عوارص جانبی داروی کروسین

کروسین (Crocin) یک داروی ضد درد و تب بر است که تحت چندین نام تجاری بسته به کشور عرضه کننده آن در بازار وجود دارد. در برزیل، کانادا و کره جنوبی و در ایالات متحده، کورسین Tylenol و Panadol نامیده می شود. در انگلستان و در هند آن را کورسین می نامند. این دارو حاوی پاراستامول است که در آمریکای شمالی نیز استامینوفن نامیده می شود. کورسین به طور عمده در هند تولید می شود و بازار تولید آن در انحصار این کشور است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد عملکرد و عوارص جانبی داروی کروسین صحبت کنیم.

عملکرد

کروسین یک داروی معمولی خارج از نسخه (OTC) است، یک داروی ضد تب نیز محسوب می شود. کروسین برای کاهش سردرد، درد قاعدگی و درد دندان، و همچنین درد کمر و درد عضلانی مفید است. همچنین برای درمان آرتروز و علائم سرماخوردگی نیز استفاده می شود. با داروساز یا پزشک خود در باره دوز مناسب و تعداد فعات مصرف صحبت کنید. چون با مصرف غیر اصولی آن احتمال آسیب کبدی وجود دارد. این دارو د کل قرص و سوسپانسیون در دسترس است.

عوارص جانبی داروی کروسین

هنگامی که از این دارو در دوز مناسب استفاده شود، عوارض جانبی ندارد. به همین دلیل این دارو به راحتی و بدون نسخه قابل عرضه است. اما  اگر در دوز و دفعات صحیح استفاده نگردد، ممکن است آسیب کبدی را ایجاد کرده و منجر به نارسایی کبد شود. باید از مصرف بیش از حد این دارو اجتناب کرد. کروسین ممکن است در انواع دیگری از داروهای خارج از نسخه نی یافت شود، مانند مواردی که برای درمان علائم آنفلوانزا استفاده می شود.

گزارشی از اثرات آن بر روی کبد

طبق گفته کتخصصان Interscience.wiley در مقاله ای که توسط ویلیام لی لی، MD، FACP نوشته شده است، در هر سال بیش از ۵۶ هزار نفر بر اثر استفاده بیش از حد از استامینوفن  به Poison Control Centers مراجعه کرده اند.

عوارص جانبی داروی کروسین
عوارص جانبی داروی کروسین

علائم و نشانه های مصرف بیش از حد

این دارو بیشتر بر اثر استفاده بیش از حد مسمومیت ایجاد می کند. علائم اولیه مصرف بیش از حد کروسین عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها
  • تعریق
  • درد معده
  • سردرگمی
  • ضعف

علائم دیگری که ممکن است ایجاد شود عبارتند از:

  • درد معده
  • علائم زردی مانند تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم و یا خاکستری شدن مدفوع یا تیره شدن ادرار

در صورت بروز هر یک از این علائم، سریعا خود را به بخش اورژانس بیمارستان برسانید.

واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک یک موقعیت اورژانسی جدی است. علائم ممکن است شامل خارش یا کهیر با خارش همراه با تورم صورت، دهان و زبان یا گلو باشد. علاوه بر این ممکن است خس خس سینه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی رخ دهد. در صورت وجود هر یک از این علائم، درمان اضطراری فوری را انجام کنید.

هشدار

قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر سابقه بیماری کبدی یا اعتباد به الکل دارید حتما قبل از مصرف کروسین با پزشک مشورت کنید. هنگام مصرف این دارو به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید. ضمن این که در صورت حساسیت به استامینوفن نیز نباید این دارو را مصرف کنید.