عوارض بلند مدت رگ به رگ شدن مچ پا

رگ به رگ شدن مچ پا یک آسیب معمول، به خصوص در میان افرادی است که ورزش های حرفه ای انجام می دهند. طبق یک مطالعه منتشر شده در مارس سال ۲۰۱۵ که توسط “World Journal of Orthopedics” انجام شده، تقریبا در هر سال حدود دو میلیون رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا در ایالات متحده رخ می دهد. این آسیب می تواند منجر به اثرات دراز مدت مانند پا درد، بی ثباتی، ضعف، سفتی و تورم شود. در صورتی که این عارضه به خوبی درمان نشود می تواند به عوارض بلند مدت منتهی شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا از عوارض بلند مدت رگ به رگ شدن مچ پا اطلاعاتی را به دست آورید.

عوارض بلند مدت رگ به رگ شدن مچ پا

درد مداوم

درد پایدار یکی از شایع ترین عوارض بلند مدت رگ به رگ شدن مچ پا است. یک بررسی تحقیقاتی که در شماره ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ در مجله Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy منتشر شد، نشان داد که تا یک سوم افرادی که به پیچ خوردگی مچ پا مبتلا می شوند در یک سال بعد از حادثه درد را احساس می کنند. این درد ممکن است به آسیب های اضافی ناشی از انقباض مچ پا، مانند آسیب وارده به تاندون هایی که عضلات را به استخوان های مچ پا می چسباند، مرتبط باشد. رگ به رگ شدن مچ ممکن است باعث ایجاد آسیبی شود که موجب ایجاد شکستگی بین استخوان ها در مفصل  شود. در نهایت استخوان ها می توانند روی هم قرار بگیرند و این باعث درد آرتریتی شود. این درد ممکن است با گرما، یخ یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپرفن یا آسپیرین درمان شود.

بی ثباتی مفصل

استخوان ها از طریق مفاصل به یکدیگر ارتباط دارند. انقباضات مچ پا باعث کشش رباط ها و کاهش پایداری در مچ پا می شود. این امر موجب شود فرد احساس کند که مچ پا هنگامی که روی آن ایستاده است ثبات ندارد. طبق نظر ارائه شده در «Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy» حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا، بی ثباتی ناگهانی را به عنوان یکی از  عوارض بلند مدت رگ به رگ شدن مچ پا گزارش می کنند. این بی ثباتی می تواند منجر به پیچ خوردگی مجدد مچ پا شود. درمان بی ثباتی مچ پا، شامل تقویت عضلات اطراف مچ است. اگر درمان محافظه کارانه موفق آمیز نباشد، برای تعمیر رباط های آسیب دیده جراحی مورد نیاز است.

کریپتوس و ضعف

کریپتوس یک صدای ریز است که می تواند در هنگام آسیب دیدگی رباط ها رخ دهد. بر اساس گزارش “Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy” حدود ۱۸ درصد از افراد صدای تق تق را به عنوان یکی از عوارض بلند مدت رگ به رگ شدن مچ پا گزارش داده اند. صدای ایجاد شده ممکن است با حرکت کامل مچ ایجاد شده و یا فقط زمانی که مچ پا متورم می شود رخ دهد. ضعف در این ناحیه توسط ۱۷ درصد از مبتلایان گزارش شده و معمولا در بدن آن ها باقی می ماند. آسیب عضلانی یا آسیب به تاندون که با تکان خوردن مچ پا رخ می دهد می تواند موجب ضعف شود. این ضعف ممکن است بعد از بهبودی نیز باقی بماند. تمرینات تقویتی اغلب برای حل این ضعف انجام می شود.

سفتی و تورم

به گفته نویسندگان مقاله منتشر شده در “Journal of Orthopeadic and Sports Physical Therapy” سفتی مچ پا ۱۵ درصد افراد و تورم بر ۱۴ درصد از مبتلایان در مدت طولانی پس از رگ به رگ شدن مچ پا رخ می دهد. تورم می تواند به سفتی منجر شود. زیرا باعث عدم تحرک مچ پا می شود. این نشانه ها می توانند راه رفتن و حفظ تعادل را مشکل سازند. تورم گاهی اوقات می تواند با بالا بردن پا و یا بستن مچ پا با باند الاستیک کنترل شود. تمرینات افزایش محدوده حرکتی برای بهبود تحرک مفصل مچ می تواند سفتی را کاهش دهد.

هشدارها

رگ به رگ شدن مچ پا که به درستی درمان نشود، به احتمال زیاد باعث ایجاد عوارض جانبی درازمدت خواهد شد. در صورتی که مچ پا دچار آسیب شد، حتی اگر از نظر ظاهری مشکلی نداشتید باز هم درمان را انجام دهید. در صورتی که قادر به حرکت دادن مچ پا یا تحمل وزن کم بر روی پا را ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشانه ای از آسیب های دیگر مانند شکستگی استخوان باشد.