عوارض جانبی افدرین

افدرین یک آلکالوئید طبیعی است که از یک گونه خاص گیاهی به نام Ephedra sinica مشتق شده است. این مکمل تحت نام و مارک تجاری افدرا و برای کمک به بیماران دچار کاهش وزن عرضه شد. در ماه فوریه سال ۲۰۰۴، اداره غذا و دارو ایالات متحده، فروش داروهای حاوی افدرین را در ایالات متحده را به دلیل عوارض جانبی بد و عوارض جانبدارانه که بیماران مبتلا به این محصول تجربه کرده بودند؛ ممنوع کرد. در این مطلب پیام سلامت به بررسی عوارض جانبی افدرین می پردازیم.

تهوع یا استفراغ

ممکن است در بیماران مصرف کننده افدرین ناراحتی های معده مانند تهوع یا استفراغ رخ دهد. این عوارض جانبی می تواند ناراحت کننده باشد و همچنین می تواند همراه با کاهش اشتها یا تغییرات روده ای مانند یبوست یا اسهال باشد. این اطلاعات برگرفته از Medline Plus، یک وب سایت پزشکی اطلاعاتی است که توسط کتابخانه ملی ایالات متحده و موسسه ملی بهداشت تهیه شده است. عوارض جانبی افدرین مرتبط با معده، در صورتی که افدرین با معده خالی مصرف شود، ممکن است شدیدتر باشد.

بی خوابی یا مشکلات خواب

محققان دانشگاه واندربیلت در نشویل، توضیح می دهند که افدرین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و می تواند منجر به عوارض جانبی مرتبط با الگوهای رفتاری و خواب شود.  بیماران مصرف کننده افدرین ممکن است دچار اضطراب غیر معمول، بی قراری و یا حالات عصبی، که می تواند برای این بیماران به خواب رفتن و خواب در سراسر شب را دشوار کند، شوند.

سردرد یا سرگیجه

وب سایت Drugs، که یک وب سایت دارویی بررسی کننده داروها و اثرات آن بر روی مصرف کنندگان است، هشدار می دهد که در نتیجه مصرف افدرین، سردرد یا سرگیجه می تواند رخ دهد. این سرگیجه می تواند به دشواری در ایستادن یا پیاده روی منجر شود و می تواند به ایجاد عوارض جانبی اضافی نظیر سردرگمی یا ضعف نیز کمک کند. عوارض جانبی سردرد مرتبط با افدرین می تواند از خفیف تا شدید باشد و پس از مصرف دوزهای بعدی این مکمل ممکن است دوباره رخ دهد.

درد قفسه سینه یا اختلالات قلبی عروقی

وبسایت Medline Plus هشدار می دهد پس از مصرف یک دوز افدرین، بیماران می توانند درد ناگهانی و شدید قفسه سینه یا تنگی را به عنوان یک عارضه جانبی بد این درمان تجربه کنند. این مکمل می تواند باعث آسیب به عضله قلب شود که می تواند منجر به بی نظمی ضربان قلب، التهاب عضلانی قلب، فشار خون بالا، حمله قلبی یا ایست قلبی شود.

این عوارض جانبی بالقوه خطرناک برای زندگی در افدرین همچنین می تواند در ارتباط با مشکلات تنفسی شدید یا احتباس مایعات در ریه ها نیز رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض جانبی پس از درمان با افدرین ایجاد شود، مداخلات پزشکی فوری ضروری است.

تشنج یا سکته مغزی

استفاده از افدرین می تواند خطر ابتلای بیمار به تشنج یا سکته را افزایش دهد. به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی، افدرین می تواند سلول های عضلانی را بیش از حد تحریک کند، منجر به لرزش عضلانی ناگهانی، تشنج و سکته مغزی شود. این مکمل همچنین می تواند جلوی جریان عادی خون در مغز را بگیرد؛ که می تواند علایم سکته مغزی را در برخی از بیماران ایجاد کند. این عوارض جانبی افدرین نیازمند کمک فوری و اورژانسی پزشکی، برای جلوگیری از پیشرفت عوارض تهدید کننده زندگی است.