عوارض جانبی متداول دیالیز چیست؟

در صورتی که کلیه ها به علت بیماری شدید کلیوی به طور معمول عمل نکند، پزشک ممکن است انجام دیالیز را توصیه کند. دیالیز نوعی از درمان است که در آن مواد زائد و مایعات اضافی را هنگامی که کلیه ها قادر به انجام این کار نیستند، از بدن شما خارج می کند. دو نوع اصلی دیالیز وجود دارد: همودیالیز، که توسط یک پزشک متخصص در یک کلینیک یا در منزل شما انجام گیرد و دیالیز صفاقی که به شما اجازه می دهد که در خانه یا در هنگام سفر به درمان خود بپردازید. قبل از شروع این نوع درمان، باید در مورد عوارض جانبی متداول دیالیز با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوارض جانبی متداول دیالیز با شما صحبت می کنیم. با ما همراه شوید.

عوارض جانبی متداول دیالیز

عفونت

یکی از رایج ترین عوارض جانبی دیالیز، عفونت است. دیالیز شامل قرار دادن لوله هایی در داخل بدن می شود تا امکان تخلیه و فیلتر کردن مایعات و مواد زائد اضافی فراهم شود. وب سایت آپ تو دیت، که یک وب سایت اطلاع رسانی درباره سلامت برای بیماران می باشد، توضیح می دهد که به طور معمول، بیماران نیاز به انجام سه تا هفت بار درمان دیالیز در هفته دارند و هر درمان می تواند بین ۳ تا ۱۰ ساعت طول بکشد. تعداد دفعات بیشتر درمان دیالیز خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. نشانه های عفونت عبارتند از:

در برخی از بیماران نیز ممکن است در محلی که در آن لوله دیالیز به بدن وارد می شود، التهاب یا تحریک پوستی ایجاد شود. این علائم می تواند برای بیمارناراحت کننده باشد و ممکن است برای درمان نیاز به داروهای آنتی بیوتیک داشته باشد.

خارش پوست

یکی از عوارض جانبی در بیمارانی که تحت همودیالیز یا دیالیز صفاقی قرار می گیرند خشکی پوست و خارش آن می باشد. متخصصان بهداشت در مرکز اطلاعات کلیه و بیماری های ارولوژی (NKUDIC) توضیح می دهند که خارش پوست می تواند به علت حضور سمومی در خون باشد که دیالیز نمی تواند آن ها را به طور کامل از بدن شما خارج سازد. با وجود دیالیز معمولا چرخه خارش-تحریک ایجاد می شود و خارش ممکن است باعث شود پوست شما قرمز یا پوسته پوسته شود. خارش پایدار می تواند به پوست قسمت های ظریف بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به عفونت پوست را افزایش دهد. استفاده از کرم های موضعی یا داروهای آنتی هیستامین در زمانی که در حال درمان با دیالیز هستید، ممکن است سبب کاهش علائم خارش پوستی شود.

مشکلات خواب

متخصصان بهداشت در مرکز اطلاعات کلیه و بیماری های ارولوژی بیان می کنند که مشکلات خواب در میان بیماران استفاده کننده از دیالیز رایج است. اگر این درمان در هنگام خواب انجام شود، ممکن است منجر به مشکل به خواب رفتن (بی خوابی) شود. بعضی از بیماران دیالیزی احساسات ناخوشایند یا دردناکی را درون پاها تجربه می کنند که باعث می شود تا طی زمانی که برای خوابیدن تلاش می کنند مدام غلت بزنند یا جا به جا شوند. این اختلالات خواب می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما در حفظ هشیاری و تمرکز در طول روز تاثیر بگذارد و ممکن است به بروز عوارض جانبی بیشتر، مانند سردرد یا افسردگی کمک کند.