عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین

دارچین یک ادویه تهیه شده از پوست داخلی درخت Cinnamomum است. این ادویه محبویبت گسترده ای در جوامع مختلف دارد. کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی همگی تنها بخشی از خواص این ادویه پرکاربرد هستند. اما آیا ما مجاز هستیم که هر چقدر دلمان می خواهد از این ادویه استفاده کنیم؟ آیا مصرف بیش از حد این ادویه برای بدن مضر است؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین بیشتر آشنا شوید.

دو نوع اصلی دارچین عبارتند از:

  • کاسیا: دارچین کاسیا یا همان دارچین معمولی، دارچینی است که در بیشتر مناطق جهان استفاده می شود.
  • سیلان: دارچین سیلان یا همان دارچین واقعی طعم کمتر اما کمی تلخ تر دارد.

دارچین کاسیا بیشتر در سوپر مارکت ها یافت می شود، زیر بسیار ارزان تر از دارچین سیلان است. گرچه مصرف دارچین کاسیا در مقادیر کم برای بدن مفید است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود. زیرا این ادویه حاوی مقدار زیادی کومارین است.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از حد کومارین ممکن است به کبد شما آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد دارچین کاسیا با عوارض جانبی دیگری نیز مرتبط است.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین

می تواند آسیب کبدی ایجاد کند

دارچین کاسیا یک منبع غنی از کومارین است. در هر ۲ گرم از این ادویه می توانید حدود ۵ میلی گرم کومارین پیدا کنید. در حالی که دارچین سیلان تنها حاوی مقدار کمی از این ماده است. میزان مصرف توصیه شده از این ترکیب در روز تقریبا ۰٫۰۵ میلی گرم به ازای هر پوند (۰٫۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن و یا ۵ میلی گرم در روز برای یک فرد ۱۳۰ پوندی (۶۰ کیلوگرم) است. این به این معنی است که یک فرد ۶۰ کیلویی در روز فقط یک تا یک و نیم قاشق چای خوری دارچین کاسیا می تواند استفاده کند.

متاسفانه، مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف بیش از حد کومارین ممکن است باعث مسمومیت و آسیب کبدی شود. به عنوان مثال، یک زن ۷۳ ساله آمریکایی پس از مصرف مکمل دارچین به مدت یک هفته، به عفونت ناگهانی کبد و سپس آسیب کبدی مبتلا شد.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف بیش از حد کومارین، که در دارچین کاسیا به وفور یافت می شود، خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش می دهد. به عنوان مثال، مطالعه ای که بر روی جوندگان انجام شد نشان داد که مصرف بیش از حد کومارین می تواند تومورهای سرطانی را در ریه، کبد و کلیه این حیوانات ایجاد کند.

راه هایی که کومارین به کمک آن ها ممکن است تومور ایجاد کند، نامشخص است. با این حال، بعضی از دانشمندان بر این باورند که مصرف کومارین به طور مرتب به اندام های خاصی آسیب می رساند. به مرور زمان، این آسیب می تواند سلول های سالم را با سلول های توموری جایگزین کند و سرطان به وجود بیاورد.

بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه؛ اثرات سرطان زا کومارین را روی حیوانات بررسی کرده اند. بنابراین به تحقیقات بیشتری بر روی انسان ها نیاز داریم تا ببینیم که آیا ارتباطی بین سرطان و مصرف کومارین در بدن انسان وجود دارد یا خیر؟

عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین
عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین

مصرف بیش از حد دارچین گاهی باعث زخم شدن دهان می شود

برخی از افراد، پس از مصرف دارچین، دچار زخم های دهانی می شوند. دارچین حاوی سینامالدئید است. این ترکیب ترکیبی است که اگر به میزان زیادی مصرف شود ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود. البته مصرف مقدار کمی از این ادویه به نظر نمی رسد که بتواند این واکنش را ایجاد کند، زیرا بزاق، این مواد شیمیایی را در خود حل کرده و از تماس دهان با آن ها جلوگیری می کند.

علاوه بر زخم شدن دهان، علائم دیگری که ناشی از آلرژی به سینامالدئید هستند عبارتند از:

  • زخم شدن زبان یا لثه ها
  • احساس سوزش یا خارش در دهان
  • ایجاد لکه های سفید در دهان

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اگر به سینامالدئید حساسیت داشته باشید، ایجاد زخم در دهانتان، عادی است. انجام تست حساسیت، می تواند تعیین کند که به این ماده حساس هستید یا خیر؟ البته به نظر می رسد که این عارضه بیشتر بر روی افرادی که از دارچین برای درمان استفاده می کنند یا زیاد آدامس های دارچینی می جوند، تاثیر می گذارند، زیرا این محصولات می توانند حاوی سینامالدئید بیشتری باشند.

ممکن است باعث کاهش قند خون شود

افزایش سطح قند خون در بدن، در صورتی که درمان نشود، ممکن است منجر به دیابت، بیماری قلبی و بسیاری از مشکلات دیگر شود. دارچین به خاطر توانایی که در کاهش قند خون دارد، به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش سطح قند خون شناخته می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف این ادویه می تواند اثرات انسولین را در بدن تقلید کند. انسولین هورمونی است که قند خون را در بدن متعادل نگه می دارد.

در حالی که مصرف مقدار کمی دارچین ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب افت قند خون شود. این افت هیپوگلیسمی نامیده شده و می تواند منجر به خستگی، سرگیجه و احتمالا غش کردن شود.

افرادی که بیشتر با این خطر مواجه هستند، افرادی هستند که از داروهای دیابت استفاده می کنند. دارچین ممکن است اثر این داروها را افزایش داده و باعث کاهش میزان قند خون شود.

این ادویه می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود

یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین ایجاد مشکلات تنفسی است. همان طور که می دانید، دارچین پس از پودر شدن بافت سبکی پیدا کرده و ممکن است به طور تصادفی استنشاق شده و موجب سرفه، ضعف و تنگی نفس شود. همچنین، سینامالدئید در دارچین یک ماده ایجاد کننده زخم است و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی بیشتری شود.

افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری هایی که تنفس را تحت تاثیر قرار می دهند؛ باید در هنگام مصرف پودر دارچین مراقب باشند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

فواید دارچین برای مو و نحوه استفاده از این ادویه پر از خاصیت

خواص دارچین برای بدن و ارزش غذایی این ادویه پر از خاصیت

مزایای مصرف روزانه دارچین برای بدن چیست؟

[/quote]

دارچین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد

مصرف مقدار متعادلی از دارچین، برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کند. اما مصرف دارچین با داروهایی دیابت، بیماری قلبی یا بیماری کبدی ممکن است مشکل ساز شود. این به این دلیل است که دارچین ممکن است با این داروها ارتباط برقرار کند، اثرات آن ها را افزایش دهد یا عوارض جانبی آنها را تشدید کند.

برای مثال، دارچین کاسیا حاوی مقدار زیادی کومارین است که اگر زیاد مصرف شود، می تواند باعث مسومیت و آسیب کبدی شود.

اگر داروهایی مصرف می کنید که ممکن است بر روی کبد شما اثر بگذارند مانند پاراستامول، استامینوفن و استاتین ها، مصرف بیش از حد دارچین ممکن است خطر ایجاد آسیب کبدی را افزایش دهد. همان طور که گفتیم دارچین ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، بنابراین اگر برای دیابت دارو مصرف می کنید، مصرف این ادویه ممکن است اثر این داروها را افزایش دهد و باعث کاهش میزان قند خون شود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین
عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین

عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارچین خشک

بسیاری از افراد، از دارچین خالی و خشک، یعنی بدون آب، برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند. درست است که مصرف یک قاشق چای خوری از این ادویه در روز برای اکثر افراد امن است و مشکلی ایجاد نمی کند، اما مصرف دارچین بدون آب، بسیار خطرناک است.

خوردن دارچین خشک می تواند گلو و ریه ها را تحریک کند. در پی این تحریک شدگی ممکن است خراشیدگی، خفگی یا آسیب دائمی ریوی رخ دهد.

این به این دلیل است که ریه ها نمی توانند باف نرم دارچین را در خود حل کنند. این بدان معناست که مصرف دارچین خشک باعث می شود که این ادویه در ریه ها تجمع یابد و التهاب ریوی یا پنومونی آسپیراسیون رخ دهد. اگر پنومونی آسپیراسیون بدون درمان رها شود، ممکن است ریه ها آسیب دائمی ببینند و احتمالا افول کنند.

مصرف دارچین به طور کلی برای سلامت بدن مفید است و مزایای بسیاری دارد. با این حال، خوردن بیش از حد این ادویه ممکن است عوارض بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

این عوارض بیشتر مربوط به دارچین کاسیا است. زیرا این نوع دارچین یک منبع غنی از کومارین است. برعکس، دارچین سیلان حاوی مقدار کمی کومارین می باشد. در واقع، تحقیقات نشان داده اند که دارچین کاسیا به طور متوسط ​​۶۳ برابر بیشتر از دارچین سیلان کومارین دارد.

مصرف روزانه کومارین ۰٫۰۵ میلی گرم به ازای هر پوند (۰٫۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن است. شما می توانید بدون نگران خاصی، این مقدار کومارین را در روز مصرف کنید. این مقدار کومارین به معنی مصرف یک قاشق چای خوری (۰٫۵ تا ۲ گرم) دارچین کاسیا و ۲٫۵ قاشق چای خوری (۵ گرم) دارچین سیلان در روز است.

به یاد داشته باشید که این مقدار برای بزرگسالان ایمن است و تحمل بدن کودکان کمتر است.

منبع:

  1. Coumarin
  2. Effects of a cinnamon extract on plasma glucose, HbA, and serum lipids in diabetes mellitus type 2
  3. Quantification of Flavoring Constituents in Cinnamon: High Variation of Coumarin in Cassia Bark from the German Retail Market and in Authentic Samples from Indonesia
  4. Selective Clara Cell Injury in Mouse Lung Following Acute Administration of Coumarin
  5. NTP Toxicology and Carcinogenesis Studies of Coumarin (CAS No. 91-64-5) in F344/N Rats and B6C3F1 Mice
  6. Cinnamon contact stomatitis
  7. Cinnamic aldehyde allergy
  8. Inhibitory activity of cinnamon bark species and their combination effect with acarbose against intestinal α-glucosidase and pancreatic α-amylase
  9. Lung injury and the cinnamon challenge: college students should beware this Internet dare
  10. Ingesting and Aspirating Dry Cinnamon by Children and Adolescents