عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب

سرکه سیب یک تونیک طبیعی است. این ماده خواص زیادی دارد که توسط تحقیقات مختلف اثبات شده اند. اما افراد نگرانی های زیادی در مورد ایمنی و عوارض احتمالی آن دارند. در این مقاله مجله پیام سلامت نگاهی به عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب بر روی بدن خواهیم انداخت.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب با ترکیبی از سیب و مخمر تهیه می شود. مخمر قند در سیب را به الکل تبدیل می کند. سپس باکتری ها به مخلوط اضافه می شوند و الکل را به اسید استیک تبدیل می کنند. اسید استیک حدود ۵-۶ درصد از سرکه سیب را تشکیل می دهد. این اسید به عنوان “اسید ضعیف” طبقه بندی می شود، اما در غلظت زیاد، دارای خواص نسبتا قوی اسیدی است.

علاوه بر اسید استیک، سرکه حاوی آب و مقدار کمی از اسید های دیگر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

مطالعات متعددی که بر روی حیوانات و انسان ها انجام شده اند نشان داده اند که اسید استیک در سرکه سیب ممکن است باعث سوزاندن چربی و کاهش وزن شود. این ماده سطح قند خون را کاهش می دهد، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و سطح کلسترول را بهبود می بخشد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب

متاسفانه، در تحقیقات مختلف اثبات شده است که سرکه سیب باعث ایجاد برخی از عوارض جانبی می شود. عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب معمولا زمانی ایجاد می شود که این ماده در دوزهای زیاد استفاده شود.

اگر چه مصرف این ماده در حد متعادل می تواند برای بدن مفید باشد، اما مصرف بیش از حد این سرکه می تواند مضر و حتی خطرناک باشد.

خنثی کردن تاخیر معده

سرکه سیب با ایجاد تاخیر در حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش می تواند از افزایش قند خون قند جلوگیری کند. این کندی جذب قند را به جریان خون کم می کند. با این حال، این اثر ممکن است علائم گاستروپارزی، که یک بیماری شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ است را بدتر کند.

در گاستروپارزی، اعصاب در معده به درستی کار نمی کنند، بنابراین مواد غذایی در معده به مدت طولانی باقی می ماند و با سرعت طبیعی تخلیه نمی شود.

علائم گاستروپارزی عبارتند از:

  • سوزش سر دل
  • التهاب
  • تهوع

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که مبتلا به گاستروپارزی هستند، زمانبندی مصرف انسولین با وعده های غذایی بسیار پیچیده است. زیرا در این شرایط پیش بینی این که چقدر طول می کشد تا غذا هضم و جذب شود دشوار است.

یک مطالعه کنترل شده بر روی ۱۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ و گاستروپارزی نشان داد که مصرف آب آشامیدنی با ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه سیب در مقایسه با آب آشامیدنی خالی، به میزان قابل توجهی زمان باقی ماندن غذا را در معده افزایش می دهد.

اثرات جانبی گوارشی

سرکه سیب ممکن است نشانه های گوارشی ناخوشایندی را در برخی افراد ایجاد کند. مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده اند که سرکه سیب و اسید استیک در آن ممکن است اشتها را کاهش دهند و احساس سیری را تحریک کنند. این روند منجر به کاهش طبیعی مصرف کالری می شود. با این حال، یک مطالعه کنترل شده نشان داد که در بعضی موارد اشتها و مصرف غذا ممکن است به علت سوء هاضمه کاهش یابد.

در این مطالعه مشخص شد که افرادی که یک نوشیدنی حاوی ۲۵ گرم (۰٫۸۸ اونس) سرکه سیب مصرف می کنند، اشتهای کمتری دارند اما احساس تهوع مفرط در آن ها به وجود می آید.

کاهش سطح پتاسیم و تراکم استخوان

مطالعات کنترل شده زیادی در مورد اثرات سرکه سیب بر روی سطح پتاسیم خون و سلامت استخوان انجام شده است. به عنوان مثال یک گزارش موردی از کاهش پتاسیم خون و از دست دادن تراکم استخوان وجود دارد که به عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب نسبت داده می شود.

یک خانم ۲۸ ساله در هر وعده ۸ اونس (۲۵۰ میلی لیتر) سرکه سیب را به مدت شش سال در آب رقیق کرده و مصرف کرده بود. پس از این مدت او به دلیل کاهش سطح پتاسیم و سایر اختلالات در شیمی خون در بیمارستان بستری شد.

محققانی که بر روی پوکی استخوان مطالعه می کنند معتقدند مصرف روزانه سرکه سیب در دوزهای زیاد منجر به استخراج مواد معدنی از استخوان ها می شود و تعادل اسیدیته خون را از بین می برد. آنها همچنین خاطر نشان کردند که افزایش سطح اسید در بدن می تواند تشکیل استخوان های جدید را کاهش دهد.

البته میزان استفاده برای ایجاد عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب باید خیلی بیشتر از حد طبیعی باشد و به مدت طولانی نیز مصرف شود.

فرسایش مینای دندان

در تحقیقات مختلف اثبات شده است که مصرف غذاهای اسیدی به مینای دندان آسیب می رساند. البته در این زمینه نوشیدنی های گازدار و آبمیوه های اسیدی بیشتر از سرکه سیب مورد مطالعه قرار گرفته اند. اما برخی تحقیقات نشان داده اند که اسید استیک در سرکه نیز ممکن است به مینای دندان آسیب برساند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، مینای دندان عقل در سرکه های مختلف با سطح pH از ۲٫۷ الی ۳٫۹۵ غوطه ور شد. این سرکه ها پس از چهار ساعت باعث از بین رفتن مواد معدنی در دندان ها از ۱ تا ۲۰ درصد شدند. البته مهم است بدانید که این مطالعه در آزمایشگاه انجام شده است نه در دهان. در دهان بزاق اسید را خنثی می کند. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقدار زیاد سرکه ممکن است موجب فرسایش دندان شود.

یک مطالعه نیز به این نتیجه رسید که مصرف یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) سرکه سیب در روز توسط یک دختر ۱۵ ساله برای کمک به کاهش وزن، موجب پوسیدگی شدید دندان می شود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب
عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب

سوزش گلو

سرکه سیب توانایی ایجاد سوختگی در مری یا گلو را دارد. بررسی انجام شده روی مایعات مضری که به طور تصادفی توسط کودکان بلعیده می شوند نشان داد که، اسید استیک در سرکه، شایع ترین اسیدی است که باعث سوختگی گلو می شود. به همین دلیل محققان معتقدند که این اسید یه ماده سوزاننده قوی است و نباید آن ها را در ظروف جذاب برای کودکان نگه داشت.

البته تا کنون هیچ موردی از سوختگی گلو ناشی از مصرف سرکه سیب گزارش نشده است. با این حال، یک مورد گزارش شده است که نشان می دهد مصرف قرص سرکه سیب باعث سوختگی گلوی یک زن شده است. این بیمار تا شش ماه پس از حادثه، درد و مشکل بلعیدن را تجربه می کرد.

سوختگی پوست

با توجه به ماهیت اسیدی این ماده، سرکه سیب ممکن است باعث سوختگی در هنگام استفاده بر روی پوست شود. به عنوان مثال در یک مورد، یک دختر ۱۴ ساله پس از استفاده از چند قطره سرکه سیب بر روی بینی برای از بین بردن جوش دچار سوختگی پوست بینی شد. یا مادر یک پسر ۶ ساله نیز گزارش کرد که پس از استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت پا، کودکش دچار زخم پوستی شد.

همچنین گزارش های متعددی در مورد سوختگی های ناشی از استفاده از سرکه سیب روی پوست وجود دارد.

تداخلات دارویی

این سرکه ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشند:

  • داروهای دیابتی: افراد استفاده کننده از انسولین یا داروهای تحریک کننده انسولین با مصرف سرکه سیب ممکن است کاهش خطرناک سطح قند خون یا پتاسیم را تجربه کنند.
  • دیگوکسین (لانوکین): این دارو باعث کاهش سطح پتاسیم خون می شود. مصرف آن همراه با سرکه سیب ممکن است بیش از حد پتاسیم خون را کاهش دهد.
  • بعضی از داروهای دیورتیک: بعضی از داروهای دیورتیک باعث دفع بیش از حد پتاسیم می شوند. برای جلوگیری از کم شدن میزان پتاسیم، این داروها را نباید با مقدار زیادی سرکه مصرف کرد.

روش مصرف برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب

اکثر افراد با خیال راحت می توانند مقادیر مناسبی از سرکه سیب را با پیروی از دستورالعمل های کلی زیر مصرف کنند:

  • مصرف خود را محدود کنید. با دوز کم شروع کنید و به تدریج مقدار مصرف خود را به مقدار حداکثری یعنی ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) در روز افزایش دهید. البته این میزان مصرف بسته به تحمل بدن متفاوت است.
  • تماس دندان هایتان را با اسید استیک کم کنید. سعی کنید سرکه را با آب رقیق کنید و آن را با نی بنوشید.
  • دهان خود را شستشو دهید. پس از مصرف این سرکه دهان خود را بشویید. برای جلوگیری از ایجاد آسیب روی مینای دندان، حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مسواک زدن از این سرکه استفاده کنید.
  • در صورت ابتلا به  گاستروپارزی از مصرف سرکه سیب خودداری کنید. اگر نمی خواهید از مصرف این ماده اجتناب کنید، مقدار مصرف آن را به ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) ترکیب شده در آب یا در سس سالاد محدود کنید.
  • مطمئن شوید که به این ماده آلرژی ندارید. آلرژی به سرکه سیب  نادر است، اما اگر احساس واکنش آلرژیک دارید، بلافاصله مصرف خود را قطع کنید.