عوارض جانبی نوشیدن آب دریا

غلظت نمک در بدن حدود ۷۵ درصد کمتر از غلظت آن در آب دریا است. این به این معنی است که نوشیدن آب دریا به میزان قابل توجهی مقدار نمک را در جریان خون شما افزایش می دهد؛ و به همین دلیل میزان کار بدن شما برای دفع آن را نیز افزایش می دهد. این وضعیت منجر به ایجاد مشکلاتی برای بدن می شود. در این مطلب پیام سلامت به بررسی عوارض جانبی نوشیدن آب دریا پرداخته ایم.

کم آبی

نمک موجب دفع آب می شود. بنابراین هرچه آب نمک بیشتری می نوشید، بدن شما آب بیشتری را از دست می دهد. طبق گفته وب سایت Marine Knowledge، اگر شما آب دریا را بنوشید؛ بدن شما نیازمند کاهش غلظت نمک است و این کار از طریق دفع آب صورت می گیرد. در نتیجه، دیگر اندام های بدن به دلیل کمبود آب دچار مشکل می شوند. از دست دادن آب بدن باعث افزایش تشنگی می شود؛ اما همچنین باعث می شود تا بیشتر به ادرار کردن نیاز داشته باشید. زیرا بدن شما تلاش می کند از نمک اضافه شده خلاص شود. به زبان ساده ادرار بیشتر و آب کمتر، باعث کمبود آب در بدن می شود.

عوارض جانبی اولیه

نوشیدن آب شور دریا چندین عارضه اولیه را ایجاد می کند که نشانه از دست دادن آب بدن است. خشکی دهان و ضربان قلب سریع با فشار خون پایین، سردرد و سرگیجه از جمله این عوارض هستند. سرانجام بی حالی و گیجی شروع می شود. بسته به میزان آب دریایی که مجبور بودید بنوشید و همینطور میزان نوشیدن آب شیرین برای از بین بردن اثرات آن در حال حاضر، شما همچنین ممکن است دچار خون در مدفوع یا استفراغ، از دست دادن اشتها و بی هوشی شوید.

عوارض جانبی جدی

اگر حتی بعد از اینکه عوارض جانبی اولیه را متوجه شدید، مصرف آب آشامیدنی را شروع کنید، علائم شما بدتر می شود. با توجه به گزارش وبسایت MedLine Plus، اگر بدن شما به علت کمبود آب قابل استفاده دیگر نیازی به ادرار کردن نداشته باشد؛ نارسایی کلیه اتفاق می افتد. کم آبی شدن شدید می تواند منجر به هزیان، تشنج و در نهایت مرگ شود. و حتی اگر فرد زنده بماند، آسیب دائمی مغز ممکن است رخ دهد.

پس در هیچ شرایطی (حتی در شرایط بی آبی) مصرف آب دریا کار درستی نیست.