عوارض جانبی پردنیزولون

دلتا کورتریل نام تجاری دارویی عمومی به نام پردنیزولون یا پردنیزون، از گروه داروهای کورتیکواستروییدی است. طبق گفته MedlinePlus، یک وب سایت اطلاعات بهداشتی ایجاد شده توسط موسسه ملی بهداشت، این دارو برای درمان انواع بیماری های التهابی مانند واکنش های آلرژیک، مولتیپل اسکلروز یا آسم ارائه شده است. پردنیزولون در ایالات متحده در دسترس نیست، اما در کشورهای دیگر در سراسر جهان به فروش می رسد. بهتر است بیماران قبل از شروع درمان با این دارو از عوارض جانبی پردنیزولون اطلاع داشته باشند.

ناراحتی معده

بیماران مصرف کننده پردنیزولون ممکن است به عوارض جانبی ناراحت کننده معده دچار شوند.  NetDoctor، یک وب سایت اطلاعات سلامتی که توسط متخصصان پزشکی در انگلیس پشتیبانی می شودد؛ در این زمینه توضیح می دهد که این عوارض جانبی مرتبط با معده می تواند شامل سوء هاضمه، سوزش سر دل، تهوع و یا نفخ باشد. برای محدود کردن شدت این عوارض ناخوشایند معده، بیماران باید قبل از مصرف قرص پردنیزولون یک میان وعده یا غذای کوچک داشته باشند و آن را با معده خالی مصرف نکنند.

تغییرات پوستی

درمان با پردنیزولون می تواند تغییرات پوستی در برخی از بیماران را ایجاد کند. بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است دچار آکنه که یک عارضه جانبی است که با ظهور ضایعات پوستی کوچک، قرمز و خفیف در سراسر صورت یا بدن مشخص می شود؛ شوند.

Medline Plus هشدار می دهد که پوست بیماران مصرف کننده این دارو همچنین می تواند به طور غیرعادی نازک باشد؛ که همین مسئله می تواند باعث آسیب بیشتر به پوست بیشتر شود. علاوه بر این، بعضی از بیماران ممکن است تکه های رنگی یا خطوط غیر رنگی زیر پوست را تجربه کنند. این عوارض جانبی پوست ناشی از مصرف دلتا کورتریل به طور موقت است و زمانی که درمان با این دارو به پایان می رسد، از بین می رود.

سرگیجه یا سردرد

درمان با پردنیزولون می تواند سرگیجه یا سردرد مکرر ایجاد کنند. این عوارض جانبی می تواند باعث کاهش توانایی بیمار در هنگام کار و یا سایر فعالیت ها شود. بیمارانی که دچار سرگیجه می شوند ممکن است هنگام ایستادن و یا پیاده روی نامتعادل باشند. استفاده از داروهای ضد درد نظیر استامینوفن می تواند عوارض جانبی سردرد را در برخی از بیماران کنترل کند. اگر این عوارض جانبی در هنگام مصرف دلتا کورتریل افزایش یابد، بیماران مبتلا باید به دنبال مراقبت های پزشکی بیشتری باشند.

تغییرات مربوط به خلق و خوی

تغییرات مرتبط با حالت خلقی می تواند به عنوان عوارض جانبی پردنیزولون در برخی از بیماران شناخته شود. بیماران دچار این عارضه جانبی ممکن است به نظر غیر معمول شاد بنظر برسند؛ و یا می تواند ایجاد تغییرات ناگهانی و شدید خلقی دیگر شود.  اگر این عوارض جانبی پردنیزولون رخ دهد، بیمار مبتلا باید برای مراقبت بیشتر با پزشک خود تماس بگیرند.

مشکلات خواب یا ضعف خواب

درمان با دلتا کورتریل می تواند عوارض جانبی مرتبط با خواب را در بیماران ایجاد کند. بیمارانی که تحت تأثیر این عارضه جانبی قرار می گیرند، در طول شب مشکل به خواب رفتن و یا از خواب پریدن را تجربه کنند؛ که این مشکل می تواند منجر به افزایش خستگی روزانه شود. در مقابل، برخی از بیماران مصرف کننده دلتا کورتریل خواب آلودگی، خستگی و ضعف عضلانی را تجربه می کنند. این عوارض جانبی می تواند بر توانایی بیمار در طول روز نیز موثر باشد.

تغییرات جنسی

بیماران مصرف کننده دلتا کورتریل ممکن است کاهش میل جنسی را به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از درمان تجربه کنند. علاوه بر این، زنان مصرف کننده این دارو ممکن است بی نظمی های قاعدگی را نیز تجربه کنند. در صورت ابتلا به این عوارض جانبی حتما باید مسئله رو با پزشک خود در میان بگذارید.