پروژسترون در بارداری

پروژسترون در بارداری می توان منجر به ایجاد عوارضی شود. پروژسترون یک هورمون است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. طبق گزارش جامعه بارداری آمریکا the American Pregnancy Association، این هورمون در مراحل اولیه بارداری، طی روزهای ۱۲ تا ۱۶ این دوره، توسط بخشی از فولیکول تخمک به نام جسم زرد منتشر می شود. پس از حدود ۱۰ هفتگی، پروژسترون توسط جفت تولید می شود. این هورمون به ضخیم شدن و افزایش پوشش رحم، و آماده شدن برای کاشت تخمک فریز شده کمک می کند. برای حفظ بارداری و جلوگیری از سقط جنین، افزایش سطح پروژسترون ضروری است. هرچند این امر می تواند عوارض جانبی مانند خستگی، سردرد، تغییرات خلقی و یبوست ایجاد کند.

با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

یبوست و سردرد

طبق گفته محققان کلینیک مایو the Mayo Clinic، افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری منجر به یبوست می شود. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که پروژسترون عضلات صاف مانند روده را شل می کند و این باعث می شود که عبور غذا از طریق روده ها کند شود. انقباضات روده ای مورد نیاز برای اجازه عبور مواد غذایی، مایعات و مواد زاید کاهش می یابد. پروژسترون همچنین موجب انبساط رگ های خونی می شود که می تواند منجر به افزایش جریان خون به مغز و ایجاد سردردهای شدید و میگرن شود.

خستگی و حساسیت پستان

طبق نظر محققان کلینیک مایو، افزایش سطح پروژسترون می تواند باعث ایجاد خستگی و اضطراب بیش از حد شود. این هورمون سیستم عصبی مرکزی را مهار می کند و می تواند موجب خستگی غیر معمول در دوران بارداری گردد. طبق گفته محققان دانشگاه اوهایو Ohio State University، افزایش سطح پروژسترون هم چنین منجر به تغییراتی در پستان مانند افزایش حساسیت پستان می شود.

نوسانات خلقی و گرفتگی بینی

به گفته محققان کلینیک مایو، افزایش پروژسترون در دوران بارداری می تواند با تغییرات خلقی منفی مانند افسردگی نیز همراه باشد. سطح ناپایدار هورمون هایی مانند پروژسترون می تواند منجر به ایجاد تغییرات خلقی در زنان باردار شود. از آن جایی که پروژسترون باعث سستی عضلات صاف می شود، همچنین بر عضلات صاف سوراخ های بینی تاثیر می گذارد و منجر به گرفتگی بینی می شود.