عوارض جانبی کلسیم تیوگلیکولات موجود در موبرها

موبرها، کرم ها و ژل هایی هستند که با ترکیب شیمیایی خود می توانند ساختار پروتئینی (کراتین) مو را پس از آن که بر روی پوست قرار گرفتن تجزیه کنند. کلسیم تیوگلیکولات یک ماده فعال در برخی از موبرها است. کلسیم تیوگلیکولات یک ماده شیمیایی زبر و خشن است بنابراین برای در امان ماندن از عوارض جانبی آن باید در مقادیر کم استفاده شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوارض جانبی کلسیم تیوگلیکولات که یکی از مواد فعال در موبرها می باشد صحبت خواهیم کرد.

ابتدا اجازه دهید که طرز استفاده از کرم های موبر را توضیح دهیم.

برای برداشتن و حذف موهای بدن و صورت دو گونه موبر مجزا داریم. بسته به جایی که می خواهید موهای زائدش را بردارید، کرم موبر مورد نظر را از داروخانه تهیه کنید. سپس یک لایه ضخیم از کرم را روی پوست مالیده و بین ۵ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. بسته به ضخامت مو این مدت بیشتر می شود. اگر قبل از استفاده از موبر، محل را با یک لیف گرم به آرامی ماساژ دهید، منافذ پوست باز شده و کرم بهتر عمل می کند. بعد از مدت تعیین شده، با لیف و به آرامی کرم را از روی پوست پاک کنید.

عوارض جانبی کلسیم تیوگلیکولات

بو

یکی از عوارض جانبی کلسیم تیوگلیکولات بوی نامطبوعی است که ایجاد می کند. این بو ناشی از گوگردی است که در ماده شیمیایی کلسیم تیوگلیکولات وجود دارد. بسیاری از تولید کنندگان محصولات موبر سعی کردن تا این بو را با رایحه های مختلف پوشش دهند. اما تنها تعداد محدودی از آن ها موفق به این کار شده اند. این بوی به حدی است که حتی اگر محل را با آب و صابون نیز بشویید، باز هم بوی آن تا چند ساعت بر روی پوست باقی می ماند.

التهاب پوست

سوزش پوست و التهاب در اثر عوارض جانبی نسبتا شایع محصولات حاوی کلسیم تیوگلیکولات به وجود می آید. به همین دلیل توصیه می شود که از این محصولات بر روی پوست صورت استفاده نشود. به خصوص برای افرادی که پوست ها حساس دارند. استفاده از یک لوسیون مرطوب کننده و تسکین دهنده پس از مصرف موبر، می تواند سوزش و التهاب را کمتر کند.

واکنش پوست

اگر چه غیر معمول است اما ممکن است پوست برخی از افراد به ماده شیمیایی کلسیم تیوگلیکولات حساسیت یا واکنش های آلرژیک نشان دهد. گاهی حتی برای اولین بار که از این محصولات استفاده می کنید واکنشی ندارید، اما در دفعات بعدی پوستتان دچار حساسیت می شود. ایجاد بثورات ناشی از درماتیت شیمیایی به احتمال زیاد در افراد با پوست های حساس شایع است. به همین دلیل تولید کنندگان این محصولات همیشه توصیه می کنند که قبل از استفاده از موبر های، مقداری از آن را روی پوست خود تست کنید. سپس ۲۴ ساعت صبر کرده اگر علائمی از واکنش نداشتید از آن به صورت گسترده استفاده کنید.

نکات احتیاطی

به دلیل عوارضی که ممکن است در اثر استفاده از موبر ایجاد شود، همواره توصیه می شود که این مواد را در نزدیکی چشم ها استفاده نکنید، زیرا موجب سوزش می شود. اگر این محصولات به چشمتان تماس داشت، چشم ها را با آب گرم بشویید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. محصولاتی که حاوی کلسیم تیوگلیکولات هستند را در بینی، ناحیه تناسلی و بر روی پوست ملتهب و یا دارای ترک استفاده نکنید. زیرا باعث ایجاد سوزش می شود.