معرفی مهمترین عوارض جانبی گاویسکون

گاویسکون یا هیدروکسید منیزیم حاوی آلومینیوم، داروهای ضد اسید معده است که برای درمان سوزش سر دل، تولید گاز و ترش کردن معده و همچنین سوء هاضمه استفاده می شود. این دارو را می توان برای درمان یا پیشگیری از بیماری های دیگر که شامل تولید اضافی اسید در معده می شوند، مانند بیماری زخم معده و فتق هیاتال نیز استفاده کرد. این دارو حاوی آلومینیوم است. بنابراین، ممکن است با استفاده طولانی مدت از آن عوارض جانبی نیز رخ دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا با مهمترین عوارض جانبی گاویسکون آشنا شوید.

عوارض جانبی گاویسکون

عوارض جانبی گاویسکون بر روی دستگاه گوارش

با توجه به گزارش وبسایت Drugs، مشکلات دستگاه گوارش شایع ترین عارضه است که بعد از مصرف این دارو گزارش شده است. به عنوان مثال، اسهال، یبوست، حالت تهوع و استفراغ ممکن است در طول مصرف این دارو تجربه شود. در مواردی که اسهال و یبوست هرم زمان اتفاق می افتند یا به صورت دوره ای جایگزین می شوند، کاهش دادن دوز دارو معمولا باعث کاهش این علائم می شود. سایر عوارض جانبی مرتبط که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • درد شکم و معده
  • نیاز به چرت زدن در بعد از ظهر
  • افزایش حس تشنگی

یک عارضه جانبی جدیتر اما در عین حال نادر این دارو، ایجاد انسداد روده به علت اثرات آلومینیوم است.

عوارض تجمع آلومینیوم در بدن

به طور کلی، عوارض جانبی ناشی از مصرف شربت گاویسکون به علت ماده تشکیل دهنده آلومینیوم در آن می تواند بسیار شدید باشد. بسیاری از افراد ممکن است سطح بالایی از آلومینیوم در بدنشان تجمع پیدا کند. به خصوص کسانی که روزانه مقدار زیادی از این دارو مصرف می کنند. اکثر آلومینیوم مصرفی به واسطه استفاده این دارو توسط دستگاه گوارش از بدن خارج می شود. با این حال جذب آلومینیوم و همچنین افزایش سطح آن در خون در برخی از افراد گزارش شده است. استفاده طولانی مدت از داروهای آلومینیومی می تواند آلومینیوم را در چندین محل در سراسر بدن جمع کند.

عوارض اسکلتی عضلانی

آلومینیوم جمع شده در بدن می تواند در سیستم عضلانی اسکلتی مانند استخوان و مفاصل ذخیره شود. در نتیجه، عوارض جانبی شدیدی ممکن است برای کسانی که از دوزهای بالا این دارو استفاده می کنند، پیش بیاید. Osteomalacia یا نرمی استخوان ها به علت وجود مقدار زیاد آلومینیوم در استخوان ها، و نیز درد و ضعف استخوان و عضلات، از جمله این عوارض می باشند. ضعف در استخوان ها و عضلات باعث افزایش خطر پارگی و شکستگی می شود. علاوه بر این، ادامه مصرف آلومینیوم و ادامه ذخیره شدن آن در بدن به خصوص در سیستم اسکلتی عضلانی ممکن است منجر به ایجاد آرتریت شود.

سایر عوارض جانبی گاویسکون

با توجه به گزارش وبسایت Drugs، آلومینیوم می تواند در مغز نیز ذخیره شود و تغییرات روانی و عوارض جانبی عصبی مانند انسفالوپاتی ایجاد کند. علائم مرتبط با آنسفالوپاتیک عبارتند از:

  • اختلالات گفتاری
  • لرزش یا تشنج
  • الکتروانسفالوگرام یا نوار مغز غیر طبیعی

در موارد شدید فشار خون بالا، تنفس آهسته ممکن است باعث بروز کما یا مرگ شود. در موارد نادر، عوارض جانبی کلیوی مانند سنگ کلیه نیز به طور خاص در صورت رخ دادن مسمومیت با سطوح بالای از آلومینیوم رخ می دهد. این نوع مسومیت به طور معمول در افرادی که مبتلا به اختلالات کلیوی که در دفع مواد زائد از بدن مشکل دارند رخ می دهد.