با عوارض جانبی COPD در بدن آشنا شوید

اگر مبتلا به COPD هستید، احتمالا با علائم کلاسیک آن از جمله سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار در قفسه سینه آشنا هستید. اما ممکن است از عوارض جانبی COPD و داروهای مورد استفاده برای درمان آن آگاهی نداشته باشید.

اگر چه ممکن است عوارض جانبی COPD لیست طولانی داشته باشند، اما پزشک می تواند به شما در درمان علائم COPD و هر گونه عوارض ناشی از آن کمک کند.

عوارض جانبی COPD

افسردگی

تنگی نفس در این بیماری، فعالیت های شما را محدود می کند و به این ترتیب می تواند بر خلق و خوی نیز تاثیر بگذارد. بنابراین تغییر حالات روحی خود را نادیده نگیرید. در این حالت با روانپزشک در مورد داروهای ضد افسردگی مشورت کرده و با افرادی که COPD را تجربه می کنند، از طریق یک گروه حمایتی صحبت کنید.

پوکی استخوان

استفاده از استروئید ها خطر ابتلا به پوکی استخوان و یا تضعیف استخوان ها را افزایش می دهد. هم مردان و هم زنان می توانند این بیماری را در سنین بالا تجربه کنند. در این شرایط پزشک سلامت استخوان را با اسکن تراکم استخوان بررسی می کنند. برای قوی نگه داشتن استخوان ها، ممکن است به داروهای تجویزی همراه با مکمل های کلسیم و ویتامین D نیاز داشته باشید. ورزش نیز مفید است. تحقیقات نشان داده اند که ورزش های قدرتی می توانند سلامت استخوان ها را افزایش دهند.

ذات الریه

پنومونی در افرادی که استروئیدها را برای کاهش علائم COPD مصرف می کنند شایع تر است. پس حتما واکسن پنومونی بزنید.

نارسایی سمت راست قلب

COPD می تواند منجر به نارسایی قلب در سمت راست شود. این بیماری وضعیتی است که در آن سمت راست قلب بزرگ می شود و نمی توانید به درستی خون را پمپ کند. فشار خون بالا در شریان های ریوی ناشی از کاهش سطح اکسیژن در خون است. برای کنترل این علائم، پزشک ممکن است دارو، مکمل اکسیژن یا رژیم کم نمک را توصیه کند. ضمن این که اگر سیگار می کشید، باید آن را ترک کنید.

با عوارض جانبی COPD در بدن آشنا شوید
با عوارض جانبی COPD در بدن آشنا شوید

زونا

در مقایسه با افراد عادی، افراد مبتلا به COPD بیشتر به زونا مبتلا می شوند. زونا بیماری دردناکی است که ناشی از فعال شدن ویروس آبله مرغ می باشد. افراد مبتلا به COPD که از استروئید استنشاقی استفاده می کنند دو برابر و افراد مبتلا به COPD که از استروئیدهای خوراکی استفاده می کنند سه برابر بیشتر به زونا مبتلا می شوند.

مشکل خواب

COPD ممکن است خوابیدن را برایتان دشوار کند. یکی از مجرمین این عارضه دارو برونوودیلاتور است. اکثر این داروها محرک هستند. سرفه نیز ممکن است با کاهش سطح اکسیژن در این بیماری ایجاد شود.

وزن ناسالم

بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان COPD، مانند استروئید ها، می توانند باعث افزایش وزن شوند. اضافه وزن علاوه بر بالا بردن خطر ابتلا به مشکلات قلبی و دیابت می تواند علائم COPD را نیز بدتر کند. این به این دلیل است که وزن اضافه بدن تنفس را دشوارتر کرده و باعث بدتر شدن علائم و عوارض جانبی COPD می شود.

برخی از افراد مبتلا به COPD دارای مشکل متضادی هستند. آنها نمی توانند به اندازه کافی غذا بخورند و از آن جا که عمل تنفس نیز در بدن کالری می سوزاند، با کاهش وزن مواجه می شوند. بدتر از همه، بسیاری از افراد مبتلا با خوردن غذا نفس نفس می زنند. با پر شدن شکم ریه ها جای کمی برای باز شدن دارند و این کار تنفس عمیق را دشوار می کند. مراجعه به متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند که برنامه غذایی درستی داشته باشید.

علائم ادراری

در یک تحقیق که اخیرا انجام شده است، مردان مسن که از داروهای آنتی کولینرژیک استنشاقی برای کنترل COPD استفاده می کنند، ۴۸٪ بیشتر در معرض احتباس ادراری حاد هستند. این وضعیت ناشی از عدم توانایی بدن در دفع ادرار است. اگر در ادرار کردن مشکل دارید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. ناتوانی در تخلیه مثانه نیاز به درمان سریع دارد.