عوارض جراحی سرطان پروستات

جراحی سرطان پروستات یا پروستاتکتومی یکی از رایج ترین روش های درمان سرطانی است که به خارج از غده پروستات انتشار نیافته است. اما قبل از انجام این روش، باید درباره عوارض جراحی سرطان پروستات آگاه باشید. شایع ترین مشکلاتی که با این عمل ایجاد می شود مشکل در ادرار کردن و عملکرد جنسی است. گاهی اوقات این مشکلات در عرض چند ماه تا یک سال بعد از عمل بهبود می یابند. در موارد نیز ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

عوارض جراحی سرطان پروستات

مشکلات ادراری

یکی از عوارض جراحی سرطان پروستات بی اختیاری ادرار است. این بدان معنی است که بیمار قادر به کنترل ادرار نیست یا نشت ادرار را تجربه می کند. البته همه مردان در این زمینه یکسان نیستند. مردان جوان نسبت به مردان مسن تر کمتر احتمال دارد مشکلات ادراری را داشته باشند.

در اکثر مردان مشکلات مربوط به ادرار کردن، خود به خود چند ماه تا یک سال بعد از عمل بهبود می یابند. در موارد نادر، این مشکلات می توانند بیش از یک سال طول بکشد. اگر با بی اختیاری ادرار مشکل دارید، به پزشک این موضوع را اطلاع دهید. او می تواند راه های زیر را برای کمک به حل این مشکل پیشنهاد کند:

  • استفاده از پوشک. بسیاری از مردان این محصولات را برای کنترل علائم ادرای خود در هفته های اول بعد از عمل مفید می دانند.
  • تمرینات کگل. این تمرین ها به تقویت عضلات اطراف کف لگن کمک خواهند کرد. پزشک می تواند به شما در مورد نحوه انجام این تمرین ها مشاوره بدهد.
  • داروها. چندین نوع دارو وجود دارد که می توانند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کنند. پزشک بر اساس سابقه بیمار یکی از این داروها را تجویز خواهد کرد.
  • عمل جراحی. اگر درمان های دیگر نتوانند عوارض جراحی سرطان پروستات را درمان کنند، پزشک ممکن است گزینه های جراحی را ارائه کند.
عوارض جراحی سرطان پروستات
عوارض جراحی سرطان پروستات

مشکلات جنسی

مشکلات جنسی بعد از این عمل به شرح زیر لست:

  • تغییر در ارگاسم. با توجه به نوع عمل جراحی، ممکن است هنگام ارگاسم خیلی زیاد انزال نداشته باشید. همچنین گاهی ارگاسم دردناک شده و شدتش کمتر از حد معمول می شود. در بعضی موارد ممکن است نتوانید ارگاسم داشته باشید.
  • اختلال نعوظ (ED). اختلال نعوظ به این معنی است که فرد قادر به ایجاد نعوظ کامل یا نگه داشتن آن نیست. ED اغلب شایع ترین مشکل جنسی مردان پس از عمل جراحی پروستات است.
  • از دست دادن قدرت باروری. با وجود سرطان پروستات پیشرفته حساس به هورمون، بیمار ممکن است تحت عمل جراحی برداشتن بیضه ها نیز قرار بگیرد. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، دیگر نمی توانید از طریق رابطه جنسی بچه دار شوید. اگر در مورد این موضوع نگران هستید، قبل از عمل جراحی، با پزشک خود در مورد گزینه های نگهداری از اسپرم صحبت کنید.

در بسیاری از موارد، عملکرد جنسی شما در عرض یک یا دو سال پس از جراحی به حالت عادی باز خواهد گشت. اما این قانون برای همه یکسان نیست. اگر بیش از چند ماه دارای ED یا سایر مشکلات جنسی هستید، با پزشک صحبت کنید. او می تواند با شما درباره گزینه های مختلف درمان صحبت کند.