عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن

همه ما می دانیم که خوابیدن بدن ما را دوباره شارژ می کند و عملکرد روزانه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما بی خوابی و محرومیت از خواب نه تنها این مشکلات ساده و سطحی را ایجاد می کند، بلکه عوارض بیشمار دیگری نیز برای بدن دارد. عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن حتی می تواند به بیماری های جدی منجر شود. برخی از این اطلاعات که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن مطرح می کنیم ممکن است شما را متعجب کند. اما با کسب این اطلاعات قادر خواهید بود که بی خوابی را بهتر کنترل کنید.

عوارض محرومیت از خواب

خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

یکی از عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن ایجاد انواع مختلف سرطان به خصوص سرطان پستان و سرطان پروستات است. در واقع، ارتباطی بین فقدان خواب و سرطان به قدری مهم است که سازمان بهداشت جهانی بی خوابی را به عنوان علت سرطان تعریف کرده است.

منجر به افزایش وزن می شود

به کسانی که سعی دارند وزن خود را کم کرده یا متعادل نگه دارند، کم کردن خواب توصیه نمی شود. خستگی افراد را گرسنه می کند. به طوری که تحقیقات اثبات کرده اند که افرادی که  به اندازه کافی نمی خوابند، در روز بعد صدها کالری بیشتر مصرف می کنند.

خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد

مطالعات نشان داده اند که پروتئین های التهابی در مقادیر زیادی در بدن افرادی که مبتلا به بی خواب هستند یافت می شوند. تمایل بدن به التهاب به خودی خود خطرناک است و می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها شود.

سبب ایجاد علائم افسردگی می شود

بی خواب نه تنها وضعیت فیزیکی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه بر روی حالات ذهنی نیز تاثیر دارد. یکی از عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن، ایجاد افسردگی است. اختلال روانی که با کاهش خواب همراه است، زمینه ای مناسب برای ایجاد سایر اختلالات روانی مختلف را به وجود می آورد.

موجب کاهش کنترل احساسات می شود

یکی دیگر از تاثیرات روانشناختی محرومیت از خواب، کاهش توانایی کنترل احساسات است. افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، احتمالا نمی توانند به درستی احساسات خود را کنترل کنند و تمایل بیشتری به نشان دادن اکت های افراطی دارند و نظرات خود را با شدت و به طور وضوح بیان می کنند.

خطر کاهش هوش هیجانی را افزایش می دهد

بی خواب فقط در آسیب های شخصی عاطفی تاثیر نمی گذارد. بی خوابی باعث می شود که فرد وقت کمتری را با دیگران از جمله خانواده، دوستان و همکاران بگذرانند. این عارضه ممکن است عواقب جدی داشته باشد و هوش هیجانی فرد را کاهش دهد.

منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود

توانایی سیستم ایمنی یک خیابان دو طرفه است. این بدان معنی است که هر چقدر این سیستم بهتر کار است فرآیند بهبود بیماری های سرعت می گیرد. بی خوابی باعث می شود که سلول های ایمنی بدن با خستگی و ضعف مواجه شده و بدن نیز بیشتر بیمار شود.

خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بی خواب باعث افزایش مقاومت بدن به انسولین می شود. معنای این اثر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

آسیب دائمی به پوست وارد می کند

کمبود خواب سبب می شود بدن مقدار زیادی از هورمون کورتیزول یا همان هرومون استرس را آزاد کند. یکی از اقدامات این هورمون بر روی بدن تخریب  کلاژن در پوست است. کلاژن پروتئینی است که پوست را صاف و نرم نگه می دارد و هر چقدر تولیدش در بدن بیشتر باشد، روند پیری بدن سرعت کمتری پیدا می کند.

موجب کاهش امید به زندگی می شود

آمارها در مورد این موضوع کاملا روشن است. به طوری که تحقیقات نشان می دهند، افرادی که شب ها کمتر از ۶ ساعت می خوابند، چهار برابر بیشتر از افرادی که به اندازه کافی می خوابند با خطر مرگ در ده سال آینده مواجه می شوند.

عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن
عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن

بر روی اثربخشی واکسن ها تاثیر می گذارد

بر اساس نتایج یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو، کمبود خواب شبانه می تواند اثربخشی واکسن را کاهش دهد. محققان طبق نتایج این مطالعه توصیه می کنند که برای اثر بخشی واکسن ها بین ساعت ۷ و ۹ بخوابید.

منجر به بیماری های قلبی می شود

تنش و استرس ناشی از کمبود خواب باعث می شود که بدن هورمون هایی را آزاد کند که می توانند باعث حمله قلبی شوند. در واقع، افرادی که کمتر از ۶ ساعت خواب شبانه دارند، خطر مگر ناشی از عوارض قلبی در آن ها ۴۸ درصد بیشتر از افراد عادی است.

قدرت داوری و قضاوت را دچار آسیب می کند

کمبود خواب ناشی از مصرف دارو یا الکل خستگی ایجاد می کند. حالت خستگی ماندگار می تواند عملکرد ذهنی ما را تحت تاثیر قرار دارد و با گمراه کردن مغز، مانع از قضاوت عادلانه شود.

منجر به افزایش فشار خون می شود

خطر دیگر که مرتبط با مواد شیمیایی و هورمون هایی که در وضعیت خواب منتشر می شوند می بشد، فشار خون بالا است. مطالعه ای در آمریکا نشان داد که خطر ابتلا به فشار خون بالا در  افراد مبتلا به محرومیت از خواب ۳٫۵ برابر بیشتر از افراد عادی است. البته عوامل دیگری نیز در ایجاد فشار خون بالا نقش دارند.

ضربان قلب را نامنظم می کند

یکی دیگر از عوارض محرومیت از خواب بر روی بدن ایجاد ریتم های نامنظم در ضربان قلب می باشد. این مشکل پزشکی نتیجه دخالت در عملکرد قلب یا سیستم انتقال الکتریکی است و می تواند حتی کشنده باشد.

سبب ایجاد سکته مغزی می شود

مطالعات مختلف نشان داده اند که کمبود قابل توجه خواب باعث ایجاد سکته مغزی می شود. برای مثال مطالعه ای که در ارتش ایالات متحده انجام شد نشان داد کمبود خواب ارتباط عجیب و غریبی با ۷۰۰ ژن مختلفی که مسئول سیستم های پیچیده در بدن هستند و خطرات ناشی از سکته مغزی را افزایش می دهند، دارد.

بدن را ضعیف می کند

برخی از هورمون های رشد فقط در طول خواب عمیق آزاد می شوند. این مواد شیمیایی اجازه می دهد که سلول ها و بافت های بدن بازسازی شوند، توده عضلانی رشد کند و پوست تقویت شود. بنابراین محرومیت از خواب، می تواند بر روی هر یک از این فرآیندهای حیاتی تاثیر بگذارد.

موجب تخریب استخوان ها می شود

حتی استخوان ها هم از عوارض محرومیت از خواب در امان نیستند. به طوری که کم خوابی می تواند آسیب قابل توجهی به استخوان ها بزند و تراکم استخوان را کاهش دهد.

درد مزمن را افزایش می دهد

بسیاری از افراد در سراسر جهان از درد مزمن در بدنشان رنج می برند. یکی از عوارض محرومیت از خواب ایجاد همین دردهاست.

موجب کاهش توانایی ذهنی می شود

آسیب به قدرت بدن که در نتیجه کمبود خواب ایجاد می شود حتی ذهن را هم بی نصیب نمی گذارد. به عبارت دیگر، اگر خواب کافی نداشته باشید، احساس راحتی نمی کنید. این عدم احساس آرامش باعث وارد آمدن آسیب جدی به توانایی هایی مانند خلاقیت می شود.

خطر مرگ را در پی دارد

در برخی سطوح، کمبود خواب حتی می تواند خطرناک تر از مصرف الکل باشد و منجر به تصادفات شدید و مرگ شود. همان طور که می دانید یکی از عوامل اصلی در ایجاد تصادفات رانندگی خواب آلودگی راننده است.

اختلال در حافظه و بیماری آلزایمر را به وجود می آورد

خواب در طی یک چرخه رخ می دهد. در طی این زمان، روند اجرای خاطرات در مغز شکل می گیرد. اختلال در چرخه خواب اختلال در حافظه کوتاه مدت، کارکرد بخشی از مغز که مسئول پردازش داده و پاسخ در کوتاه مدت است، و همچنین در حافظه بلند مدت که شبه مسئول حفظ و ذخیره سازی تجربیات ما می باشد، اختلال ایجاد می کند. این عارضه توانایی یادگیری ما را با مشکل مواجه کند و باعث تخریب سلول های مغزی شود. تمام این عوامل در نهایت می توانند به بیماری آلزایمر منجر شوند.

با وجود تمام این عوارض که گفته شد، حتما دفعه بعد که خوابتان گرفت سریعا می خوابید. این کار کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد و سلامت روانی و جسمی شما را در بلند مدت متعادل خواهد کرد.