عوارض مصرف بیش از حد نمک

نمک ماده ای است که روزانه برای طعم دار کردن غذا از آن استفاده می کنیم. پیشنهاد شده است که نمک را به صورت متعادل مصرف کنیم . نمک سفره شامل ۴۰٪ سدیم و ۶۰٪ درصد کلرید می باشد، بدین معنا که هر قاشق چای خوری نمک حدود ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم داراست . توصیه می شود که روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف نکنیم (که حدودا کمی بیش از یک قاشق چای خوری نمک می باشد). با این حال، متوسط مصرف نمک حداقل دو برابر میزان مصرف توصیه شده است. نمک اضافی می تواند بر روی سلامت تاثیرات طولانی مدت داشته باشد. از آن جایی که رژیم های غذایی که حاوی نمک بالا هستند مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت  قابل توجهی دارند، بایستی به علائم هشدار دهنده مصرف بیش از حد نمک توجه کافی کنیم.

علائم هشدار دهنده مصرف بیش از حد نمک

تشنگی بیش از حد

سدیم به دلیل اینکه سبب اختلال در تعادل مایعات در سلول ها می گردد، شما را تشنه می کند. هنگامی که نمک مصرفی ما افزایش می یابد، بدن آب را از سلول ها به جریان خون هدایت می کند. در این فرایند مغز ما تصور می کند که ما آب بیشتری نیاز داریم و باعث ایجاد تشنگی می گردد.

نفخ

احساس نفخ شما پس از مصرف بیش از حد نمک در نتیجه تجمع مایع می باشد، که باعث می شود شما احساس ناراحتی کنید و حجم خون افزایش می یابد که باعث می شود قلب سخت تر کار کند.

ورم

مصرف نمک اضافی یکی از ۱۰ دلیل  اصلی تورم مچ پا و خود پاها می باشد. هنگامی که  مصرف بیش از حد  نمک باعث می شود سطح سدیم افزایش یابد، بدن آب را حفظ می کند. هنگامی که مایع در بافت ها تجمع می کند، علامتی که ظاهر می شود تورم است. این تورم، “ادم” نام دارد که بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر می گذارد، اما اغلب در صورت، دست ها، پاها، مچ پا و پاها رخ می دهد. یکی از ۶ راه برای کاهش وزن از طریق کاهش مصرف آب کاهش مصرف نمک است.

هوس

توجه داشته باشید از هوس برای مواد غذایی شور می تواند یک علامت هشدار دهنده مصرف بیش از حد نمک باشد. علاقه مندی به غذاهای شور می تواند باعث شود که دیگر غذاها ، بی نمک به نظر آیند. این هوس ممکن است نشانه این باشد که از رژیم غذایی شما حاوی میزان بالای نمک می باشد.

فشار خون بالا

نمک بر روی کلیه کار می کند تا بدن آب بیشتری را در خود نگه دارد. این آب ذخیره شده اضافی، فشار خون را افزایش می دهد و بر روی کلیه، عروق، قلب و مغز فشار ایجاد می کند. فشار خون اضافی ناشی از مصرف بیش از حد نمک فشار اضافی در داخل شریان ها ایجاد می کند. برای مقابله با این فشار اضافی، عضلات کوچک در دیواره شریان ها قوی تر و ضخیم تر می شوند. این امر سبب می شود فضای داخل رگ های خونی کوچک تر گردد و فشار خون افزایش یابد.

اثرات طولانی مدت مصرف بیش از حد نمک

بدن ما سعی می کند از طریق نشانه ها به ما هشدار دهد قبل از آن که باعث آسیب های جدی گردد، که بایستی با دقت به آن ها توجه کنیم. اثرات طولانی مدت مصرف بیش از حد نمک می تواند سبب ناراحتی کلیه ها، استخوان ها، قلب، پوست و معده گردد. پوکی استخوان، سنگ کلیه، ادم و سرطان معده می تواند با مصرف نمک بالا بدتر شود.

پوکی استخوان

رژیم غذایی و هضم، نقش اساسی در جلوگیری و درمان پوکی استخوان بازی می کنند. نمک اضافی از دست دادن کلسیم در ادرار را افزایش می دهد، که این کلسیم را از استخوان ها برمی دارد. از دست دادن کلسیم زیاد از طریق ادرار به علت نازک شدن استخوان به پوکی استخوان مرتبط می گردد.

سنگ کلیه

کلیه مسئول حفظ و از دست دادن آب می باشد. مصرف نمک زیاد می تواند با توجه به آب کمتری که توسط بدن حذف  می شود، مانع این روند گردد. سنگ کلیه به وسیله کلسیم موجود در ادرار ایجاد می شود. کلسیم موجود در ادرار با مصرف بالای نمک افزایش می یابد. مصرف بیش از حد سدیم یکی از ۱۵ عادت شایع است که می تواند به کلیه شما آسیب برساند.

عوارض مصرف بیش از حد نمک
عوارض مصرف بیش از حد نمک

سرطان معده

غذاهای بسیار شور و فراوری شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد و یکی از ۵ ماده غذایی سرطان زا می باشد که باید از خوردن آن اجتناب کرد. شاید به همین دلیل است که چنین میزان بالایی از ابتلا به سرطان معده در ژاپن وجود دارد، زیرا در آن جا غذاهای شور از محبوبیت بالایی برخوردار است. یک مطالعه اپیدمیولوژیک که در ژوئن ۲۰۱۰ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده نشان می دهد که یک رژیم غذایی با نمک بالا می تواند خطر ابتلا به سرطان معده  را ۱۰ درصد افزایش دهد. با توجه به تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در مجله Infect Immun ، به نظر می رسد غلظت بالای نمک در معده،  فعالیت ژن زخم زا باکتری هلیکوباکتر پیلوری را تحریک می کند و آن را خطرناک تر می سازد و احتمال  گسترش و پیشرفت یک بیماری شدید معده و حتی سرطان را در فرد آلوده افزایش می دهد.

نکاتی برای کاهش مصرف نمک

اجتناب از مصرف مواد غذایی فرآوری شده

کاهش مصرف نمک آسان به نظر می آید. تغییر عادات روزانه از فست فودها و مصرف بالای مواد غذایی فرآوری شده به سمت محصولات تازه به طور قابل توجهی می تواند باعث کاهش مصرف نمک شود. طبق نظر انجمن قلب آمریکا ، حدود ۷۵٪ از سدیم که ما مصرف می کنیم نه از نمک پاش، بلکه از مواد غذایی فرآوری شده و غذاهای رستوران می باشد.

محتوای سدیم موجود را در برچسب مواد غذایی بررسی کنید

شما بایستی به آنچه که در برچسب مواد غذایی نوشته شده است، با دقت توجه کنیم . اکثر مردم هنگام تصمیم گیری برای خرید محصولات تنها مقدار کالری مصرفی، وزن محصول، میزان قند و فواید غذایی مانند ویتامین ها را در نظر می گیرند. با این حال، لازم است به میزان سدیم موجود نیز دقت کافی بکنید، برخی از محصولات ممکن است سالم به نظر برسند اما سرشار از سدیم باشند.

مصرف دیگر ادویه جات و ترشی جات

نمک تنها گزینه شما نیست. شما می توانید با استفاده از آب لیموی تازه به غذاها طعم بدهید و یا از بالزامیک و سرکه استفاده کنید. یا با افزودن فلفل تازه و یا تکه های فلفل قرمز غذاهایی با مزه تندتر درست کنید.

جایگزین کردن نمک سالم به جای نمک معمولی

نمک معمولی که اغلب در آشپزخانه و رستوران ها در سراسر جهان یافت می شود، نقاط مشترک کمی با نمک طبیعی دارد. این نمک معمولا بسیار تصفیه شده است. نمک مصرفی ما تقریبا کلرید سدیم خالص است (۹۷٪ یا بیشتر)، که مواد شیمیایی مانند جاذب ها و عوامل ضد  caking  به آن اضافه شده است. شما می توانید از نمک های طبیعی مانند نمک دریایی استفاده کنید.

مصرف نمک را به کل متوقف نکنید

اگر چه این موضوع درست است که سدیم بیش از حد برای سلامتی مضر است، اما نبایستی از مصرف متعادل سدیم جلوگیری کرد. محروم کردن خود از مواد معدنی می تواند برای بدن بدتر از مصرف کمی بیشتر از آن می باشد. تنها تا جایی که می توانید از مواد غذایی فراوری شده استفاده نکنید، به میزان سدیم مصرفی خود توجه کنید و از انواع متفاوتی از نمک با خواص زیاد استفاده کنید.