عوارض مصرف روگین در زنان

ماینوکسیدیل، با نام تجاری روگین، داروی است که در ابتدا در فرم قرص برای درمان فشار خون بالا به دلیل توانایی آن در گسترش و باز کردن عروق خونی استفاده می شد. اما هنگامی که برای این منظور استفاده می شود، یکی از عوارض جانبی آن، رشد بیش از حد مو است. روگین اولین دارویی بود که توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) برای رشد مو تایید شده بود. اگرچه راه دقیقی که این دارو انجام می دهد تا رشد موها افزایش پیدا کند، هنوز ناشناخته است. در زنان، روگین به صورت پوستی در ناحیه ریزش مو در دوز ۲ درصد یا ۵ درصد کاربرد دارد. روگین به طور کلی دارویی امن است، اما چند عارضه جانبی جدی درباره آن وجود دارد. در این مطلب پیام سلامت به بررسی عوارض مصرف روگین در زنان می پردازیم.

عوارض مصرف روگین در زنان

فشار خون و ضربان قلب

از اولین عوارض مصرف روگین در زنان می توان به کاهش بالقوه فشار خون اشاره کرد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دارو از طریق پوست و به جریان خون جذب می شود. با این حال، تغییرات قابل توجه در فشار خون بر اثر مصرف روگین نادر است، زیرا طبق یک مقاله منتشر شده در مجله “Skin Therapy Letter” در شماره ماه مه تا ژوئن ۲۰۱۳، کمتر از ۱ درصد از روگین جذب می شود.

البته ممکن است گاهی اوقات با صمرف روگین، ضربان قلب و یا تپش قلب ایجاد شود. این موارد طبق یک مطالعه منتشر شده در “مجله آکادمی پوست پوست و مو” در دسامبر ۲۰۱۱ در ۱٫۸٪ از زنان که روگین را به صورت فوم دریافت کردند و ۳٫۵٪ از زنان که روگین را به صورت محلول دریافت کردند، رخ داده است.

واکنش های آلرژیتیک

مانند هر دارویی، روگین نیز ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. که این یکی دیگر از عوارض مصرف روگین در زنان است که هرچند خطرناک نیست اما ظاهری آزار دهنده دارد. خوشبختانه این واکنش ها معمولا ملایم بوده و به پوست منتقل می شوند. این واکنش ها به طور معمول یک نوع درماتیت تماسی هستند؛ که به عبارتی نوعی از واکنش های آلرژیک است که به علت بثورات، خارش و التهاب در ناحیه مصرف دارو استفاده می شود.

بیشترین موارد درماتیت تماسی با پروپیلن گلیکول (یک عنصر در محلول روگین) و نه توسط ماینوکسیدیل به خودی خود، ایجاد می شود.  روگین به شکل فوم حاوی پروپیلن گلیکول نیست. در نتیجه با استفاده از آن به ندرت ممکن است یک واکنش شدید آلرژیک مثل ایجاد بثورات عمومی یا قرمزی، تنگی نفس، تورم یا کاهش سطح آگاهی، رخ دهد.

بارداری، شیردهی و کودکان

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) توصیه می کند در هنگام بارداری یا تغذیه با شیر مادر از این دارو استفاده نکنید. روگین یک داروی بارداری رده C است. به این معنی که شواهد علمی کافی در مورد اینکه آیا این دارو تاثیراتی بر روی کودک یا جنین دارد، یافت نشده. بنابراین احتیاط این است که در این شرایط مصرف نشود.. مشخص نیست که آیا روگین در شیر مادر جذب می شود یا خیر؛ اما مصرف ماینوکسیدیل در شکل قرص، در شیر مادر یافت شده است.

روگین توسط FDA برای استفاده به عنوان داروهای بدون نسخه در افراد زیر ۱۸ سال مورد تایید نیست. این فقط باید در این گروه های سنی بالاتر و تحت نظر یک پزشک استفاده شود.

هشدارها و اقدامات احتیاطی

اگر شما در حال بررسی استفاده از روگین هستید، به پزشک خود مراجعه کنید تا تعیین کند که آیا برای وضعیت خاص شما مناسب است یا خیر. ریزش مو ممکن است ناشی از شرایطی باشد که نیاز به درمان های دیگری داشته باشد. مانند کسانی که عفونت های پوستی یا بیماری تیروئید دارند. اگر بیماری قلبی دارید یا داروهای خاصی مصرف می کنید، پزشک ممکن است داروی دیگری را پیشنهاد کند یا روگین را با داروی مکملی تجویز نماید. زیرا مصرف روگین در بیماران قلبی ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون شود.

فراموش نکنید که هنگام مصرف روگین از نزدیک شدن به آتش و یا هرگونه شعله و یا بلافاصله پس از آن سیگار کشیدن، دوری کنید. چراکه هر دو حالت روگین محلول و فوم حاوی مواد قابل اشتعال است که می تواند آتش بگیرد.

همچنین اگر هر واکنش پوستی را شماهده کردید، از دارو استفاده نکنید. اگر دچار سرگیجه شدید، به خصوص هنگام ایستادن شدید نیز ممکن است دچار فشار خون پایین شده باشید. در نهایت اگر علائم واکنش شدید آلرژیک دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.