عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا چیست؟

مواد طبیعی برای افزودن عطر و طعم به غذاها برای تولید کنندگان مواد غذایی مقرون به صرفه نیست. به همین خاطر بسیاری از کارخانجات برای تولید مواد غذایی، به مواد افزودنی روی آورده اند. شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) یک شیرین کننده مصنوعی است که در چند دهه اخیر به سرعت جایگزین شکر طبیعی شده است. این محصول از طریق تبدیل ذرت به نشاسته ذرت و سپس تبدیل آن به شربت گلوکز به دست می آید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور مفصل در مورد عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا صحبت می کنیم.

HFCS برای تولید کنندگان مواد غذایی محبوب است. زیرا ارزان تر و قابل دسترس تر از شکر طبیعی است. این ترکیب به خوبی با انواع غذاها ترکیب می شود. شربت ذرت درست مثل شکر معمولی است، به سرعت خراب نمی شود و ارزان تر از شیرین کننده های دیگر است.

این ماده در برخی از غذاها و نوشیدنی های محبوب مانند نوشابه، آب نبات، غلات غنی شده، مربا، ژله، سس گوجه فرنگی، ماست طعم دار، سس سالاد و بستنی یافت می شود.

حقیقت این است که HFCS ممکن است برای سلامتی شما بد باشد. این چیزی است که احتمالا چندین بار شنیده اید، فقط آن را فراموش کرده اید. بنابراین با اطلاع از عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا می توانید سلامت خود را بهبود دهید.

عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا

افزایش وزن

افزایش وزن و چاقی یک پنجره باز به سمت بیماری های کشنده باز کرده و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. حدود ۶۸٫۶ درصد بزرگسالان و ۳۱٫۸ درصد کودکان در ایالات متحده در بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ اضافه وزن داشته و چاق بودند.

مصرف منظم HFCS سبب افزایش وزن می شود. زیرا این ماده در بدن مانند قند معمولی متابولیزه نمی شود.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، فروکتوز سریع تر از شکر معمولی به چربی در بدن تبدیل می شود و مانع تولید لپتین، هورمون القا کننده سیری می شود.

از آنجایی که بسیاری از نوشابه ها حاوی فروکتوز هستند، عاقلانه است که برای محافظت از بدن در برابر عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا از مصرف نوشابه خودداری کنید.

التهاب

التهاب در بدن یکی از عوامل اصلی در پیشرفت بیماری هایی مانند دیابت، زوال عقل، بیماری قلبی، سرطان و پیر شدن سریع است.

محققان در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ در موسسه تحقیقاتی Oakland بیمارستان کودکان کشف کردند که HFCS در غذاهای فرآوری شده، جذب روده را سخت تر می کند و به این ترتیب بدن را مجبور به استفاده از انرژی اضافی به نام آدنوزین تری فسفات کبدی (ATP) ذخیره شده توسط روده برای سایر پروسه های مهم خود می کند.

روده به طور معمول از این انرژی برای تقویت پوشش خود استفاده می کند و سلول ها را به شدت با یکدیگر متصل می کند تا از ورود باکتری های مضر و نیمه هضم شده به جریان خون که موجب التهاب می شوند، جلوگیری شود.

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Hepatology منتشر شده، افزایش مصرف فروکتوز در رژیم غذایی، سطح ATP را در بدن کاهش می دهد. محققان همچنین افزایش مصرف فروکتوز را به افزایش سطح اسید اوریک مرتبط می دانند.

هنگامی که روده از انرژی اضافی برای جذب HFCS استفاده می کند، انرژی مورد نیاز برای اتصال سلول های روده کم شده و این موضوع موجب تجمع مواد مضر در روده می شود و التهاب را در سراسر بدن بالا برده و باعث آسیب پذیر شدن در برابر بیماری های خطرناک می شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی باعث تجمع چربی در کبد می شود.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در نشریه Trends in Endocrinology and Metabolism منتشر شده، عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا ممکن است باعث شروع و توسعه بیماری کبد چرب غیر الکلی شود.

از آنجا که HFCS مانند شکر معمولی توسط بدن هضم نمی شود، به سرعت جذب جریان خون می شود. پس از آن، وارد کبد شده و باعث می شود لیپوژنز، فرایند تولید چربی در کبد رخ دهد. این باعث تولید اسید چرب غیرالکلی می شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی به تنهایی ممکن است موجب التهاب و زخم کبدی در بعضی افراد شود. از طرفی این بیماری خطر ابتلا به سایر بیماری های مضر زیر را افزایش می دهد:

  • چاقی
  • بالا رفتن سطح کلسترول و تری گلیسیرید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • دیابت
  • مشکلات تیروئیدی

افزایش خطر ابتلا به نقرس

اسید اوریک در طول هضم تولید می شود و افزایش آن در بدن می تواند مضر باشد. سیستم بدن یک فرد سالم مقدار متوسطی اسید اوریک تولید می کند. این مقدار می تواند توسط بدن دفع شود.

با این حال، مصرف منظم فروکتوز باعث تولید بیش از حد اسید اوریک می شود و نهایتا نقرس را به همراه دارد. نقرس نوع دردناک آرتریت است که معمولا در پا اتفاق می افتد.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در British Medicine Journal منتشر شده ۴۶۳۹۳ مردی که ۱۲ سال الگوی مصرف نوشیدنی های حاوی شربت فروکتوز داشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند. در بین این افراد ۷۵۵ نفر به دلیل مصرف نوشابه و قرار گرفتن در معرض عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا به نقرس مبتلا شدند.

به طور مشابه و بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در American Medical Association منتشر شده، زنانی که ۲۲ سال به طور منظم نوشیدنی های حاوی این ماده را نوشیدند، شاهد افزایش سطح اسید اوریک در بدن و ایجاد ناگهانی نقرس بودند.

ایجاد سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات کوچک و سفتی هستند که معمولا زمانی ایجاد می شوند که مواد معدنی موجود در ادرار به هم می چسبند.

بیشتر سنگ های کلیوی کوچک هستند و از طریق ادرار از بدن خارج می شوند. اما برخی از آنها رشد می کنند و حالب را مسدود کرده و باعث درد شدید می شوند. علائم مرتبط با سنگ کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در هنگام دفع ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تهوع
  • استفراغ
  • تب

مصرف زیاد شربت ذرت با فروکتوز زیاد با پیشرفت سنگ کلیه ارتباط دارد.

براساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در Kidney International منتشر شده مشخص شد که از ۴۵،۹۸۴ مردی که ۴۸ سال الگوی مصرف منظم فروکتوز را داشتند، ۴،۹۰۲ مورد به سنگ کلیه مبتلا شدند.

از طرفی بیمارانی که سنگ کلیه نگرفتند، اما مقدار زیادی فروکتوز مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که از این ماده مصرف نکرده بودند، شانس بیشتری برای ابتلا به سنگ کلیه در آینده داشتند.

این مطالعه یادآوری می کند که مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است تولید کلسیم، اگزالات و اسید اوریک را افزایش دهد. همه این مواد برای ایجاد سنگ کلیه با هم ترکیب می شوند.

دیابت نوع ۲

نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است که ۹۰ درصد از بیماران دیابتی را تشکیل می دهد. هنگامی که غذا می خورید، بدن گلوکز تولید شده را توسط سلول ها، برای تولید انرژی مصرف می کند. انسولین، هورمون تولید شده توسط بدن است که گلوکز را به سلول ها منتقل می کند.

در دیابت نوع ۲، بدن انسولین تولید می کند اما سلول ها قادر به دریافت گلوکز از انسولین نیستند. بدن با تولید بیشتر انسولین به این فرایند پاسخ می دهد این روند باعث افزایش قند خون  می شود.

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در Journal of Nutrition منتشر شده، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ گزارش دادند که در گذشته به طور منظم از فروکتوز و نوشیدنی های شیرین استفاده می کردند.

این افزایش قند خون در دیابت نوع ۲ می تواند به کلیه ها آسیب برساند، دندان ها را از بین ببرد، بینایی شما را کاهش دهد و به بیماری قلبی و سکته مغزی منجر شود.

افزایش سطح تری گلیسیرید

تری گلیسرید نوعی چربی موجود در خون است. بدن شما پس از تامین انرژی لازم، کالری اضافی را که از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود به چربی تبدیل می کند. اگر نسبت به آنچه بدن شما نیاز دارد بیشتر کالری مصرف کنید، سطح تری گلیسرید بدن شما به طور طبیعی افزایش می یابد.

افزایش تری گلیسیرید در بدن خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و حملات قلبی را افزایش می دهد.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله The Journal of Endocrinology and Metabolism منتشر شد، افرادی که به طور منظم بیش از سه بار در هفته از نوشیدنی های شیرین شده با HFCS به مدت ۲ هفته استفاده می کنند، به طور قابل توجهی شاهد افزایش سطح تری گلیسیرید و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

افزایش LDL (کلسترول بد)

عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا
عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کلسترول مضر برای بدن محسوب می شود. به همین دلیل هم لقب “قاتل خاموش” را به آن داده اند. بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در The Journal of Nutrition منتشر شده، مصرف فروکتوز زیاد باعث افزایش سطح LDL در بدن می شود.

LDL در شریان ها تجمع پیدا می کند و سبب کاهش جریان خون می شود. بنابراین کم کم جریان خون غنی از اکسیژن به قلب متوقف می شود. این بیماری، بیماری عروق کرونر (CAD) نامیده می شود. اگر یکی از این شریان ها به طور کامل مسدود شود، جریان خون وارده به قلب متوقف شده و حمله قلبی رخ می دهد.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، کودکانی که اضافه وزن داشتند، نسبت به کودکان عادی، بر اثر عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا بیشتر شاهد افزایش سطح LDL در بدن بودند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا، وضعیتی است که در آن نیروی خونی که در رگ های خونی جریان دارد بیش از حد قوی است. این فشار باعث ایجاد آسیب در عروق خونی و در نهایت بر روی قلب می شود.

به گفته متخصصان American Heart Association، حدود ۷۷ درصد افرادی که برای اولین بار سکته مغزی می کنند، ۶۹ درصد از افرادی که برای اولین بار حمله قلبی می کنند و ۷۴ درصد از افرادی که نارسایی قلبی دارند، مبتلا به فشار خون بالا هستند.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در American Society of Nephrology منتشر شده، مصرف زیاد HFCS، بدون این که فرد سابقه فشار خون بالا داشته باشد، با افزایش فشار خون مرتبط است.

از هر سه نفر در ایالات متحده آمریکا یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است. این بیماری یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی است.

چربی شکم

چربی شکم نه تنها آب کردنش سخت است، بلکه خطرناک تر از تجمع چربی در سایر نقاط بدن نیز می باشد.

چربی که در اطراف کمر جمع می شود، در کنار سایر عوامل ذکر شده، یکی از عواملی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حملات قلبی را افزایش می دهد. این چربی خطر ابتلا به آسم و بیماری آلزایمر را نیز افزایش می دهد.

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در Circulation منتشر شده، مصرف بیش از یک وعده نوشیدنی غنی از فروکتوز در روز با افزایش خطر ابتلا به تجمع چربی در شکم و افزایش دور کمر همراه بود.

عوارض مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا همراه با مصرف الکل، باعث افزایش خطر ابتلا به تجمع چربی در شکم و در نتیجه عوارض قلبی می شود.