عوارض مصرف کم کربوهیدرات

کربوهیدرات منبع انرژی بدن شما است. مصرف کربوهیدرات  به صورت روزانه برای جلوگیری از بروز عوارض ناخوشایند، بسیار مهم است. رژیم های با مصرف کم کربوهیدرات در صورتی که همراه با افزایش مصرف پروتئین باشند، اغلب برای کاهش وزن موثرند. با این حال، یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۲ در مجله “فیزیولوژی و رفتار” گزارش می دهد که پروتئین بالای این رژیم ها منجر به کاهش وزن می شود؛ و نه مصرف کم کربوهیدرات در آنها.

در این مطلب پیام سلامت به بررسی عوارض مصرف کم کربوهیدرات می پردازیم.

بیماری کتوز

کتوز زمانی اتفاق می افتد که بدن شما سوخت روزانه خود را از کربوهیدرات های دریافتی تامین نمی کند؛ و چربی ها ذخیره شده بدن را به عنوان انرژی تجزیه می کند.

در طول این فرآیند، کتون ها در بدن ایجاد می شوند که می تواند باعث سردرد، حالت تهوع، اختلال در تمرکز ذهنی و نفس بد شوند. متخصصان مایو کلینیک می گویند محدود کردن مصرف کربوهیدرات به کمتر از ۲۰ گرم در روز باعث کتوز می شود.

خستگی

از آنجا که کربوهیدرات ها به عنوان یک منبع مهم انرژی برای بدن شما هستند؛ مصرف کم کربوهیدرات در صورت کاهش شدید مصرف حتی می تواند منجر به مرگ فرد شود.

متخصصان مایو کلینیک گزارش می دهند که کاهش شدید کربوهیدرات می تواند منجر به خستگی، ضعف و حتی سرگیجه شود.

احساس خستگی ناشی از مصرف کم کربوهیدرات به این معنی که شما به احتمال زیاد انرژی کمتر برای فعالیت جسمی داشته باشید.

رژیم های کم کربوهیدرات می توانند عملکرد ورزشی شما را به شدت مهار کنند؛ زیرا کربوهیدرات ها در طول ورزش به عنوان یک منبع انرژی حیاتی هستند.

یبوست

فیبر یک نوع کربوهیدرات است که به سلامت روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند. مصرف کم کربوهیدرات به معنی این است که شما به احتمال زیاد میزان مورد نیاز فیبر روزانه خود را برآورده نمی کنید؛ که موجب افزایش احتمال یبوست می شود.

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد مردان حداقل ۳۸ گرم و زنان حداقل ۲۵ گرم فیبر را هر روز باید مصرف کنند.

الزامات کربوهیدرات

حداقل نیاز به کربوهیدرات برای هر فرد ۱۳۰ گرم در روز است. اما با توجه به وضعیت هر شخص این عدد ممکن است افزایش یابد. مثلا اگر شما باردار یا پرستار هستید؛ RDA کربوهیدرات شما به ترتیب ۱۷۵ گرم یا ۲۱۰ گرم در روز است.

اکثر ورزشکاران نیاز به کربوهیدرات اضافی دارند. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی گزارش می دهد که ورزشکاران استقامتی به طور کلی نیاز به ۲٫۳ تا ۵٫۵ گرم کربوهیدرات در هر پوند (حدودا ۴۵۰ گرم) وزن بدن در هر روز دارند.

این بدان معنی است که ورزشکار با وزن ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) روزانه نیاز به ۳۴۵ تا ۸۲۵ گرم کربوهیدرات (بسته به شدت تمرین و مدت زمان تمرین) دارد.