عوارض ناشی از خواب زیاد بر روی بدن

خوابیدن برای سلامت شما مهم است. خواب مناسب و کافی به شما کمک می کند تا در طول روز متمرکز شوید و بدن خود را در طول شب و پس از انجام کارهای روزانه آماده کنید. همچنین، خوابیدن برای مبارزه با چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و مرگ زودرس بسیار مفید است. اما این به این معنی نیست که باید در طول شبانه روز زیاد بخوابید. خواب کافی برای سلامتی شما بسیار مهم است، اما خوابیدن بیش از حد هم برای سلامت بدن مضر است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد عوارض ناشی از خواب زیاد بر روی بدن صحبت خواهیم کرد.

محققان National Sleep Foundation میزان نیاز هر فرد به خواب را بر اساس سن به شرح زیر اعلام کرده اند:

  • نوزادان ۰ تا ۳ ماهه: ۱۴ الی ۱۷ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • نوزادن ۴ تا ۱۱ ماهه: ۱۲ الی ۱۵ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • کودکان ۱ تا ۲ ساله: ۱۱ الی ۱۴ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • کودکان ۳ تا ۵ ساله: ۱۰ الی ۱۳ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • کودکان ۶ تا ۱۳ ساله: ۹ الی ۱۱ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله: ۸ الی ۱۰ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • بزرگسالان ۱۷ تا ۲۵ ساله: ۷ الی ۹ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • بزرگسالان ۲۶ تا ۶۵ ساله: ۷ الی ۹ ساعت خواب در طول شبانه روز
  • بزرگسالان بزرگتر از ۶۵ سال: ۷ الی ۸ ساعت خواب در طول شبانه روز

علل خواب زیاد

قبل از اینکه شروع به محاسبه کل زمان خواب خود کنید، باید علت خوابیدن زیاد خود را بدانید. خواب آلودگی بیش از حد می تواند نشانه ای از بیماری های زمینه ای مختلف و یا شرایط خاص باشد. این بیماری ها و شرایط عبارتند از:

  • خستگی مزمن
  • مشکلات تیروئید
  • بیماری قلبی
  • آپنه خواب
  • افسردگی
  • نارکولپسی
  • داروهای خاص

درست است که باید در طول شب خواب مناسب و با کیفیتی داشته باشید، اما خوابیدن بیش از حد نیز می تواند منجر به عوارضی برای بدن شود.

عوارض ناشی از خواب زیاد

ممکن است مشکلاتی در قلب ایجاد کند

اگر زمان خوابتان در طول شبانه روز زیاد باشد، قلب دچار آسیب می شود. در واقع با این کار خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهید که یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان و در ایالات متحده است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در Archives of Internal Medicine منتشر شده نشان داد که هم خواب کوتاه مدت و هم خواب بلند مدت به طور مستقل منجر به افزایش نسبتا زیاد مشکلات کرونر می شود.

یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۳ در مجله آمریکایی Cardiology منتشر شده است که نشان می دهد زیاد خوابیدن باعث افزایش خطر ضخیم شدن توده بطن چپ می شود. همان طور که بطن چپ قلب ضخیم تر می شود خطر ابتلا به نارسایی قلبی افزایش پیدا می کند.

یک مطالعه نیز اخیرا در Neurology منتشر شده که نشان می دهد کم خوابی با ۱۸ درصد افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی همراه است. خواب طولانی، بعد از تعدیل عوامل خطر متعارف ابتلا به بیماری قلبی عروقی، با افزایش ۴۶ درصدی خطر سکته مغزی همراه بود.

منجر به چاقی می شود

یکی از عوارض ناشی از خواب زیاد چاقی است. ارتباطی بین خوابیدن زیاد و چاقی وجود دارد. در طول دوره خواب فعالیت فیزیکی بسیار کمی دارید. فعالیت بدنی کمتر بدان معنی است که بدن شما کالری کمتری می سوزاند و این عامل باعث افزایش وزن می شود.

مطالعات انجام شده در سال  ۲۰۰۸ در Sleep اعلام کرده اند که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابی زیاد و کم خواب باعث افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن و افزایش چربی در بزرگسالان می شود. این مطالعه بر نیاز به اضافه کردن مدت خواب به عوامل تعیین کننده ایجاد اضافه وزن و چاقی تاکید کرده است.

تحقیقات سال ۲۰۱۰ که در نشریه Social Science & Medicine منتشر شده اعلام کرده اند که بیش از ۸ ساعت خواب در روز با ریسک ایجاد چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی ارتباط مثبت دارد.

یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۴ در همین زمینه در PLOS ONE منتشر شده است. در این مطالعه محققان دریافتند که خوابیدن بیش از حد با بیماری های روانی و افزایش شاخص توده بدنی  (BMI) همراه است، اما با سایر بیماری های مزمن پزشکی ارتباطی ندارد.

عوارض ناشی از خواب زیاد بر روی بدن
عوارض ناشی از خواب زیاد بر روی بدن

خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

خوابیدن زیاد می تواند توانایی بدن برای پردازش قند مصرفی را تحت تأثیر قرار دهد و اختلال تحمل گلوکز که به معنای مقاومت به انسولین است را ایجاد کند. این اختلال عامل خطر شناخته شده ای برای ایجاد دیابت نوع ۲ است.

علاوه بر این، خوابیدن بیش از حد به این معنی است که شما در طول شبانه روز کمتر از نظر جسمی فعال هستید. همان طور که می دانید فعالیت بدنی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت مهم است. از طرفی چرت زدن و خواب آلودگی شدید عوامل خطر شایعی برای ایجاد دیابت هستند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در Sleep Medicine منتشر شده نشان داد افرادی که بیش از حد می خوابند یا خواب کافی ندارد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ یا اختلال تحمل گلوکز هستند. این خطر برای افرادی که کمتر از ۷ ساعت یا بیش از ۸ ساعت خواب شبانه دارند، ۲/۵ برابر بیشتر است.

تحقیقات سال ۲۰۱۳ منتشر شده در Diabetes Care نیز گزارش می دهند، افرادی که بیشتر یا کمتر از ۶٫۵ تا ۷٫۴ ساعت خواب شبانه دارند، در معرض خطر افزایش سطح قند خون قرار دارند.

باعث افسردگی شما می شود

در حالی که اختلال خواب یک علامت شایع افسردگی است، محققان به تازگی متوجه شده اند که خوابیدن بیش از حد نیز می تواند خلق و خو را تغییر داده و حتی باعث افسردگی شود.

خواب بر روی انتقال دهنده های عصبی در مغز تاثیر می گذارد. همچنین هر چه مدت زمان خواب بیشتر طول بکشد، فعالیت بدنی بیشتر کاهش می یابد. فعالیت فیزیکی بیشتر برای افزایش سطوح دوپامین و سروتونین، که انتقال دهنده های عصبی مهمی در بدن هستند و می توانند خلق و خوی شما را بهبود بخشند، مفید است.

فعالیت جسمانی باعث می شود که از تحریکات استرس زا منحرف شوید و عزت نفس تان افزایش پیدا کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Clinical Psychiatry منتشر شده نشان می دهد که کم خوابی و خوابیدن زیاد (این نتایج درمورد بی خوابی صدق نمی کند)، مستقل از شدتشان، عوامل مهمی از علائم مزمن افسردگی و اضطراب هستند. به تحقیقات بیشتری برای تعیین این که آیا درمان این مشکلات خواب منجر به نتایج مطلوب می شود، نیاز می باشد.

مغز شما را مختل می کند

خوابیدن بیش از حد می تواند قدرت مغز شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد، زیرا باعث می شود که مغز سریع تر شود. همچنین خواب بیش از حد می تواند نشانه ای از اختلالات روزمرگی یا مشکلات زمینه ای باشد که به نوبه خود می توانند منجر به تغییرات ساختاری در مغز و قدرت عملکردی-شناختی شوند.

مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۱ در Sleep نشان داد که کم یا زیاد بودن مدت زمان خواب یک عامل مهم مرتبط با خواب است که به طور مستقل با اختلال حافظه مرتبط است و ممکن است یک نشانگر مفید برای افزایش خطر ابتلا به اختلالات شناختی در افراد مسن باشد.

یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۶ در Alzheimer’s Association منتشر شده که نشان می دهد مدت زمان خواب همیشگی در زنان مسن، خطر ابتلا به اختلالات شناختی از جمله زوال عقل را مستقل از سایر عوامل خطر عروقی پیش بینی می کند.

منجر به مرگ زودرس می شود

بیش از حد خواب حتی ممکن است منجر به مرگ زودتر شود. اگرچه ممکن است ترسناک باشد، اما این یک واقعیت است و تحقیق آن را اثبات کرده است.

محققان در بررسی ۲۰۱۰ از ۱۶ مطالعات مختلف، افزایش خطر ابتلا به زودرس در میان پنجه کوتاه و طولانی را گزارش کردند. خواب بیش از ۸ ساعت شبانه با یک خطر ۱٫۳ برابر بیشتر از مرگ همراه بود. این بررسی در مجله Sleep منتشر شد.

خطر مرگ و میر بالا می تواند به این دلیل باشد که بیش از حد خواب با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، افسردگی و چاقی همراه است.

یکی از علل سردرد است

عوارض ناشی از خواب زیاد می تواند منجر به سردرد شود. این ویژگی می تواند به دلیل ایجاد نوسان در انتقال دهنده های عصبی در مغز، از جمله سروتونین در طول خواب رخ دهد. این نوسانات ممکن است باعث ایجاد سردرد شوند.

همچنین اگر قهوه یا چای را ترک کرده اید و صبح ها پس از بیدار شدن از خواب سردرد دارید، این علامت ممکن است مربوط به ترک کافئین، کاهش قند خون یا کم آبی بدن باشد. علاوه بر این، افرادی که بیش از حد در طول روز می خوابند ممکن است صبح روز بعد از سردرد ناشی از اختلال خواب شبانه رنج ببرند.

عوارض ناشی از خواب زیاد بر روی بدن
عوارض ناشی از خواب زیاد بر روی بدن

منجر به کمر درد می شود

اگر به مدت طولانی در طول روز روی زمین یا تخت بخوابید یا زیاد پشت میزن بنشینید ممکن است کمر درد بگیرید یا کمر دردتان تشدید شود.

نشستن و خوابیدن زیاد سطح فعالیت شما را کاهش می دهد و می تواند برای استخوان ها و عضلات شما بد باشد. این عوامل می توانند به شما آسیب برسانند، به خصوص اگر مشکلاتی از قبل در سر شما وجود داشته باشد. دراز کشیدن روی کمر به مدت طولانی و حرکت کم بدن در طول خواب می تواند منجر به افزایش شاخص های التهابی شود. این باعث می شود درد کمر بیشتر شود.

نکاتی مهم برای لذت بردن از خواب و کنترل عوارض ناشی از خواب زیاد

  • یک برنامه منظم خواب داشته باشید که در آن هر روز راس یک ساعت خاص بخوابید و بلند شوید، حتی در تعطیلات آخر هفته.
  • یک محیط ایده آل در اتاق خواب فراهم کنید تا خواب عمیقی داشته باشید. اتاق خواب سرد، تاریک و آرام محیط خوبی برای خوابیدن است.
  • برای جلوگیری از حواس پرتی، از گوش بند یا دستگاه صدای سفید استفاده کنید.
  • تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن را وارد اتاق خواب نکنید.
  • مصرف قهوه یا الکل بیش از حد خواب را مختل می کند.
  • قبل از خواب مدیتیشن کنید.
  • پس از شام، یک پیاده روی کوتاه داشته باشید و سپس به رختخواب بروید.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید در صبح برای جلوگیری از عوارض ناشی از خواب زیاد مفید است.
  • در طول روز چرت نزنید.
  • صبح ها با افکار مثبت و سازگار بیدار شوید.