عوارض پروتئین اضافه در بدن چیست؟

تحقیقات پزشکی نشان می دهد مصرف بیش از حد پروتئین که بیش از ۳۰ درصد از کل کالری مصرفی روزانه را به خود اختصاص دهد، می تواند به بدن شما آسیب برساند. این بر خلاف چیزی است که مردم تصور می کنند. اغلب فکر می کنند خوردن پروتئین اضافی می تواند منجر به تولید عضله و یا افزایش توده عضله بشود این در حالی است که نه تنها پروتئین بیش از حد این کار در بدن انجام نمی دهد بلکه عوارضی نیز در پی دارد. در ادامه به بیان برخی از عوارض پروتئین اضافه در بدن خواهیم پرداخت.

عوارض پروتئین اضافه در بدن

یک رژیم غذایی حاوی پروتئین اضافی می توانید عوارض جانبی زیر را در پی داشته باشد:

اضافه کردن پروتئین بیشتر، بدون افزایش کالری و ورزش شاید بتواند شما را در ساختن توده عضلانی بیشتر کمک کند اما به همان میزان ممکن است دیگر سیستم های بدن شما را تحت استرس قرار دهد.
خوردن پروتئین بیشتر، و افزایش مصرف کل کالری، در حالی که میزان ورزش تغییری نکند مساوی است با چربی های اضافی.

در صورت مصرف مازاد  پروتئین در ازای فدا کردن کربوهیدرات، ممکن است بدن شما را در یک حالت تدافعی قرار دهد.

یک رژیم غذایی که در آن پروتئین بیش از ۳۰٪ از مصرف کالری روزانه را به خود اختصاص دهد باعث تجمع کتون ها سمی در بدن می شود. رژیم های غذایی به اصطلاح کتوژنیک می تواند به کلیه صدمه وارد کند. در این رژیم ها کلیه ها سعی می کند کتون های سمی را دفع کند به همین دلیل مقدار قابل توجهی آب بدن را نیز دفع می کند و بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد به خصوص اگر شما ورزش های سنگین انجام دهید.

از دست دادن آب اغلب با از دست دادن وزن خود را نشان می دهد اما همراه با از دست دادن آب، شما توده عضلانی و کلسیم استخوان را نیز از دست می دهید. کم آب قلب و کلیه را نیز در استرس قرار می دهد. کم آبی حاصل از یک رژیم کتوژنیک می تواند عوارض مانند احساس ضعف و سرگیجه و بوی بد دهان را به همراه داشته باشد.

عوارض پروتئین اضافه در بدن چیست؟
عوارض پروتئین اضافه در بدن

چه میزان پروتئین نیاز داریم؟

مقدار پروتئین مورد نیاز بستگی به وزن و کالری مصرفی روزانه شما دارد. اما به طور معمول باید ۳۰ درصد از کالری روزانه را به پروتئین اختصاص دهیم. با این حال برخی از افراد از جمله سالمندان، زنان و افراد مبتلا به بیماری یا اختلالات در غذا خوردن می توانند به کمبود پروتئین نیز مبتلا شوند. کمبود پروتئین زمانی پیش می آید که بین ۵۰٪ تا ۷۵٪ از مقدار توصیه شده از پروتئین روزانه، مصرف شود.