عوارض پل یا بریج دندان چیست؟

پل دندان یا بریج دندان مزایای بسیاری دارد. این دندان های چینی به شما اجازه می دهد غذاهای بیشتری بخورید و لبخند شما را زیباتر می کند. اما وجود عوارض در پل دندان نیز امکان پذیر است. ایمپلنت ممکن است باعث ایجاد حساسیت، پوسیدگی یا درد شود. همچنین آسیب ممکن است در دندان هایی که از پل دندان پشتیبانی می کنند نیز رخ دهد. برای تعیین این که آیا پل دندان برای شما مناسب است، باید با دندانپزشک  مشورت کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی عوارض پل یا بریج دندان خواهیم پرداخت.

عوارض پل یا بریج دندان

حساسیت

یکی از عوارض رایج مرتبط با پل دندان حساسیت دندان است. بسیاری از افراد دچار حساسیت خفیف دندان ها به گرمای شدید، سردی یا لمس در هنگام انجام یکی از خدمات دندانپزشکی هستند. درد شدید در لثه معمولا با حساسیت همراه است. این ناراحتی معمولا در عرض چند هفته کاهش می یابد.

پوسیدگی و عفونت

پوسیدگی یک عارضه طولانی مدت رایج مرتبط با پل دندان است. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که مواد غذایی و سایر ذرات در بین دندان ها به علت سایش طبیعی و پاره شدن پل و یا نصب نادرست پل، گیر می کنند. تقریبا ۱۰ تا ۱۵ سال پس از نصب پل، چسبی که دندان ها را نگه می دارد، معمولا شکسته می شود. این عامل باعث می شود ذرات غذایی در سوراخ های کوچک جمع شوند و پوسیدگی ایجاد شود. علاوه بر این، پوسیدگی زمانی که باکتری از ذرات غذایی گیر افتاده وارد جریان خون می شود و به قسمت های مختلف بدن گسترش می یابد، می تواند منجر به عفونت خون شود.

درد

برخی از افراد ممکن است پس از نصب پل دندان درد خفیف تا متوسطی را احساس کنند. احساس درد، التهاب و یا کبودی در اطراف لثه ها پس از نصب پل، طبیعی است. این ناراحتی ها معمولا بعد از چند روز کاهش می یابد. درد شدید که برای یک هفته یا بیشتر ادامه می یابد ممکن است نشان دهنده عفونت یا پل دندانی که خوب نصب و پر نشده است باشد.

شکستگی

افرادی که پل دندان دارند ممکن است شکستگی دندان ها را تجربه کنند. استرس می تواند موجب تضعیف، شکستگی و یا مرگ پالپ در دندان هایی شود که از پل دندان حمایت می کنند. در طی جا سازی پل، دندان های حمایت کننده طبیعی تراشیده می شوند تا به اندازه ای درآیند که پل بتواند متصل شود. فشار تراشیدن می تواند سبب شکستن دندان های ضعیف یا شکننده شود. پل های دندان با کیفیت پایین همچنین می توانند سبب شکستگی دندان های اطراف در هنگام جویدن شوند.