در اکثر خانه ها، میز ناهار خوری در جلوی تلویزیون قرار دارد. این باعث می شود شام را در کنار خانواده جلوی تلویزیون صرف کنیم. از طرفی اکثر کارمندان نیز ترجیح می دهند ناهارشان را نیز جلوی میز کامپیوتر بخورند. این عادات مخرب جدیدا در بین خانواده ها باب شده است. اگر بدانید که غذا خوردن جلوی تلویزیون چه عواقبی را به همراه دارد قطعا دیگر این کار را نخواهید کرد.

اثرات مضر غذا خوردن جلوی تلویزیون برای کودکان

درست است که همه اعضای خانواده کنار هم غذا می خورند اما کودکان در معرض خطر بیشتری از این عادت مشترک در خانواده هستند. بر اساس یک مطالعه که اخیرا در ایالات متحده انجام شده؛ غذا خوردن جلوی تلویزیون باعث چاقی می شود. از طرفی کودکان و نوجوانان به مصرف چربی و قند بیشتر تمایل دارند، بنابراین کالری بیشتری دریافت می کنند. شکی نیست که این فعالیت ها منجر به اختلالات وزن و تغییر رفتار در خانه می شود.

به طور متوسط، هر کودک در جهان دو ساعت وقت روزانه خود را در مقابل تلویزیون می گذراند. در طول این زمان، آنها ممکن است صبحانه، ناهار، شام و یا میان وعده خود را جلوی تلویزیون صرف کنند. در طول این زمان، آنها تمایل بیشتری به خوردن چیپس سیب زمینی، کوکی ها، شیرینی، نوشابه و مواد غذایی بی فایده دارند. این رفتار قطعا به چاقی، بیماری های دیگر مانند کلسترول بالا و یا حتی به دیابت منجر می شود.

لیان توس، نویسنده مطالعات مختلف در مورد عواقب غذا خوردن جلوی تلویزیون می گوید که “مشکل غذا خوردن جلوی تلویزیون نیست بلکه مشکل این است که وقتی کسی با تماشای تلویزیون غذا می خورد، درکی از میزان غذای مصرفی و طعم و مزه آن غذا ندارد. بنابراین بیشتر غذا و تنقلات مصرف می کند.”

به جای خوردن تنقلات، بهتر است به خوردن سیب، هویج، کرفس، ذرت بو داده غیر کره ای، آب میوه های طبیعی و مواردی از این دست روی بیاوریم.

عواقب و عوارض غذا خوردن جلوی تلویزیون و کامپیوتر برای کودکان و بزرگسالان
عواقب و عوارض غذا خوردن جلوی تلویزیون و کامپیوتر برای کودکان و بزرگسالان

عوارض غذا خوردن جلوی تلویزیون برای بزرگسالان

احتمالا موقع صرف غذا، به برنامه مورد علاقه تان نگاه می کنید. پزشکان معتقدند که این فعالیت های غیر سازگار است. علاوه بر آنچه که ما پیش از این در مورد کودکان ذکر کردیم، بزرگسالان نیز با این عادت مخرب، از بسیاری از این مشکلات رنج می برند. تماشای  تلویزیون در هنگام غذا خوردن احساس رضایت شما را از غذا کم می کند زیرا مغزتان مشغول تمرکز بر روی چیز دیگری است.

در هنگام تماشای تلویزیون، اگر اخبار نگاه نکنید، آرام هستید و اندکی از مشکلات روزمره دور می باشید. به همین دلیل ممکن است در داستان سریالی که در حال تماشای آن هستید غرق شوید. به همین خاطر ممکن است بیشتر غذا بخورید.

از همه مهتر این است که غذا خوردن جلوی تلویزیون به دلیل عدم توجه به فرآیند جویدن غذا، می تواند درد فک و درد معده ایجاد کند. گاهی اوقات هنگام تماشای تلویزیون تبلیغات مواد غذایی می بینید. این موضوع نیز منجر به تحریک بیشتر شما برای خوردن غذا می شود. جالب است بدانید اکثر افرادی که جلو تلویزیون غذا می خورند چاق و بی تحرک هستند.

مشکلات غذا خوردن جلوی کامپیوتر

درست مانند آنچه با تلویزیون اتفاق می افتد، کامپیوتر نیز دشمن صمیمی سلامت شماست. غذا خوردن جلوی کامپیوتر سبک زندگی بی حرکت و مشکلات بینایی را رواج می دهد. این مشکلات از اسپاسم های عضلانی که ناشی از وضعیت بد نشستن پشت کامپیوتر ایجاد می شود، بی خطر تر هستند. مطالعات همچنین نشان می دهد که غذا خوردن در مقابل کامپیوتر موجب عفونت های کلی، آلرژی ها، و بیماری های از این دست شده و به دلیل اختلال در کلسترول، احتمال بالاتری از ابتلا به چاقی را به همراه دارد.

علاوه بر این ممکن است سرعت غذا خوردنتان جلو کامپیوتر به صورت غیر ارادی با سرعت تایپ کردنتان مقایسه شده و افزایش پیدا کند. علاوه بر این در زمان تایپ کردن شما با ۴۰۰ باکتری سرو کار دارید. اگر این باکتری ها به دهانتان منتقل شوند، خطر ابتلا به عفونت در بدن بالا می رود.

اما این همه ماجرا نیست. میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده از کامپیوتر ساختار مولکولی آب و غذا را از بین می برد و باعث می شود آنها ناسالم شوند. این به این معنی است که آن ها خواص و مواد مغذی خود را از دست می دهند. این اتفاق باعث ایجاد بیماری های مختلف و اختلالاتی، مانند پارکینسون یا آلزایمر در کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

غذا خوردن در مقابل کامپیوتر دارای همان اثرات مخرب غذا خوردن جلوی تلویزیون است. چاقی از مهم ترین عوارض این عادت است. در مرحله دوم، خوردن بدون توجه به مواد غذایی که منجر به پرخوری می شود، قرار دارد. محل کار کثیف نیز سومین عارضه ایجاد شده است که باعث ابتلا به سرماخوردگی، بیماری و آلرژی ها می شوند.