عوامل افزایش دهنده خطر عوارض بارداری در مادران چیست؟

بارداری دورانی است که از بسیاری از عوامل تاثیر می پذیرد. زیرا در این دوران قرار است موجود زنده ای تشکیل شود. بنابراین حتی کوچک ترین عامل نیز بر روی سلامت جنین و مادر تاثیر گذار است. برخی از عوامل که به عنوان عوامل افزایش دهنده خطر عوارض بارداری شناخته می شوند، ریسک بارداری را بالا می برند. یعنی با وجود و حضور این عوامل در بدن مادر، شانس ایجاد ناهنجاری و مشکلات زیاد می شود. برخی از زنان به دلیل دارا بودن عوامل افزایش دهنده خطر عوارض بارداری بیشتر در معرض مشکلات سلامتی در این دوران هستند.

اما چه عواملی می تواند بارداری را به حطر بیاندازد؟ برای آشنایی با عوامل افزایش دهنده خطر عوارض بارداری با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

عوامل افزایش دهنده خطر عوارض بارداری

عوامل مهم خطر عبارتند از:

اضافه وزن و چاقی

داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر عوارضی مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. نوزادان مادرانی که دارای اضافه وزن هستند یا چاقی می باشند همچنین با خطر ابتلا به نقص لوله عصبی (NTDs) یا نقص های قلبی مادرزادی مواجه هستند. این مادران همچنین ممکن است مرگ جنین یا بزرگی بیش از حد او نسبت به سن بارداری را تجربه کنند.

سن بالا یا پایین مادر

حدود ۱ مورد در هر ۶٫۵ نوزاد که در سال ۲۰۱۴ میلادی در ایالات متحده آمریکا متولد شده اند، دارای مادرانی با سن ۳۵ ساله یا بیشتر بودند. در حالی که به طور معمول بارداری پس از ۳۵ سالگی، خطر ابتلا به عوارض در دوران بارداری مانند مرگ جنین و تولد نوزادانی با نقص لوله عصبی  را افزایش می دهد. علاوه بر این، احتمال زایمان زودرس در مادران نوجوان بیشتر است و نوزادان آن ها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار می گیرند.

وجود مشکل در حاملگی های قبلی

زنانی که سابقه پره اکلامپسی، مـرگ جنین، زایمان زودرس یا زایمان نوزادی کوچکتر از سن بارداری را دارند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات دوران بارداری، در حاملگی فعلی خود نیز هستند.

بیماری های فعلی مادر

برخی بیماری ها خطر عوارض در دوران بارداری، از جمله فشار خون بالا، دیابت و ایدز را افزایش می دهند.

بارداری دو قلو یا چند قلو

زنانی که دو قلو یا چند قلو باردار هستند در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان زودرس هستند.

زنان مبتلا به بارداری پر خطر ممکن است نیاز به مراقبت های مکرر داشته باشند و ممکن است نیازمند یک تیم از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای مراقبت از خود در دوران بارداری و داشتن زایمان بی خطر باشند.