عوامل تاثیر گذار بر روی رویا و چگونگی تاثیرگذاری آن ها

زندگی روزمره ما می تواند رویاهای ما را تا حد زیادی تحت تاثیر خود قرار دهد. از طرفی عوامل خارجی و چندین عامل دیگر نیز می تواند تاثیر زیادی بر رویاهای ما، که مستقیم یا غیر مستقیم بر روی زندگی نقش دارند، داشته باشند. پس با شناسایی عواملی که بر وری رویای ما تاثیر می گذارد، می توانید به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی نقش داشته باشیم. در این مطلب به عوامل تاثیر گذار بر روی رویا اشاره می کنیم.

رویاها می توانند برای شما خواب راحتی را به همراه بیاورند اما در عین حال قدرند رعب و وحشت نیز در خواب ایجاد کنند. حتی گاهی اوقات پس از بیدار شدن از خواب نیز ممکن است بخش هایی از رویا را به خاطر آورده و بترسید. رویاهای ترسناک قادرند سلامت روان شما را به خطر بیاندازند. زمانی که سلامت روانتان دچار اختلال شود طبیعا زندگی روزمره تان نیز دچار اختلال و دگرگونی می شود.

بر عکس این موضوع نیز صادق است یعنی همان قدر که رویاها بر زندگی ما تاثیر می گذارند زندگی نیز بر روی رویاها تاثیر گذار است. تاثیرات خارجی نیز از عوامل تاثیر گذار بر روی رویا هستند.

عوامل تاثیر گذار بر روی رویا

  • صدا و رویا

صدا یکی از عوامل بسیاری است که می تواند رویاهای ما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال زمانی که ما خواب هستیم و تلفنمان زنگ می خورد تصور می کنیم که این عمل در رویای ما انجام شده است. مغز انسان تمایل دارد به روش های مختلف به صداهای محیط پاسخ دهد. صدا در رویا گاهی زیبا و گاهی هولناک است.

تاثیر صدا بر روی رویاها یکی از ابزاری است که می توانیم به کمک آن خواب راحت و رویای شیرین داشته باشیم. به عنوان مثال اگر در هنگام خواب به موسیقی آرام بخشی گوش دهید مسلما خواب راحتی خواهید داشت. پس صدا راهی برای کنترل رویاها می باشد.

  • عطر ها و رویا

ثابت شده است که بوها و عطرها اثرات طولانی مدتی بر روی مغز دارند. عطرهای خوش بو و ملایم می توانند با ایجاد احساس خوب در ما، رویای خوشایندی برایمان ایجاد کنند. عطر دلپذیر می تواند رویاهای ما را بهبود بخشد، در حالی که عطر ناخوشایند می توانید بر روی رویای ما تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین، ما باید در مورد آنچه که بو می کنیم بیشتر دقت کنیم. عطرها در مغز ما ذخیره می شوند و می توانند از عوامل تاثیر گذار بر روی رویا باشند.

  • حالت بدن و رویا

موقعیتی که در آن خوابمان می برد نیز رویای ما را متاثر می کند. در واقع در این مورد کشش مغناطیسی زمین است که موجب ایجاد این تغییرات می شود. برخی مطالعات نشان می دهند که افرادی که بر روی معده و شکم خود می خوابند، رویاهای تحریک کننده ای را تجربه می کنند. کسانی که به سمت چپ بدن می خوابند ممکن است رویاهای ترسناک ببینند و کسانی که به سمت راست بدن می خوابند استراحت بهتری دارند. این حالت ها ممکن است از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد.

  • وضعیت روحی روانی و رویا

وضعیت روانی خودآگاه یا ناخودآگاه تا حد زیادی ماهیت، محتوا و ویژگی های رویاهای ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. افسردگی یا حالت آشفته ذهن می تواند رنگ رویاهای ما را تغییر دهد. در این حالت رویاها ممکن است در خواب سیاه و سفید دیده شده و یا در شرایط طبیعی ناخوشایندی مانند گرد و باد اتفاق بیافتد. حالت ذهنی آرام و سالم می تواند رویای ما را مثبت تر، مطلوب تر و لذت بخش تر کند.

  • پرهیز و خوداری و رویا

تجربیات زندگی، محدودیت در شیوه زندگی، گرفتن چیزی و یا کسی از ما و موقعیت های این چنینی می تواند رویای ما را تحت تاثیر خود قرار دهند. بیشتر افرادی از چیزی که در بیداری از آن منع شده و یا خودداری می کنند، در خواب به آن می رسند. این چیزها می توانند شامل مواد غذایی، فرد خاص، سیگار، و یا یک حیوان خانگی باشد که از دست داده ایم. پرهیز از این موارد می تواند رویاهای ما را تحت تاثیر قرار داده و منفی کند. حتی گاهی باعث می شود در مورد آن چیز بیشتر خواب ببینیم.

  • داروهای و رویا

داروهای مختلفی می توانند با تداخل در روند خواب  و نفوذ به رویاها به روش های مختلف بر خواب ما تاثیر بگذارند. داروها می توانند کیفیت و ویژگی های خواب را نیز تغییر دهند. به عنوان مثال، نیکوتین می تواند رویاهای بسیار زنده و رنگی در افرادی که آنها را مصرف می کنند، تولید کند. داروها و دیگر مواد مخدر همچنین می توانند جزئیات رویاهای ما، مانند توانایی به یاد داشتن رویا، را تحت تاثیر قرار دهند.

  • عوامل ژنتیکی و رویا

عوامل ژنتیکی و ارثی می توانند مسئول تاثیرگذاری بر ویژگی های خاصی از رویاهای ما باشند. به عنوان مثال دوقلوها به احتمال زیاد عادات، علایق و سلایق مشابه ای دارند. همین موضوع باعث می شود این افراد فرکانس های مشابه دریافت کرده و رویاهای همانندی داشته باشند. جزئیات ژنتیک نیز می توانند از عوامل تاثیر گذار بر روی رویا باشند.

  • مواد غذایی و رویا

مواد غذایی می توانند رویاها و کیفیت آن را متاثر کنند. انواع مختلف پنیر می تواند تغییرات مختلف در طبیعت و محتوای رویاهای ما تولید کند. در حالی که پنیر آبی می تواند رویاهای عجیب و غریب ایجاد کند. مصرف غذاها یا نوشیدنی های تحریک کننده مانند، نوشابه های کافئین دار نه تنها ممکن است خواب را تحت تاثیر قرار بلکه می تواند رویاهای ما را نیز تا حدی زیادی تغییر دهد. پس هر چه ما می خوریم می تواند از عوامل تاثیر گذار بر روی رویا باشند.

  • فیلم ها و رویا

این که چه چیزی را قبل از خواب مشاهده می کنید تا حد زیادی بر روی رویاهای شما تاثیر می گذارد. تماشای یک فیلم ترسناک می تواند به شما کابوس را منتقل کند. یک فیلم، یک داستان، یک شو، یک کمیک و یا حتی متن و هر چیزی که تجربه ای از یک رویداد واقعی یا داستانی به ما منتقل می کنند، می توانند رویاهایی از طبیعت مشابه را القاء کند. لازم نیست که رویای ما دقیقا همان چیزی باشد که ما قبل از خواب دیده ایم. اما این تصاویر شانس بیشتری، برای ترکیب شدن با مفهوم داستان و چیزهای دیگر را دارند.

  • گرسنگی و رویا

گرسنگی نیز از عوامل متاثر بر خواب و رویای ما است. اگر شما گرسنه بخوابید سطح قند خونتان پایین می آید. این عامل باعث می شود بیشتر از خواب بیدا شده و به احتمال بیشتری رویایتان را به یاد آورید. گرسنگی همچنین می تواند نیاز ما به غذا را نشان داده و باعث شود ما خواب مواد غذایی را ببینیم.