علائم و عوامل خطر ابتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد

لوسمی سرطان سلول های سفید خون است. سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت ها، به بدن شما کمک می کنند. به طور کلی سلول های خون در مغز استخوان تشکیل می شود. با این حال وقتی شخصی مبتلا به سرطان خون می شود، مغز استخوان سلول های سفید خون را به طور غیر طبیعی تولید می کند. این تولید غیر طبیعی موجب ازدحام سلول ها در بدن شده و از کارکرد صحیح آن ها جلوگیری می کند. در لوسمی لنفوسیتی حاد که با نام علمی Acute Lymphocytic Leukemia نیز نشاخته می شود، تعداد بسیار زیادی از انواع خاصی از سلول های سفید، به نام لنفوسیت یا لنفوبلاست در خون وجود دارد. ALL رایج ترین نوع سرطان در کودکان است.

علائم لوسمی لنفوسیتی حاد

  • ضعف یا احساس خستگی
  • تب
  • کبودی یا خونریزی
  • خونریزی در زیر پوست
  • تنگی نفس
  • از دست دادن وزن و یا از دست دادن اشتها
  • درد در استخوان یا معده
  • درد یا احساس پری در زیر دنده ها
  • توده بدون درد در گردن، زیر بغل، شکم، کشاله ران و یا …

برای تشخیص این بیماری معمولا از آزمایشی که برای بررسی خون، از مغز استخوان گرفته می شود استفاده می شود. شیمی درمانی، پرتو درمانی، پیوند سلول های بنیادی و درمان هدفمند از جمله درمان های لوسمی لنفوسیتی حاد است. در درمان هدفمند، با استفاده از موادی خاص، به سلول های سرطانی، بدون آسیب رساندن به سلول های طبیعی حمله می کنند. هنگامی که سرطان خون در حال بهبودی است، شما نیاز به درمان اضافی دارید تا مطمئن شوید که سرطان به بدنتان باز نخواهد گشت.

عوامل خطر لوسمی لنفوسیتی حاد چیست؟

عامل خطر چیزی است که شانس شما را در ابتلا به یک بیماری مانند سرطان زیاد می کند. برخی از عوامل خطر، مانند سیگار کشیدن، تحت کنترل شما است اما برخی دیگر مانند سن یا سابقه خانوادگی را نمی توان تغییر داد. داشتن یک عامل خطرزا، و یا حتی چند عامل خطر، به این معنا نیست که شما قطعا این بیماری را خواهید گرفت. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است چند عامل و یا حتی هیچ یک از عوامل خطر را نداشته باشند.

قرار گرفتن در معرض اشعه

قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از اشعه، یک عامل خطر برای ابتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) و لوسمی میلوئید حاد (AML) است. بازماندگان بمب اتمی ژاپن، تا حد زیادی، خطر ابتلا به سرطان خون حاد را تجربه کردند. برخی از این افراد در عرض ۶ تا ۸ سال پس از قرار گرفتن در معرض اشعه، به سرطان مبتلا شدند.

درمان سرطان با پرتو درمانی نیز خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می دهد. این نوع از اشعه بیشتر لوسمی میلوئید حاد (AML) را به وجود می آورد. به نظر می رسد اگر شیمی درمانی و پرتو در مانی همزمان استفاده شود، خطر ابتلا نیز افزایش می یابد. خطرات احتمالی ابتلا به سرطان خون در سطوح پایین تر اشعه، از جمله آزمایشات تصویربرداری پزشکی (مانند اشعه ایکس) نیز به خوبی شناخته شده است. قرار گرفتن جنین در ماه های اول زندگی خود، در معرض پرتو سونوگرافی ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون را به همراه داشته باشد، اما میزان خطر مشخص نیست.

مواجهه با مواد شیمیایی خاص

خطر لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) ممکن است با مصرف برخی از داروهای شیمی درمانی و یا قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی خاص، از جمله بنزن افزایش یابد. بنزن حلال در صنعت لاستیک سازی، پالایشگاه های نفت، کارخانه های شیمیایی، تولید کفش و صنایع مرتبط مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین در دود سیگار، و همچنین برخی از چسب ها، محصولات بهداشتی و تمیزکننده ها، مواد پاک کننده و برخی از رنگ ها نیز یافت می شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، به شدت خطر ابتلا به AML و ALL را افزایش می دهد و با آن ها مرتبط است.

علائم و عوامل خطر ابتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد
علائم و عوامل خطر ابتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد

عفونت های ویروسی خاصی

عفونت با ویروس تی-لنفوتروپیک انسانی (HTLV-1) می تواند منجر به لوسمی لنفوسیتی شود. این ویروس معمولا از طریق گاز گرفتن، خراش پوست، از جنین به مادر و یا انتقال خون آلوده قابل انتقال است. اغلب این نوع از ابتلا در ژاپن و منطقه کارائیب رخ می دهد. این بیماری در ایالات متحده رایج نیست.

سندرم به ارث برده شده

به نظر نمی رسد که لوسمی لنفوسیتی حاد یک بیماری ارثی باشد. اما معمولا زمانی که فردی در خانواده به این نوع از سرطان مبتلا شود، ریسک ابتلای سایر اعضا نیز افزایش خواهد یافت. به نظر می رسد برخی از سندرم های به ارث برده شده که با تغییرات ژنتیکی همراه است خطر ابتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد را افزایش می دهد. این سندورم ها عبارتند از:

  • سندرم داون
  • سندرم کلاین فلتر
  • آنمی فانکونی
  • سندرم بلوم
  • آتاکسی تلانژکتازی
  • نوروفیبروماتوز

قومیت و نژاد

لوسمی لنفوسیتی حاد در سفید پوستان نسبت به آمریکایی ها و آفریقایی تبار ها شایع تر است، اما دلایل این موضوع مشخص نیست.

جنسیت

لوسمی لنفوسیتی حاد در مردان بیشتر از زنان مشاهده شده است و دلیل این موضوع نیز ناشناخته است.

عوامل خطر نامشخص، اثبات نشده یا بحث برانگیز

عوامل خطر دیگری که برای ابتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی (مانند زندگی در نزدیکی خطوط برق و یا استفاده بیش از حد از تلفن های همراه)
  • قرار گرفتن در معرض محیط های کار آلوده به دیزل، بنزین، آفت کش ها، و برخی دیگر از مواد شیمیایی
  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض رنگ مو

تا کنون، هیچ یک از این عوامل به طور قاطع به لوسمی لنفوسیتی حاد مرتبط نشده اند و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.