ریکاوری پس از سکته مغزی می تواند یک روند طولانی و خسته کننده ای داشته باشد. با این حال، این دوره، بستگی به بسیاری از عوامل منحصر به فرد دارد. یکی از این عوامل، نوع سکته مغزی است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوامل موثر بر روی ریکاوری پس از سکته مغزی صحبت می کنیم.

ریکاوری پس از سکته مغزی

تفاوت در نوع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی که در مغز وجود دارد مسدود می شود. در مقابل سکته مغزی هموراژیک هنگامی رخ می دهد که یک رگ خونی در مغز خونریزی می کند. سکته مغزی ایسکمیک شایع تر از سکته مغزی هموراژیک است.

اگر چه علت هر کدام از این سکته ها متفاوت است، اما هر دو آن ها باعث مرگ مغزی می شوند. در نتیجه، هر دو نوع سکته مغزی دارای علائم هشدار دهنده مشابه ای هستند. این علائم عبارتند از:

  • ضعف در یک طرف بدن
  • معلولیت هایی مانند فلج شدن
  • مشکلات گفتاری

اما آیا نوع سکته تأثیر متفاوتی بر روی ریکاوری پس از خود دارند؟

عوامل موثر بر روی ریکاوری پس از سکته مغزی
عوامل موثر بر روی ریکاوری پس از سکته مغزی

تحقیقات متناقض

کارشناسان دقیقا مطمئن نیستند که چگونه نوع سکته مغزی بر روی ریکاوری پس از آن اثر می گذارد؟ اما برخی از تحقیقات در مورد این موضوع نتایج متناقضی را نشان داده اند.

به عنوان مثال محققان در یک مطالعه معتقد بودند که سکته های هموراژیک شدیدتر هستند و منجر به افزایش خطر مرگ، به ویژه در چند هفته اول پس از سکته می شوند. البته شانس مرگ و میر در سه ماه اول پس از انواع سکته مغزی، مشابه است. اما این به این معنی است که افرادی که مبتلا به سکته مغزی هموراژیک می شوند به طور کلی ریکاوری بدتری دارند.

یک مطالعه نیز نشان داد که بیماران در طی سه ماه اول پس از سکته مغزی هموراژیک، در مقایسه با سکته مغزی ایسکمیک، زودتر بهبود پیدا می کنند. دلایل این تفاوت نامشخص است. اما ممکن است با مسائل پیچیده مربوط به نحوه آسیب دیدگی بافت مغزی ارتباط داشته باشند.

مطالعات همچنین نشان داده اند که بهبودی پس از سکته های هموراژیک و ایسکمیک در طولانی مدت یکسان هستند.

ریکاوری پس از سکته مغزی به بسیاری از عوامل، از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • سن فرد
  • شدت سکته مغزی و موقعیت وقوع آن در مغز
  • زمان و کیفیت درمان

با این حال، برای محققان مهم است که به این پرسش پاسخ دهند که چگونه نوع سکته می تواند بر روند بهبودی تأثیر بگذارد؟

آنچه شما می توانید برای ریکاوری پس از سکته مغزی انجام دهید

خوشبختانه، به نظر می رسد که نوع سکته مغزی بر روی کسب توانایی های بیمار، برای به دست آوردن عملکرد های طبیعی بدن، تاثیر گذار نیست. برای بهبود نتیجه می توانید بر روی اقداماتی که باید انجام دهید تمرکز کنید:

  • به درمان خود اهمیت دهید و آن چه را که پزشک توصیه می کند مو به مو انجام دهید.
  • درک هر بیمار از نوع بیماری خود منحصر به فرد است. هر نوع سکته مغزی متفاوت از نوع دیگر است و ریکاوری پس از آن نیز منحصر به فرد است. بر روی اهداف خودتان تمرکز کنید و سعی نکنید خودتان را با دیگران مقایسه کنید.
  • پیشرفت خود را کاملا رصد کنید و توانایی های را که در طی درمان کسب کرده اید، در دفتر یادداشت کنید.
  • امیدتان را از دست ندهید. اکثر بیماران پس از سکته مغزی قادر به دستیابی به استقلال عملکردی خود هستند. ۸۵٪ بیماران معلولیت جسمی دائمی را تجربه نمی کنند.