غدد درون ریز چگونه کار می کنند؟

اگر چه ما به ندرت در مورد آنها فکر می کنیم اما سیستم غدد درون ریز و هورمون های آن ها می توانند در هر سلول بدن وارد شده و بر عملکرد بدن تاثیر بگذارند. سیستم غدد درون ریز ابزاری در تنظیم خلق و خوی، رشد بدن، عملکرد بافت ها، سوخت و ساز بدن و همچنین عملکرد اندام های جنسی و فرایندهای تناسلی است.

درباره سیستم غدد درون ریز

پایه های سیستم غدد درون ریز هورمون ها و غدد هستند. به عنوان پیام رسان های شیمیایی بدن، هورمون ها اطلاعات و دستورالعمل ها را از یک مجموعه ای از سلول های به سلول های دیگر منتقل می کند. اگر چه بسیاری از هورمون های مختلف در سراسر بدن به وسیله جریان خون گردش دارند اما هر یک از آن ها تنها از سلول هایی که در برنامه ریزی ژنتیکیشان تعیین شده است ، پیام ارسال کرده و پاسخ دریافت می کنند. سطح هورمون می تواند توسط عوامل مانند استرس، عفونت و تغییرات در توازن مایعات و مواد معدنی در خون تحت تاثیر قرار گیرد.

یک غده گروهی از سلولهای است که وظیفه تولید و ترشح مواد شیمیایی را به عهده دارد. یک غده می تواند مواد را از خون جدا کرده، پردازش کند و به شکل یک ترشح شیمیایی برای استفاده در بخش های بدن آزاد کند.

غدد درون ریز چگونه کار می کنند؟
غدد درون ریز

برخی از انواع غدد در مناطق خاص ترشحات خود را آزاد می کنند. به عنوان مثال، غدد برون ریز، مانند عرق و بزاق، ترشحات خود را در پوست یا داخل دهان آزاد می کنند. غدد درون ریز بیش از ۲۰ هورمون اصلی را به طور مستقیم به جریان خون وارد می کنند که آن ها می توانند به سمت سلول ها، در سایر نقاط بدن حرکت کنند.

قسمت های سیستم غدد درون ریز

غدد اصلی که سیستم غدد درون ریز انسان را تشکیل می دهند عبارتند از هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید، پاراتیروئید، آدرنال، غده صنوبری، غدد تناسلی، که شامل تخمدان ها و بیضه ها است و پانکراس. گرچه غدد درون ریز وظیفه مهمی در تولید و انتشار هورمون های اصلی را در بدن دارند اما برخی از اندام های که به عنوان این غدد شناخته نمی شوند مانند مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و پوست نیز می توانند به تولید و انتشار هورمون ها کمک کنند.