غدد فوق کلیه و تیروئید

غدد فوق کلیه و تیروئید بخش مهمی از سیستم غدد درون ریز هستند. هورمون های تولید شده توسط این غدد در جریان خون آزاد می شوند و در اطراف بدن حرکت می کنند. آنها عملکردهای مختلفی را کنترل می کنند که برای حفظ حیات، ضروری هستند. علایم زمانی اتفاق می افتد که یک غده بیمار بیش از حد یا بسیار کم هورمون تولید کند. یک غده با عملکرد بالا بیش از حد هورمون تولید می کند، در حالی که غده کم فعال هورمون های کمی تولید می کند. با ادامه این مطلب همراه پیام سلامت باشید.

نارسایی غدد فوق کلیوی

دو غده فوق کلیه پنج هورمون عمده تولید می کنند: کورتیزول، کورتیکوسترون، آندروژن ها، آلدوسترون و آدرنالین. نارسایی غدد فوق کلیوی، هم چنین به عنوان بیماری آدیسون شناخته می شود، که باعث می شود تمام این هورمون ها در مقادیر کمتر از حد نرمال تولید شوند. The Mayo Clinic Online Health Library علایم نارسایی غدد فوق کلیوی را شامل ضعف عضلانی، خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها، تیره شدن پوست، فشار خون پایین و ضعف، اشتها به مصرف نمک، قند خون پایین، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ، تحریک پذیری و افسردگی می داند.

هیپرکورتیزولیسم

بیماری و سندرم کوشینگ هنگامی رخ می دهند که مقدار زیادی کورتیزول تولید می شود. مرکز آدرنال دانشگاه کلمبیا The Columbia University Adrenal Center یادآوری می کند که که تولید بیش از حد کورتیزول ممکن است از یک تومور در ناحیه غده هیپوفیز که انتشار کورتیزول را تحریک می کند یا یک تومور در خود غده آدرنال ناشی شود. The Mayo Clinic علایم رایج سندرم کوشینگ را چاقی شکمی با چربی در بالای کمر، گردی صورت، ترک های پوستی عمیق و ضخیم صورتی یا بنفش، کاهش بهبود بریدگی ها و عفونت ها، فشار خون بالا، آکنه، رشد موی صورت، کاهش میل جنسی، قاعدگی نامنظم، عدم تحمل گلوکز، اختلال نعوظ در مردان، سردرد و از دست رفتن استخوان می داند.

هیپرآلدوسترونیسم

علاوه بر تولید کورتیزول، کورتیکواسترون و آندروژن، خارجی ترین ناحیه یا قشر غده فوق کلیه، هورمون آلدوسترون را تولید می کند. آلدوسترون با تعامل با سدیم، حجم خون و فشار خون را تنظیم می کند. هم چنین مانع افت زیاد فشار خون می گردد. The Adrenal Center بیان می کند که تولید بیش از حد این هورمون منجر به بالا رفتن فشارخون، میزان پایین پتاسیم و بالای سدیم خون می شود. علایم دیگر ممکن است شامل ادرار بیش از حد در شب، خستگی و ضعف عضلانی باشند.

هیپرآدرنالیسم

داخلی ترین قسمت غده فوق کلیه، مدولا، هورمون آدرنالین را تولید می کند. آدرنالین، که همچنین به نام اپی نفرین شناخته می شود، مکانیسم زنده ماندن که جنگ یا گریز نام دارد را آغاز می کند. آدرنالین بر روی فشار خون  تاثیر می گذارد. این هورمون عروق خونی را به شدت محدود می کند و باعث می شود فشار خون در شرایط معمول تا استرس زا افزایش یابد. The Adrenal Center  یادآور می شود که هنگامی که یک تومور باعث تولید بیش از حد آدرنالین می شود، علایمی مانند عرق کردن متناوب، سردرد، تپش قلب و اضطراب ممکن است رخ دهد. آنها هم چنین یادآوری می کنند که علاوه بر فشار خون کنترل نشده، فرد ممکن است علایم تهوع، عدم تحمل گرما و کاهش وزن را نیز تجربه کند.

پرکاری تیروئید

طبق نظر جامعه تیروئید آمریکا ( the American Thyroid Association (ATA، غده تیروئید یک غده درون ریز پروانه ای شکل دو لبی است که درست زیر حنجره یا جعبه صوتی در جلوی گردن قرار دارد. وظیفه این غده تولید هورمون تیروئید می باشد. هورمون تیروئید به بدن در استفاده از انرژی، گرم ماندن و تنظیم متابولیسم یا تنظیم میزان کالری سوزانده شده توسط بدن در هنگام استراحت، کمک می کند. Balint Kacsoh، نویسنده کتاب “Endocrine Physiology” یادآور می شود که نشانه های تولید کم هورمون تیروئید شامل ضربان قلب کند، کاهش تولید انرژی، رنگ پریدگی، خشکی پوست، عدم تحمل سرما، افزایش وزن متوسط، ضعف عضلانی، یبوست، کم خونی، کلسترول بالا، ریزش مو، موهای شکننده و ناخن و پوست خشک می باشند.

کم کاری تیروئید

Kacsoh اشاره می کند که تولید بیش از حد هورمون تیروئید منجر به کم کاری تیروئید می شود. بسیاری از علایم دقیقا متضاد علایم پرکاری تیروئید هستند و شامل ضربان قلب تند، آریتمی ها، لرزش دست و ﺗﺎﺧﻴﺮ ﭘﻠﮑﯽ می باشد. قرمزی، گرم و مرطوب بودن پوست، عدم تحمل گرما، کاهش وزن با وجود افزایش اشتها، مدفوع شل، کلسترول پایین، موهای پر پشت و تحریک پذیری، بی قراری و کاهش توانایی تمرکز از دیگر علایم این بیماری می باشند.