آشنایی با غذاهایی که باعث افسردگی می شوند

غذاهایی که می خوریم می توانند نقشی بیشتر از یک تغذیه سالم روی بدن داشته باشند. غذاهای خاصی وجود دارند که توانایی افزایش انرژی و بهبود حالت روحی را دارند. اما برخی از غذاها می توانند مواد شیمیایی در مغز را دچار اختلال کرده و باعث خستگی و افسردگی شوند. یک فرمول بسیار ساده برای اجتناب از غذاهایی که باعث افسردگی می شوند وجود دارد که می تواند احساس آرامش را به شما باز گرداند.

مهمترین اقدام برای اجتناب از غذاهایی که باعث افسردگی می شوند این است که نشانه ها افسردگی را بدانید و فرا بگیرید که چگونه برچسب روی مواد غذایی را بخوانید. با افزایش دانشتان در مورد غذاهایی که باعث افسردگی می شوند می توانید بر روی تأثیرات غذایی بر خلق و خوی تأثیر گذاشته و قادر باشید که بیشتر از بدن و ذهنتان مراقبت کنید.

اگر در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید با غذاهایی که باعث افسردگی می شوند آشنا خواهید شد.

غذاهایی که باعث افسردگی می شوند

مواد غذایی تولید شده با استفاده زیاد از آفت کش ها

مواد غذایی که با استفاده از آفت کش های سنگین رشد می کنند می توانند به افسردگی منجر شوند. اکثر غذاهایی که با آفت کش ها رشد می کنند را می توانید در بخش میوه و سبزیجات فروشگاه های مواد غذایی بیابید. مواد غذایی زیر جذب بیشتری از این آفت کش ها دارند:

  • کرفس
  • هلو
  • توت فرنگی
  • سیب
  • زغال اخته
  • فلفل دلمه ای
  • اسفناج
  • گیلاس
  • کلم
  • سیب زمینی
  • انگور

اگر زیاد از این غذاها استفاده می کنید سعی کنید خریدتان را از جایی انجام دهید که مطمئن هستید محصولاتشان ارگانیک است.

غذاهای قندی که سطح قند خون را افزایش می دهند

سطح قند خون با مواد غذایی که می خوریم، تغییر می کند. در حالی که غذاهای شیرین می توانند در مدت زمان کوتاه تری انرژی زیادی را به ارمغان بیاورند، اما اگر به خوردن این غذا ها ادامه دهید، سطح قند خون کاهش پیدا می کند، خستگی بیشتر می شود و احساسات بد در شما بیشتر بروز پیدا می کند.

هنگامی که قند بیش از حدی در خون وجود دارد، برای پاک کردن گلوکز و کاهش سطح انرژی، بدن میزان زیادی انسولین را آزاد می کند. از طرفی انسولین بیش از حد با اختلالات خواب، سرگیجه، طغیان و بسیاری از علائم دیگر افسردگی مرتبط است.

غذاهای بدون چربی حاوی سدیم

خوردن غذاهای بدون چرب ممکن است برای کاهش وزن خوب باشد. اما برای این که این غذاها مزه خوبی پیدا کنند، اکثرا سدیم زیادی به آن ها زده می شود. مصرف بیش از حد سدیم که یکی از الکترولیت مورد نیاز برای عملکرد ارگان های اصلی بدن است، منجر به حفظ مایعات در اندام ها می شود. در حالی که مصرف متناسب سدیم برای حفظ سلامتی و جلوگیری از اختلالات تغذیه ای و عصبی ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند موجب افسردگی شود یا به افسردگی مرتبط با بیماری های مزمن ناشی از پاسخ شدید سیستم ایمنی و خستگی عمومی کمک کند. ضمن این که خوردن غذاهای کم چرب در حد متعادل بهتر است قطع مصرف آن ها است.

نوشیدنی های الکلی

الکل یک عامل افسردگی در سیستم عصبی مرکزی می باشد که می تواند افراد سالم را در معرض ابتلا به افسردگی بالینی قرار دهد. مصرف الکل یک مشکل دو جانبه است. زیرا مصرف آن موجب افسردگی شده و از طرفی برخی از افراد برای رهایی از افسردگی به آن پناه می برند. به این ترتیب بدن در یک سیکل چرخشی می افتد. متخصصان کالج کالدول معتقدند که این سیکل به معنی نیاز به مصرف بیشتر برای تامین اثرات ضد افسردگی می باشد.

رژیم های غذایی حاوی گلوتن

در بعضی موارد، افسردگی می تواند به دلیل حساسیت گلوتن یا بیماری سلیاک باشد. حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک، اختلالات گوارشی پیچیده ای است که بر روی خلق و خوی تاثیر می گذارد. در این بیماری بدن محصولات حاوی گلوتن را شبیه یک باکتری خارجی می بیند و سیستم ایمنی اش را برای مبارزه با آن به منظور بازگشت به حالت قبل در حالت حمله قرار می دهد. بسیاری از افرادی که حساسیت به گلوتن یا ناراحتی های دستگاه گوارش دارند، به نوعی از مشکلات مربوط به سلامت روانی نیز برخور دارند. متخصصان مرکز National Digestive Diseases Information Clearinghouse توصیه می کند که اگر حساسیت به گلوتن دارید در مورد آزمایش افسردگی با پزشک خود مشورت کنید. حذف مواد غذایی حاوی گلوتن تحت نظر متخصص تغذیه، موثرترین راه برای درمان این اختلال است.