اینولین متعلق به یک نوع کربوهیدرات به نام فروکتان است. فروکتان مانند یک پری بیوتیک عمل می کند. حتما در مورد پروبیوتیک ها مطالب زیادی شنیده اید و می دانید که این اصطلاح برای توصیف باکتری های مفید که در یک روده سالم زندگی می کنند، استفاده می شوند. از سوی دیگر، پری بیوتیک ها به مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها گفته می شود که به نوبه خود باعث رشد فلور سالم روده خواهند شد. علاوه بر ارتقاء سلامت در دستگاه گوارش و کاهش یبوست، اینولین می تواند سلامت استخوان شما را با افزایش جذب کلسیم تحریک کند و خطر ابتلا به آترواسکلروز را با کاهش سطح تری گلیسرید خون کاهش دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی غذاهای حاوی اینولین خواهیم پرداخت با ما همراه شوید.

غذاهای حاوی اینولین

سیب زمینی ترشی

سیب زمینی ترشی یا همان آرتیشو نوعی غده، مانند سیب زمینی است که از ریشه آن استفاده می شود. سیب زمینی ترشی اورشلیم با عنوان ریشه خورشید یا Topinambur نیز نامیده می شود و ۱۴ تا ۱۹ درصد وزن آن از فیبر وینولین تشکیل شده است. اما سیب زمینی ترشی سنتی حدود ۳ تا ۱۰ درصد از وزن خود را به وجود اینولین اختصاص می دهد.

معرفی غذاهای حاوی اینولین
معرفی غذاهای حاوی اینولین

ریشه کاسنی

ریشه کاسنی، همراه با سیب زمینی ترشی اورشلیم، یکی از منابع اصلی فیبر اینولین است که توسط صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن ریشه کاسنی مربوط به فیبر وینولین است. استفاده از ریشه کاسنی برای پخت و پز دشوار است. اما برخی از غذاهای صنعتی تولید شده حاوی این ریشه هستند و از آن به عنوان بخشی از مواد اولیه استفاده می شود.

معرفی غذاهای حاوی اینولین
معرفی غذاهای حاوی اینولین

تره فرنگی، پیاز و سیر

تره فرنگی، پیاز و سیر منبع خوبی از پری بیوتیک اینولین هستند. ۳ تا ۱۰ درصد وزن تره فرنگی، ۲ تا ۶ درصد وزن پیاز و ۹ تا ۱۶ درصد وزن سیر مربوط به اینولین است. سعی کنید از این سبزیجات خوش طعم در کنار سبزیجات، کوشت ها، سوپ ها یا سس ها استفاده کنید تا میزان اینولین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

معرفی غذاهای حاوی اینولین
معرفی غذاهای حاوی اینولین

موز

موز مقادیر کمی وینولین را تامین می کند. حدود ۰٫۳ تا ۰٫۷ درصد از وزن هر موز تازه به این ماده اختصاص دارد. اگر چه محتوای پری بیوتیک موز نسبت به سایر سبزیجاتی که در بالا معرفی کردیم نسبتا کم است، اما اگر  به صورت منظم آن را بخورید، می توانید میزان اینولین را در بدن افزایش دهید.

معرفی غذاهای حاوی اینولین
معرفی غذاهای حاوی اینولین

چاودار و جو

چاودار و جو، دانه هایی هستند که مقداری اینولین دارند. به عنوان مثال، حدود ۰٫۵ تا ۱ درصد چاودار، اینولین است و در جو به میزان ۰٫۵ تا ۱٫۵ درصد از این ماده یافت می شود. نان تهیه شده با آرد چاودار را انتخاب کنید و همراه با وعده های غذایی خود به جای برنج از جو استفاده کنید تا مزایای اینولین را به بدنتان برسانید.

معرفی غذاهای حاوی اینولین
معرفی غذاهای حاوی اینولین