فهرست غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا

شربت ذرت با فروکتوز بالا یک شیرین کننده ارزان قیمت است که طی ۳۰ سال گذشته جایگزین شکر در هزاران محصول تجاری شده است. در سال ۱۹۷۰، آمریکایی ها سالانه کمتر از یک پوند شربت مصرف می کردند. طبق تحقیقات محققان دانشگاه پرینستون، در سال ۲۰۱۰، متوسط ​​مصرف آمریکایی ها در این سال به بیش از ۶۰ پوند رسیده است. به گفته نیویورک تایمز، تولید کنندگان در اواخر دهه ۲۰۰۰ استفاده از این ماده را در محصولات خود به دلیل نگرانی هایی که شامل جیوه بوده و موجب چاقی می شد، کاهش دادند. با این حال، بررسی برچسب روی مواد غذایی نشان می دهد که هنوز بسیاری از غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با چند نمونه از پر مصرف ترین غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا آشنا خواهیم کرد.

غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا

غذاهای پخته شده

بسیاری از محصولات پخته شده، از جمله کلوچه ها، رول ها، نان سفید، نان سبوس دار و نان گندم، حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این شربت به کالاهای پخته کمک می کند تا پوسته ی قهوه ای و رطوبت خود را حفظ کنند.

سس گوجه فرنگی

سس پیتزا، سس اسپاگتی، سس گوجه فرنگی و سس های مخصوص کباب معمولا حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این ماده برای تراز کردن ترشی گوجه فرنگی در این محصولات استفاده می شود و طعم گیاهان و ادویه جات را در سس افزایش می دهد.

نوشیدنی های بدون الکل

نوشیدنی های بدون الکل از مقدار زیادی شربت به عنوان منبع شیرین کننده استفاده می کنند. این شربت همچنین به تثبیت طعم و افزایش طول عمر مفید نوشیدنی ها کمک می کند. نوشیدنی های بدون الکل رژیمی معمولا حاوی این شربت نیستند.

غلات

برخی از غلات صبحانه، به ویژه آن هایی که شیرین هستند، حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا می باشند. اکثر غلات صبحانه مورد علاقه بزرگسالان اغلب حاوی این شربت هستند حتی اگر  طعم شیرین نداشته باشند.

نوشیدنی های میوه ای

نوشیدنی های میوه ای اغلب حاوی مقادیر زیادی از این شربت هستند. این ماده در آب بسته بندی شده، نوشیدنی های کیسه ای و کنسانتره یخ زده میوه ها استفاده می شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا نسبت به شیرین کننده های دیگر دارای دمای انجماد پایین تری است و این موضوع باعث می شود سریع تر ذوب شود.

فهرست غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا
فهرست غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده از جمله سوسیس، کالباس، سالاد الویه آماده، وعده های غذایی بسته بندی شده و سایر غذاهای فرآوری شده حاوی این شربت هستند. استفاده از این ماده در غذاهای بسته بندی شده، با هزینه بسیار کم، موجب افزایش طول عمر محصول نهایی می شود.

سس های سالاد

بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی برای کاهش کالری، روغن را در محصولات خود با شربت ذرت با فروکتوز بالا جایگزین کرده اند. سس های کم چرب و کم کالری معمولا نسبت به سس های تهیه شده از مواد طبیعی مانند روغن زیتون و یا نوع دیگری از روغن ها، بیشتر حاوی این شربت می باشند.

ماست

بسیاری از مارک های ماست حاوی شیرین کننده هستند. حتی محصولاتی که کلمه “طبیعی” و “آلی” روی بسته بندی آن ها نوشته شده است نیز گاهی حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

شربت سرفه

جالب است بدانید که فقط محصولات و مواد غذایی حاوی این شربت نیستند. بسیاری از سرکوب کننده های سرفه و شربت اکسپکتورانت حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. انواع طعم دهنده هایی که برای بهبود طعم این محصولات و مهیا کردن آن ها برای بچه ها طراحی شده اند حاوی مقادیر زیادی از شیرین کننده های مصنوعی می باشند.