در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان صحبت کنیم. در بدن زنان، استروژن به شروع رشد جنسی کمک می کند. این هورمون همراه با یک هورمون جنسی دیگر به نام پروژسترون، چرخه قاعدگی را در زنان تنظیم می کند و بر روی تمام سیستم تولید مثل تاثیر می گذارد. در زنانی که هنوز یائسه نشده اند، سطح استروژن و پروژسترون در بدن، از یک مرحله چرخه قاعدگی به مرحله دیگری متفاوت است.

در مردان نیز استروژن نقش مهمی در عملکرد جنسی دارد.

چرا سطح استروژن در بدن بالا می رود؟

افزایش سطح استروژن گاهی بدون علت رخ می دهد اما گاهی نیز مصرف داروهای خاصی دلیل این عارضه است. به عنوان مثال، درمان جایگزینی استروژن، درمان محبوبی برای کاهش علائم یائسگی است.

علائم افزایش سطح استروژن در بدن مردان

ایجاد تعادل بین استروژن و تستوسترون برای رشد عملکرد جنسی ضروری است. هنگامی که این هورمون ها بی تعادل شوند، رشد و عملکرد جنسی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. علائم افزایش سطح استروژن در بدن مردان عبارتند از:

ناباروری: استروژن بخشی از مسئولیت تولید اسپرم را به عهده دارد. وقتی سطح استروژن در بدن بالا باشد، سطح اسپرم ممکن است افت کند و منجر به مشکلات مربوط به باروری شود.
ژنیکوماستی: استروژن ممکن است رشد بافت پستان را تحریک کند. مردان مبتلا به افزایش سطح استروژن ممکن است سینه هایشان بزرگ شود.
اختلال نعوظ (ED): این مردان گاهی دچار ناتوانی در حفظ نعوظ می شوند.

مردان و کاهش سطح تستوسترون

کاهش سطح تستوسترون یک مسئله نسبتا رایج در بین مردان مسن است. مردان مبتلا به کاهش سطح تستوسترون اغلب دارای سطوحی بالایی از هورمون استروژن در بدن هستند. یکی از راه های بالقوه برای متعادل کردن استروژن در بدن مردان ، رعایت رژیم غذایی ضد استروژنی است که می تواند یک مکمل طبیعی برای کاهش سطح تستوسترون باشد.

افزایش استروژن نه تنها می تواند هورمون تستوسترون را در بدن مردان کاهش دهد بلکه می تواند مردان و زنان را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان قرار دهد. طبق گزارش مجله Medicinal Food، مواد غذایی ضد استروژنی حاوی مواد گیاهی هستند که می توانند به کاهش سطح استروژن در جریان خون کمک کنند.

گیاهان منابع پیچیده ای از مواد مغذی  از جمله فیتو شیمیایی خاص هستند که ممکن است باعث کاهش سطح استروژن در بدن شوند. اما آن ها دارای سایر مواد شیمیایی نیز هستند که به عنوان فیتواستروژن ها عمل می کنند و ممکن است علائم افزایش استروژن در بدن را تقلید کنند.

سوال اصلی این است که آیا فیتواستروژن ها بر روی سلامت بدن انسان تأثیر می گذارند؟ جواب این سوال هنوز کشف نشده است و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز می باشد.

فیتواستروژن ها به خاطر اثرات مثبتی، مانند کاهش میزان سرطان و سلامت استخوان و قلب و عروق که بر روی بدن دارند، زیاد مورد مطالعه قرار گرفته اند. پاسخ های فردی بدن به فیتواستروژن ها نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان

سبزیجات کریستالی

یکی از بهترین راه های جلوگیری از تجمع و افزایش استروژن در خون، مصرف سبزیجات کریستالی است. این سبزیجات دارای سطح بالایی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که برای جلوگیری از تولید استروژن زیاد در بدن مفید می باشند. سبزیجات کریستالی را می توان به طرق مختلفی پخت. بعضی از آنها، از جمله بروکلی و گل کلم را می توان به شکل خام نیز استفاده کرد.

سبزیجات کریستالی شامل موارد زیر هستند:

  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • کلم پیچ
  • کلم بروکسل
  • بوک چوی
  • کلم کالی
  • کولارد سبز
  • برگ شلغم

قارچ

غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان
غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان

انواع قارچ مانند قارچ شیتاکی از جمله غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان هستند. آنها برای جلوگیری از تولید آنزیمی به نام آروماتاز ​​نیز مفید می باشند. آروماتاز ​​مسئول تبدیل هورمون آندروژن به استروژن است. ترکیبی این مواد غذایی باعث جلوگیری از تولید استروژن زیاد در بدن می شود.

شما می توانید از قارچ پخته در سوپ ها و سس ها استفاده کنید یا از نوع خام آن از سالاد بهره ببرید. فقط هنگام استفاده از قارچ باید دقت کنید که سمی نباشد. مصرف قارچ سمی می تواند موجب مرگ شود.

انگور قرمز

یکی دیگر از مواد غذایی مسدود کننده استروژن در بدن انگور قرمز است. پوست این میوه حاوی یک ماده شیمیایی به نام رزوراترول و دانه های آن حاوی یک ماده شیمیایی به نام پروانتوسیانیدین است. هر دو این مواد شیمیایی برای جلوگیری از تولید استروژن مفید هستند. ضمن این که مصرف انگور بسیار ساده است و شما می توانید هم به عنوان میوه و هم به عنوان یکی از مواد اصلی در سالاد از آن استفاده کنید. فقط یادتان باشد که انگور ارگانیک مصرف کنید.

دانه ها

برخی از انواع دانه ها مانند تخم کتان و کنجد حاوی مواد مغذی به نام پلی فنول هستند. پلی فنول ها در گیاهان یافت می شوند و سطح استروژن را در جریان خون کاهش می دهند. با توجه به اطلاعاتی که توسط محققان دانشگاه ایالتی اورگن ارائه شده است، تخم کتان دارای بالاترین سطح پلی فنول ها هستند.

تخم کتان یکی از ثروتمندترین منابع تامین لیگناها است که به عنوان فیتواستروژن ها در بدن عمل می کنند. عوامل بسیاری، تأثیرات فیتواستروژن ها را بر روی بدن تعیین می کنند. یکی از این عوامل چگونگی جذب و متابولیسم فیتواستروژن ها در بدن است.

با توجه به ترکیبات غذایی پیچیده، تخم کتان ممکن است در بدن بعضی از افراد باعث کاهش استروژن شوند. اما مصرف آن توسط برخی از افراد ممکن است حتی نشانه های افزایش استروژن را تقلید کند. اگر هدفتان کاهش استروژن است، قبل از اضافه کردن تخم کتان به رژیم غذایی خود، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا برنامه غذایی مخصوص شما را طراحی کند.

غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان
غذاهای مفید برای کاهش استروژن در مردان

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار و پردازش نشده، مانند محصولات فرآوری شده، تجزیه نمی شوند. به این ترتیب اندوسپرم، سبوس و جوانه در این غلات باقی می ماند. مانند دانه ها، غلات سبوس دار نیز حاوی پلی فنول های ضدستروژن و مواد مغذی فیتواستروژن هستند، بنابراین مصرف آن ها ممکن است در بدن هر کسی، پاسخی متفاوت ایجاد کند.

سعی کنید از غلات زیر به شکل سبوس دار بیشتر استفاده کنید:

  • گندم
  • جو دوسر
  • چاودار
  • ذرت
  • برنج
  • ارزن
  • جو

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

فیتواستروژن چیست؟ چه مزایایی برای بدن دارد؟ و چگونه می توان این ماده را وارد بدن کرد؟

علائم و نشانه های استروژن بالا در بدن مردان و زنان

علایم بالا بودن استروژن در زنان

[/quote]

چای سبز

چای سبز نیز یکی از منبع عالی تامین کننده پلی فنل ها برای بدن است. همان طور که گفتیم پلی فنل ها ممکن است بر روی آنزیم هایی که متابولیزه شدن استروژن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تاثیر بگذارد. علاوه بر این، متخصصان دانشگاه هاروارد گزارش کرده اند که چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

انواع مختلفی از چای سبز در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی وجود دارد. اگر طعم چای سبز را دوست ندارید می توانید آن را با طعم دهنده هایی مانند نعناع، لیمو، جین سنگ و زنجبیل ترکیب کنید.

انار

مصرف انار به دلیل خواص مسدود کننده استروژن و خواص آنتی اکسیدانی که دارد، بسیار توصیه می شود. بنابراین بیشتر از این میوه استفاده کنید.

منابع:

  1. Green tea may lower heart disease risk
  2. Diet and Estrogen Status: The Cruciferous Connection
  3. Lignans
  4. Grape seed extract is an aromatase inhibitor and a suppressor of aromatase expression