مزایای غذا خوردن با دست چیست؟

هنگام سفر به آفریقا، خاورمیانه و آسیا و مراجعه به رستوران های سنتی در این مناطق با یک چیز مشترک مواجه خواهید شد و آن غذا خوردن با دست به جای قاشق و چنگال است. در این کشورها افراد زیادی را می بینید که به جای استفاده از چنگال، قاشق و چاقو، با دست های خود غذا می خورند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که با وجود تمام توصیه هایی که والدینتان در مورد غذا خوردن با دست به شما ارائه کرده اند، این کار واقعا برای بدن مفید است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مزایای غذا خوردن با دست صحبت خواهیم کرد.

غذا خوردن یک فرایند جسمانی و ذهنی است. استفاده از تمام حواس مانند بینایی، بویایی، شنوایی، چشایی و لامسه در این فرایند می تواند تجربیات زیادی را در اختیار شما قرار دهد. استفاده از دست ها برای خوردن غذا، یک ارتباط لمسی بین غذا و بدن، ذهن و روحتان ایجاد می کند.

در حالی که برخی از افراد غذا خوردن با دست را یک ناهنجاری و رفتار بی ادبانه می دانند اما دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که این سبک غذا خوردن می تواند برای بدن فوایدی را به همراه داشته باشد. اگر می خواهیم از مزایای غذا خوردن با دست بیشتر اطلاع کسب کنید ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

مزایای غذا خوردن با دست

غذا خوردن با دست باعث می شود یک تجربه حسی به دست آورید

خوردن یک تجربه حسی است که می تواند هیجان و شور را در ما تحریک کند. با توجه به گزارش های طب آیورودا، هر انگشت دست یک عنصر از پنج عنصر است. این عناصر عبارتند از:

  • انگشت شست مربوط به فضا است.
  • انگشت اشاره مربوط به هوا است.
  • انگشت میانی مربوط به آتش است.
  • انگشت حلقه مربوط به آب است.
  • انگشت کوچک مربوط به زمین است.

هنگامی که مواد غذایی را با دستان خود لمس می کنید، کل فرآیند این پنج عنصر را تحریک کرده و انرژی مورد نظرتان وارد بدن می شود. تعادل تمام عناصر در بدن یک ویژگی ضروری است.

همچنین حواس لامسه، بویایی، شنوایی، بینایی و چشایی با این کار فعال تر می شوند. تحریک این پنج حس باعث می شود شما بیشتر از طعم، بافت و عطر غذا آگاه شوید.

غذا خوردن با دست به عنوان یک سنسور طبیعی عمل می کند

هنگامی که با قاشق یا چنگال غذا می خورید و غذای خود را به طور مستقیم در دهان قرار می دهید، ذهن نمی تواند دما و یا بافت غذا را از قبل حس کند. به همین دلیل است که با خوردن غذاهای داغ اغلب زبان خود را می سوزانید.

اما هنگامی که با دستان خود غذا می خورید، انتهای عصبی که در انگشتان شما وجود دارد، دمای غذا را حس کرده و به طور موثر از سوختن زبان جلوگیری می کند.

انتهای عصب انگشتان دست سیگنال موثر دیگری را نیز به مغز می رساند. این سیگنال باعث آزاد شدن آنزیم های مناسب گوارشی شده و به شما کمک می کند تا مواد غذایی مصرفی را بهتر بشناسید.

غذا خوردن با دست موجب بهبود فرایند هضم می شود

باکتری های موجود در کف دست و انگشتان شما به دو دسته باکتری های خوب و باکتری های بد تقسیم می شوند. باکتری خوب از بدن در برابر بسیاری از میکروب های مضر در محیط محافظت می کند. هنگامی که شما با قاشق و چنگال غذا می خورید، این باکتری ها به روده نمی رسند.

از سوی دیگر، هنگامی که با دست ها غذا می خورید، فلور یا همان باکتری های خوب از انگشتان به دهان منتقل شده و سپس بلعیده می شود و به سمت قسمت های مختلف بدن حرکت می کند. این روند باعث بهبود هضم و جلوگیری از تولید باکتری های مضر در روده می شود.

علاوه بر این، زمانی که غذا را با دستان خود لمس می کنید، سیگنال هایی به مغز ارسال می شود که در طی آن اسید و آنزیم های گوارشی منتشر می شود. بر اساس نوع غذایی که می خورید، ذهن، متابولیسم را برای داشتن هضم بهتر و موثرتر، تنظیم می کند.

سیستم گوارش سالم برای سلامت بدن و ذهن ضروری است.

مزایای غذا خوردن با دست چیست؟
مزایای غذا خوردن با دست چیست؟

غذا خوردن با دست موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود

با استفاده از چنگال و قاشق، می توانید غذا را راحت تر و سریع تر بخورید. اما این ویژگی ها می توانند منجر به عدم تعادل قند خون در بدن شده و در نهایت شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دهند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در European Society of Endocrinology منتشر شده است گزارش می دهد افرادی که غذای خود را با حرص زیاد می خورند، ۲٫۵ برابر بیشتر از افرادی که برای صرف غذا زمان می گذارند، دچار دیابت نوع ۲ می شوند.

بنابراین خوردن سریع غذا باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود. با این وجود می توانید با خوردن غذا با دست ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. هنگام استفاده از دست ها، در هر لقمه، غذای کمتری در دهان خود می گذارید.

خوردن غذا با دست به تدریج باعث هضم بهتر و کاهش زمان تخلیه معده می شود. این عوامل باعث می شوند که به مدت طولانی تری احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

غذا خوردن با دست باعث ترویج آگاهی ذهنی می شود

خوردن غذا با دست یک نوع فرایند مکانیکی است و باعث می شود که بیشتر به آن چه که می خورید آگاه باشید. از طرفی گاهی ممکن است چند کار را همزمان با خوردن غذا، مانند تماشای تلویزیون، چک کردن تلفن همراه یا خواندن روزنامه انجام دهید. بی توجهی به غذا خوردن باعث می شود درک ذهنی تان مختل شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در British Medical Journal منتشر شده گزارش می دهد که خوردن سریع غذا باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی می شود.

اما هنگامی که با دست های خود غذا می خورید، به آنچه که می خورید توجه بیشتری می کنید و بیشتر به آن آگاه می شوید. از طرفی وقتی دست هایتان درگیر غذا است، کمتر به انجام کارهای دیگر روی می آورید. بی توجهی به غذا یکی از مهمترین علل اضافه وزن می باشد.

خوردن غذا با دست باعث می شود که بیشتر بهداشت را رعایت کنید

اگرچه ممکن است فکر کنید که خوردن غذا با دست یک روش غیر بهداشتی است، اما محققان معتقدند که دقیقا برعکس این موضوع صادق است.

افرادی که با دستان خود غذا می خورند، همیشه قبل از اینکه شروع به خوردن غذا کنند، دست های خود را می شویند. اگر قبل از صرف ۳ وعده غذایی دست های خود را بشوییم، یعنی به درستی بهداشت را رعایت کرده ایم.

اما وقتی که برای غذا خوردن به قاشق، چنگال و دیگر ظروف محتاج هستیم، بدون توجه به این که دست هایمان تمیز است یا خیر شروع به خوردن غذا می کنیم.

چند نکته مهم

  • قبل و بعد از خوردن غذا، دست ها را کاملا شستشو دهید.
  • اگر حجم غذا زیاد است، مانند پیتزا، سعی کنید ابتدا آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید که قابل خوردن با دست باشد.
  • هنگام غذا خوردن با دست ها سعی کنید روی بشقاب دولا نشوید. در این حالت باید به گونه بنشینید که ستون فقراتتان صاف باشد.
  • در این حالت مراقب میزان مصرف غذاییتان باشید.