راه های موثر برای غلبه بر خیانت عاطفی

تعریف خیانت در زندگی زناشویی، در ذهن اکثر افراد به معنی زنا یا داشتن رابطه، شناخته می شود. این در حالی است که خیابت جنبه های دیگری نیز دارد. برای مثال، آیا خیانت عاطفی واقعا خیابت است؟ آیا داشتن رابطه جنسی بدتر از خیانت عاطفی است؟ برای هر زوج پاسخ به این سوالات ممکن است متفاوت باشد. برای برخی از زوج ها داشتن رابطه جنسی تا زمانی که وابستگی احساسی به دیگران وجود ایجاد نکند، مشکلی به وجود نمی آورد. اما برای برخی از زوجین، خیانت عاطفی هم می تواند مشکل ساز باشد و رابطه را به خطر بیاندازد. در هر صورت، خیانت جنسی یا عاطفی یک آزمون بسیار دشوار برای یک رابطه است. با این حال، تعداد زیادی از زوج ها با پیروی از راهنمایی ها نجات بخش زیر می توانند به هدف غلبه بر خیانت عاطفی برسند.

برای اطلاع از این راهنمایی ها جهت غلبه بر خیانت عاطفی و بازگرداندن رابطه به حالت قبل تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

روش های غلبه بر خیانت عاطفی

غلبه بر خیانت عاطفی ؛ صحبت کردن با یکدیگر

مرحله ۱

درباره احساساتتان صحبت کنید. آنها را پیش خودتان نگه ندارید. صحبت کردن در مورد احساساتتان، هر چقدر که احمقانه به نظر برسد، استرس، تنش، خشم و سرخوردگی را کاهش می دهد و به طور کلی باعث می شود که آرام شوید. حتی اگر دوباره احساس مشابهی پیدا کنید، می توانید با این صحبت کردن آن را دفع کنید. شاید ظاهرا چیزی برای گفتن یا دانستن وجود نداشته باشد. اما سعی کنید هر چند وقت یک بار حتی در خلال کارهای دیگرتان با همسرتان صحبت کنید. وقتی که در منزل هستید، به تنهایی، موضوع را مطرح کنید و زمان کافی را برای صحبت کردن اختصاص دهید. در طی صحبت کردن حالت همسر خود را در نظر داشته باشید. اگر دیدید که او تحت تاثیر حرف های شما قرار می گیرد و ناراحت می شود کمی صبر کنید.

مرحله ۲

نوبت گوش دادن را رعایت کنید. با وجود خشم و یا احساس شرم و گناه، گوش دادن به آنچه همسرتان می گویند بسیار با اهمیت است. سعی کنید صحبت های شریک زندگی خود را قطع نکنید. زمانی که او صحبت می کند فقط صبور باشید و به حرف او احترام بگذارید. این کار را در مورد حرف های غلط و نادرست نیز انجام دهید. گوش دادن به دیگران اجازه می دهد احساسات و افکار خود را بیان کنند. حتی زمانی که آسیب می بینید، اجازه دهید شریک زندگی تان برای توضیح آن چه اتفاق افتاده است حرف بزند.

مرحله ۳

حقیقت را بگویید. اگر می خواهید اعتماد شریک خود را دوباره به دست آورید، افشای کامل حقایق بسیار مهم است. در مورد افکار و احساسات خود صحبت کنید و توضیح دهید که چطور اتفاق افتاده است. برخی از جزئیات مانند زمان و تعداد دفعاتی که خیابت عاطفی رخ داده است با همسرتان صحبت کنید. اما در مورد جزئیات مانند موقعیت های رابطه جنسی و موارد مشابه صحبت نکنید. در این بین هرگز همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید. حتی اگر شریک زندگی شما می خواهد در مورد همه چیز جزئیات کامل را بداند، اما باید بدانید این بخش از گفتگو فقط می تواند به او صدمه برند و برای او هیچ فایده ای ندارد.

مرحله ۴

صحبت ها را با فعل اول شخص مفرد به کار ببرید. یعنی وقتی در مورد احساسات و افکار خود صحبت می کنید، آن را شخصی کنید. بنابراین به جای این که بگویید ” تو همیشه مرا نادیده گرفته ای” بهتر است بگویید “من احساس می کردم مدتی است که نادیده گرفته شده ام”.

غلبه بر خیانت عاطفی ؛ پذیرش

مرحله ۵

گذشته را بپذیرید. این یک گام دشوار برای زوج هایی است که دچار خیابت عاطفی شده اند. اگر می خواهید به عنوان یک زن و شوهر به راه خود ادامه دهید، باید قبول کنید که این اتفاق بد رخ داده است. این بخشی از گذشته شماست و هیچ چیز تغییر نمی کند. در عوض، سعی کنید روی آینده تمرکز کنید.

مرحله ۶

احساسات یکدیگر را بپذیرید. سعی کنید احساسات شریک زندگی خود را در رابطه با همه این اتفاقات بپذیرید. شریک خیانت شده احساس صدمه، عصبانیت و آسیب عاطفی خواهد کرد و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا از این حالت خارج شود. اجازه دهید در صورت نیاز او به بیان این احساسات بپردازد. از خود دفاع نکنید، نظر ندهید و … به سادگی قبول کنید که این احساسات وجود دارد و شریک زندگی شما بیشتر از همیشه به پشتیبانی شما نیاز دارد.

مرحله ۷

به دنبال کمک حرفه ای مشاور باشید. زوج درمانی یا مشاوره ازدواج می تواند به شما در درک این که چرا این اتفاق افتاده است کمک کند. اجازه دهید درمانگر به شما کمک کند. غلبه بر خیانت های احساسی یا خیانت جنسی، بدون کمک حرفه ای بسیار دشوار است.

مرحله ۸

اعتماد ایجاد کنید. شما فقط در صورتی می توانید اعتماد را در همسرتان ایجاد کنید که به او اعتماد کنید. این فرایند زمان زیادی طول می کشد. زیرا خیانت به اعتماد، یک رابطه ناامید کننده ایجاد می کند.

غلبه بر خیانت عاطفی ؛ انجام کارها با هم

مرحله ۹

کارهایی را که هر دو دوست دارید با هم انجام دهید. به منظور رشد بیشتر روابطتتان، شروع به انجام کارهایی که هر دو شما از آن لذت می برید کنید. مثلا اگر هر دو به قدم زندن یا تماشای فیلم علاقه دارید حتما این کار را در طول هفته انجام دهید. با انجام کارها با یکدیگر، دوباره می فهمید که چقدر برای هم سرگرم کننده بوده اید و به همین دلیل است که با هم زندگی را شروع کرده اید.

مرحله ۱۰

تلاش کنید. لازم نیست با همسرتان مانند شاهزاده یا پرنسس رفتار کنید، زیرا این نحوه مقابله موثر نیست. اما توجه کردن، مهربانی و شیرین زبان بودن واقعا تاثیر گذار است. علاقه خود را به همسرتان و توجه هات را به چیزهایی که او به شما می گوید جلب کنید. با تلاش کردن، شما دوباره به یکدیگر نزدیک تر می شوید.

مرحله ۱۱

لبخند بزنید. این کار ممکن است به نظر سخت برسد. اما غلبه بر خیانت عاطفی و یا خیانت جنسی، زمانی که شما در زندگی بیشتر احساس شادی را القا کنید، ساده تر می شود. سعی کنید سرخوردگی یا خشم خود را کنار بگذارید و به خودتان اجازه دهید دوباره از بودن در کنار همسرتان لذت ببرید.

مرحله ۱۲

صمیمیت بیشتری ایجاد کنید. خیابت همیشه برای ارضای نیازی جنسی نیست. عدم وفاداری در مورد نیازهایی است که انجام نشده است. بنابراین گوش دادن به یکدیگر و بررسی نیازهای یکدیگر می تواند راه خوبی برای غلبه بر خیانت عاطفی باشد. ببینید که شریک زندگی شما چه چیزی نیاز دارد و چگونه می توانید یکدیگر را خوشحال کنید. اجازه دهید همسرتان به شما نزدیک تر شود.

غلبه بر خیانت عاطفی ؛ پیدا کردن احساسات گذشته

مرحله ۱۳

آیا تا به حال به همسرتان اعتماد داشته اید؟ یک گام مهم در غلبه بر خیانت عاطفی کشف این موضوع است که آیا مایل هستید فرد دیگری را به عنوان شریک زندگی خود بپزیرید؟ آیا می خواهید همه چیزهایی که در طی سال ها با یکدیگر به دست آورده اید را کنار بگذارید؟ آیا شریک زندگی فعلیتان از نظر شما یک فرد ارزشمند برای مبارزه با وضعیت فعلی است؟ اگر احساس می کنید پاسختان به این سوالات دیگر مانند قدیم نیست باید به دنبال دلیل آن باشید.

مرحله ۱۴

آیا می توانید شریک زندگی خود را ببخشید؟ بخشش می تواند مدت زیادی (حتی سال ها) طول بکشد و یک روند آهسته است. اما برای غلبه بر خیانت عاطفی ضروری است. اگر نمی توانید شریک زندگی خود را ببخشید، ممکن است همیشه به او مشکوک باشد. این موضوع باعث می شود که دیگر نتوانید از رابطه خود مثل گذشته لذت ببرید.

مرحله ۱۵

احساسات گذشته خود را بیابید. برای این کار بنشینید و چشمان خود را برای یک لحظه ببندید. هنگامی که شما به آنچه اتفاق افتاده فکر می کنید احتمالا احساس خشم، سرخوردگی و غم و اندوه می کنید. حالا باید متوجه شوید که این احساسات متعلق به رفتار همسرتان است، نه فرد دیگری. سعی کنید از طریق این احساسات با تمرکز بر همسرتان و همه چیزهای خوبی که در کنار هم داشته اید، احساسات گذشته را ریکاوری کنید. حتما احساسات بسیار بیشتری به غیر از خشم، سرخوردگی و غم در شما وجود دارد.

مرحله ۱۶

بر روی حال و آینده تمرکز کنید. برنامه هایی که برای آینده نزدیک و دور داشتید را مجددا مرور کنید. برنامه ریزی برای آینده سرگرم کننده است و لبخند را برای شما به ارمغان می آورد. سعی کنید بعضی از اهداف را برای رسیدن به این برنامه های درازمدت ایجاد کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

حقایقی درباره احساس آشفتگی عاطفی در نوجوانان

افسردگی بالینی و علائم عاطفی و فیزیکی آن

[/quote]

غلبه بر خیانت عاطفی ؛ کمک حرفه ای

به دلیل خسارت هایی که به طرفین وارد شده است، غلبه بر خیانت های احساسی به تنهایی ممکن است برای برخی از زوج ها غیر ممکن باشد. در برخی موارد مشاوره حرفه ای ممکن است یک راه حل مناسب باشد. برای این که بتوانید آسیب های وارده را جبران کنید و همه چیز را به حالت عادی باز گردانید، کمک های یک مشاور حرفه ای بسیار با اهمیت است.

اگر دارای کودک می باشید نیز توصیه می شود که از مشاوره استفاده کنید. زیرا این امر مربوط به رشد فرزندان شما است. گاهی اوقات، به ویژه هنگامی که زوجین با یکدیگر درگیری، جنگ و نزاع دارند، کودکان آسیب جدی تری می بینند.

منابع:

Emotional infidelity