فرق کیست و تومور چیست؟

وقتی که حرف از تومورهای خوش خیم و تومورهای سرطانی می شود، برخی تصور می کنند که تومور همان کیست است. در حالی که این طور نیست. این دو کاملا از یکدیگر مجزا هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم از فرق کیست و تومور را تشریح کنیم.

فرق کیست و تومور

تومورها و کیست ها دو نهاد مجزا می باشند.

کیست: کیست ها کیسه هایی هستند که ممکن است با هوا، مایع و یا مواد دیگر پر شده باشند. کیست می تواند در هر قسمتی از بدن، مانند استخوان ها، ارگان ها و بافت نرم تشکیل شود. اغلب کیست ها غیر سرطانی (خوش خیم) هستند. اگرچه سرطان هم می تواند کیست را تشکیل دهد. نمونه هائی از کیست ها عبارتند از:

  • کیست های چربی (epidermoid) برجستگی کوچک که زیر پوست تشکیل می شوند.
  • کیست هایی که در کبد ایجاد می شوند.
  • کیست هایی که در کلیه ایجاد می شوند.
  • کیست هایی که در پستان وجود دارند.
  • کیست های تخمدانی

این مهم است که توجه داشته باشید، تقریبا تمام انواع سرطان قادر است کیست تولید کند.

فرق کیست و تومور چیست؟
فرق کیست و تومور چیست؟

تومور: تومور، توده های غیر طبیعی از جنس بافت بدن و یا تورم این بافت ها است. مانند یک کیست، تومور می تواند در هر قسمتی از بدن شکل شود. تومور ممکن است خوش خیم یا سرطانی (بدخیم) باشد.

کیست هایی که پس از بررسی توسط سونوگرافی یا (CT) اسکن توموگرافی کامپیوتری یک شکل و یکنواخت به نظر می رسند، تقریبا همیشه خوش خیم هستند و باید فقط مراقب آن ها بود. اگر کیست دارای اجزای جامد باشد، ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد و باید بیشتر بررسی شود. بهترین تست برای تعیین اینکه آیا یک کیست یا تومور خوش خیم یا بدخیم است این است که یک نمونه از بافت آسیب دیده برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی شود. به این آزمایش نمونه برداری گفته می شود.