فواید خنده برای بدن چیست؟

هنگامی که یک فیلم کمدی تماشا می کنید، یک شوخی می شنوید یا با دوستان و خانواده در حال استنداپ کمدی هستید، در واقع در حال افزایش و ارتقاء سلامت بدن خود هستید. حال سوال این جاست که چرا خنده روی سلامت بدن تاثیر دارد و چه بخش ها و بیماری هایی تحت تاثیر این رفتار انسان قرار دارند؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا بیشتر با فواید خنده برای بدن آشنا شوید.

خنده به عنوان پاسخ فیزیولوژیکی مغز به طنز، تعریف می شود و شامل دو قسمت است: مجموعه ای از حرکات و اشارت و تولید صدا.

اساسا، خنده جشنی برای چیزهای خوب در زندگی است و مردم می خندند تا بخشی از احساسات خود را بیان کنند. خنده نه تنها به شما احساس خوبی می دهد، بلکه برای کسانی که در اطراف شما هستند نیز مفید می باشد.

خنده درمانی عالی است. این نوع درمان مزایای فیزیکی، روحی، احساسی و اجتماعی زیادی را به همراه داشته و تفکر منفی را منحرف می کند.

فواید خنده برای بدن

ورزش داخلی بدن

خنده یک فرایند ساده است. با این حال این نوع بیان احساسات، بهترین روش برای ورزش داخلی بدن است. هنگامی که شما می خندید، دیافراگم، شکم، سیستم تنفسی و حتی شانه هایتان ورزش می کند. به همین دلیل است که عضلات پس از خنده های طولانی دچار انقباض و درد می شوند.

به علاوه، در طول خندیدن شدید، افراد نفس عمیق دارند. این نوع نفس کشیدن به مسیرهای تنفسی کمک می کند و باعث افزایش استنشاق و مصرف اکسیژن می شود. در حال حاضر، همراه با تمرینات جسمانی، وقت اضافه خود را صرف کاری به نام خندیدن کنید.

کاهش استرس

خنده یک فرم عالی برای رهایی از استرس است. این کار باعث کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین می شود. در عین حال، خنده میزان هورمون های تقویت کننده سلامت را افزایش می دهد.

همان طور که ذکر شد خندیدن یک ورزش کامل برای عضلات است و گردش خون را تحریک می کند. این فرایند به نوبه خود کمک می کند برخی از نشانه های فیزیکی استرس کم شوند. دفعه بعد که تحت تاثیر استرس قرار گرفتید، فقط کافی است یک فیلم کمدی تماشا کنید. بعد از پایان فیلم شروع به درک احساسات بهتر می کنید.

بهبود کیفیت خواب

اگر شب ها از خواب بیدار می شوید و خوب نمی خوابید، خندیدن یکی از بهترین داروهایی است که می توانید آن را امتحان کنید. خنده باعث می شود بدن بیشتر ملاتونین تولید کند. ملاتونین هورمون آزاد شده توسط مغز است که به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید.

برخی از تحقیقات علمی در زمینه خواب و بی خوابی نشان داده اند که خنده به بهبود الگوهای خواب کمک کرده و در درمان بی خوابی مفید است. سعی کنید عصرها، با اعضای خانواده یا دوستانتان بخندید. این کار کمک خواهد کرد که استرس و اضطراب روزانه کاهش یافته، و آرامش و عمق خواب در شب بیشتر شود.

فواید خنده برای بدن چیست؟
فواید خنده برای بدن چیست؟

مبارزه با افسردگی

خنده می تواند به افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا افسردگی کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Geriatrics Gerontology International نشان داد که خنده درمانی می تواند افسردگی را در سالمندان کاهش دهد.

خنده، هورمون های مرتبط با استرس را کاهش می دهد و بدن را پر از هورمون های القا کننده احساسات خوب می کند. این به این معنی است که خنده حالت مثبت ذهنی ایجاد می کند. از طرفی هنگامی که یک فرد نگرش مثبتی به زندگی دارد، شانسش برای درک احساس افسردگی و ناامیدی کمتر می شود.

اگر تنش، فرسودگی یا افسردگی دارید، موثرترین استراتژی که می توانید استفاده کنید، خندیدن است. برای کسب بهترین نتایج می توانید به یک گروه کمدی بپیوندید.

تقویت سیستم ایمنی

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، می توانید آن را با افزایش دوز خنده تقویت کنید. مطالعات متعددی نشان داده اند که خنده می تواند سیستم ایمنی بدن را با افزایش تعداد آنتی بادی های ضد عفونت و همچنین سلول های T در خون بهبود بخشد.

داشتن سیستم ایمنی قوی تر معادل مقاومت بهتر در برابر بیماری ها است. بنابراین با بهره مندی از فواید خنده برای بدن احتمال سرفه، سرماخوردگی و سایر عفونت ها در شما کمتر می شود. با این وجود وقت آن رسیده است که روز خود را با خنده شروع کنید تا سالم بمانید.

کاهش درد

خنده درمانی به عنوان یک مانع طبیعی در برابر درد عمل می کند. این نظریه در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده و نتایج آن در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی (Proceedings of the Royal Society) منتشر شده، ثابت شده است. افرادی که زیاد می خندند در مقایسه با افرادی که زیاد اهل خندیدن نیستند، می توانند تقریبا ۱۰ درصد بیشتر درد را تحمل کنند.

خندیدن، آندورفین را به سیستم های بدن باز می گرداند. این ماده برای کاهش درد حتی مفیدتر از مورفین است. همچنین، خنده می تواند فکر را از درد منحرف کرده و احساس درد را کم کند. خنده همچنین در برطرف کردن چرخه درد و اسپاسم که به دلیل برخی از اختلالات عضلانی ایجاد می شود نقش داشته باشد.

پس از به هر دلیلی که درد عضلانی و جسمی دارید، با خندیدن آن را کمتر کنید.

کنترل دیابت

خنده می تواند به کنترل دیابت نیز کمک کند. بر اساس مطالعه انجام شده توسط دانشگاه Tsukuba در ژاپن، خندیدن می تواند سطح قند خون را بعد از غذا خوردن در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

در حالی که علت دقیق این فرایند هنوز شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که خنده تاثیر مستقیمی بر سیستم اعصاب و غدد دارد. سیستم عصبی و غدد بر روی سطح گلوکز در بدن نظارت می کند. این فایده ممکن است به دلیل مصرف انرژی در فرایند خندیدن توسط عضلات معده رخ دهد.

به علاوه، خنده ممکن است به بیماران دیابتی کمک کند که از عوارض دیابت مرتبط با مویرگ ها جلوگیری کند. اگر دارای دیابت نوع ۲ هستید، پیشنهاد می کنیم که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه کمدی تماشا کنید.

محافظت از قلب

اساسا، قلب یک عضله است و با ورزش کردن قوی تر شده و بهتر عمل می کند. به همین دلیل یکی از فواید خنده برای بدن تاثیر آن بر روی سلامت و تقویت قلب است. هنگامی که شما می خندید، بافتی که رشته های عروق خونی را پوشش می دهند باز شده و این موضوع باعث افزایش جریان خون در عروق می شود. این فرایند نقش مهمی در مبارزه با آترواسکلروز دارد و خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، اثر آرامش بخش خنده باعث کاهش فشار خون پایه می شود. فقط ۱۵ دقیقه خنده در روز می تواند قلب شما را سالم نگه دارد و از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند.

جوانی

فواید خنده برای بدن
فواید خنده برای بدن

خندیدن روزانه می تواند باعث جوان تر شدن شما شود. وقتی لبخند می زنید و می خندید، ۱۵ عضله صورت با هم فعال می شوند. این فرایند باعث افزایش جریان خون در اطراف صورت شده و شما را جوان تر و سالم تر نگه می دارد.

علاوه بر این، خندیدن باعث بهبود سلامت جسمی و عاطفی شما می شود. هنگامی که از نظر جسمی و روحی سالم هستید، مطمئنا جوانتر از سنتان به نظر خواهید رسید.

بنابراین، به جای خرید محصولاتی که برای جوانسازی پوست طراحی شده اند، به دنبال دلایل بیشتری برای خندیدن بیشتر باشید. نکته ای که باید در مورد پوست رعایت کنید، رطوبت پوست است. اگر پوست در هنگام خندیدن مرطوب باشد دچار چروک نمی شود.

افزایش انرژی

خنده همچنین می تواند ذهن شما را نیز تغذیه کند. هنگامی که می خندید، هوا از ریه ها زودتر خارج می شود. این فرایند موجب تنفس عمیق درونی می شود. این نوع جریان تنفسی، اکسیژن را در اطراف عضلات و اندام بدن افزایش می دهد و انرژی بیشتری را به وجود می آورد.

افزایش انرژی نیز به معنای ارتقا، خلاقیت و بهبود حافظه است. برای بالا نگه داشتن سطح انرژی، باید تمرینات منظم ورزشی نیز انجام دهید و خنده را در طول روز فراموش نکنید.

علاوه بر فواید خنده برای بدن که در بالا ذکر کردیم، خندیدن می تواند زندگی اجتماعی شما را بهبود بخشد و روابط شما را هموار کند. به علاوه، خنده بهترین دارو رایگان است و می توانید تا جایی که دلتان می خواهد از آن استفاده کنید.