فواید روغن آرگان برای پوست و مو

این روغن پر از خاصیت حاوی دو اسید چرب ضروری نادر به نام های اولئیک (امگا ۹) و لینولئیک (امگا ۶) است که هر دو به درمان پوست های مستعد آکنه کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند که بیشتر افراد اسید لینولئیک کمی در سبوم پوست خود دارند. روغن آرگان بسته به منابعی که از آن تامین می شود حاوی حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد اسید لینولئیک و ۴۲ الی ۴۸ درصد اسید اولئیک است. اسید لینولئیک باعث کاهش التهاب و آکنه می شود و رطوبت پوست را افزایش می دهد و اسید اولئیک می تواند باعث افزایش نفوذ پذیری پوست شده و به سایر مواد در جهت راحت تر نفوذ کردن به پوست کمک کند. اگر علاقمند به اطلاع از فواید روغن آرگان برای پوست و مو هستید ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

این روغن گیاهی که از هسته درخت آرگان (Argania spinosa L) گرفته می شود؛ منحصر به کشور مراکش است. اما در گذشته بسیاری از مردم جهان از فواید روغن آرگان برای کمک به درمان عفونت های پوستی، جای نیش حشرات و لکه های پوستی استفاده می کردند. اگر به دنبال یک مرطوب کننده موثر و طبیعی برای پوست و مو هستید پیشنهاد می کنیم که حتما از این روغن استفاده کنید.

مهمترین ترکیبات موجود در این روغن که برای پوست و مو مفیدند عبارتند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • آنتی اکسیدان ها
  • اسیدهای چرب امگا ۶
  • اسید لینولئیک

تحقیقات نشان داده اند که وقتی این روغن را روی پوست می مالید، التهاب پوست کاهش پیدا می کند. تروکوفرول موجود در ویتامین E این روغن در تقویت پوست و مو موثر است و به تقویت سلول ها نیز کمک می کند.

فواید روغن آرگان

مرطوب کننده

روغن آرگان به سرعت جذب پوست می شود و ضایعات روغنی از خود باقی نمی گذارد. پس از تمیز کردن پوست با یک پاک کننده طبیعی، یک قطره از این روغن را روی کف دست خود بریزید و دست ها را به هم بمالید تا گرم شود. سپس دست ها را با حرکت دایره ای روی صورت و گردن خود بمالید.

در ماه های زمستان یا در آب و هوای خشک، بیشتر از این روغن استفاده کنید. این روغن را می توانید اطراف چشم نیز استفاده کنید. ویتامین A و ویتامین E موجود در روغن آرگان می تواند به کاهش چین و چروک پوست و مرطوب نگه داشتن این ناحیه کمک کند. به علاوه یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که فواید روغن آرگان شامل اثرات ضد پیری است.

تونر پوست

استفاده از تونر گام مهمی در روند مراقبت از پوست است و روغن آرگان به عنوان یک تونر طبیعی روی پوست عمل می کند. برای مقابله با آکنه، لکه های ناشی از افزایش سن و آسیب دیدگی ناشی از تماس با آفتاب می توانید از این روغن استفاده کنید.

یک کیسه چای سبز را داخل ۱ فنجان آب جوش بگذارید و اجاز دهید ۷ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. کیسه چای را برداشته و بگذارید چای به دمای اتاق برسد. ۱ یا ۲ قطره از اسانس های طبیعی مانند اسانس پرتقال، لیمو یا درخت چای و ۲ الی ۴ قطره روغن آرگان را داخل چای بریزید. صبح و شب بعد از تمیز کردن و قبل از مرطوب کردن پوست این ترکیب را روی صورت بمالید.

لایه برداری

۱ قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با چند قطره روغن آرگان مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت دو تا چهار دقیقه با حرکت دایره ای روی صورت خود مالش دهید. به مناطق مستعد آکنه و مناطقی که خشک هستند توجه ویژه ای داشته باشید. سپس پوست را با آب گرم آب کشی کرده و بعد به آرامی خشک  کنید.

لایه برداری منظم از پوست به از بین بردن سلول های مرده و کاهش خطوط و چین و چروک کمک می کند. این موضوع چهره ای جوانتر و شاداب تری به شما می دهد. با کمک شکر قهوه ای، مواد مغذی موجود در آرگان به آسانی در پوست نفوذ می کنند.

داروی ضد آکنه

ثابت شده است که روغن ارگان ارگانیک باعث کاهش سطح سبوم در افرادی می شود که دارای پوست های چرب هستند. کرم های شیمیایی که برای این کار وجود دارند گران هستند و در دراز مدت ممکن است به پوست آسیب برسانند. اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آرگان ضمن تسکین سلول های آسیب دیده پوست به کاهش التهاب ناشی از آکنه نیز کمک می کنند.

اگر از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید و در حال مبارزه با آکنه هستید؛ این روغن را در لیست داروهای خانگی ضد آکنه خود نیز قرار دهید. یک قطره از این روغن را کف دست خود ریخته و آن را روی آکنه ها بمالید. برای مبارزه با جوش های سر سفید، حتماً از تونری که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده اند که روغن درخت چای با داشتن آنتی اکسیدان های غنی و خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی می تواند فواید روغن آرگان را کامل کند. این دو ماده در کنار هم می توانند ضمن کاهش التهاب و جای زخم، در مبارزه با آکنه های سرسخت نیز موثر باشند.

فواید روغن آرگان برای پوست و مو
فواید روغن آرگان برای پوست و مو

درمان ترک های پوستی

روغن آرگان با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می تواند علائم ترک پوستی را درمان کند. تحقیقات نشان داده اند که این ماده باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می شود. ۲ الی ۳ قطره روغن آرگان خالص را کف دستان خود گرم کنید و به آرامی آن را روی شکم، باسن، ران ها یا هر قسمتی از بدن که ترک دارد بمالید.

ویتامین A و ویتامین E به جوانسازی پوست کمک می کنند و باعث می شوند علائم ترک پوستی کمتر شود. اگر روی شکم یا ران ها ترک دارید؛ قبل از استحمام روغن آرگان و شکر قهوه ای را روی مناطق آسیب دیده بمالید.

درمان التهاب ناشی از اصلاح

روغن آرگان یک روش درمانی مؤثر برای تسکین پوست بعد از اصلاح موهای زائد است. هم آقایان و هم خانم ها می توانند بعد از اصلاح با تیغ از این روغن برای التیام پوست استفاده کنند. یک یا دو عدد قطره از این روغن را در دست های خود گرم کنید و آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

مرطوب کننده کامل بدن

می توانید از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده تمام بدن استفاده کنید. مرطوب کننده های طبیعی مانند روغن آرگان و روغن نارگیل باعث می شوند از مواد شیمیایی موجود در اکثر لوسیون ها و مرطوب کننده ها دوری بمانید.

فقط کافیست که دو قطره روغن آرگان را به یک قاشق چای خوری روغن حامل (نارگیل، زیتون، جوجوبا، بادام شیرین یا کنجد) اضافه کنید و آن را روی پاشنه، آرنج یا مناطق دیگر پوست به خصوص بخش های خشک بمالید.

نرم کننده مو

روغن آرگان نه تنها برای پوست بلکه برای مو نیز عالی است. این روغن بدون اضافه چربی باعث نرم شدن مو می شود. روغن آرگان از مو در برابر گرمای سشوار، دستگاه فر کننده مو و اتو مو محافظت می کند. در عین حال باعث تقویت و درخشش رشته های مو می شود.

برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که روغن های سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند روغن آرگان، می توانند به ضخیم شدن موها کمک کرده و از آسیب دیدگی آنها جلوگیری می کند.

برای بهبود سلامت موهای خود، ابتدا یک قطره از این روغن را گرم کنید و پس از خارج شدن از حمام آن را روی موهای خود بمالید. این روغن را با نوک انگشتان روی پوست سر نیز ماساژ دهید. مازاد روغن را روی گردن یا دستان خود مالش دهید.

مرطوب کننده لب

روغن آرگان نه تنها برای پوست و مو بلکه برای لب ها نیز مفید است. این ماده یک درمان فوق العاده برای چرب کردن لب ها است. کافیست که ۱ الی ۲ قطره از این روغن را روی لب ها بمالید و ماساژ دهید.

این کار نه تنها ترک خوردگی لب ها را درمان می کند؛ بلکه لب ها را نرم و صاف نگه می دارد. در طول زمستان بیشتر از این روغن برای مرطوب کردن لب ها استفاده کنید.

مرطوب کردن ناخن و کوتیکول

رطوبت غیر چرب روغن آرگان یک درمان ایده آل برای کوتیکول ها و ناخن هاست. برای این که ناخن های سالم و مرطوبی داشته باشید کافی است که هر شب قبل از خواب آنها را با این روغن آغشته کنید. این روغن نه تنها به درمان بیماری های ناخن کمک می کند بلکه برای مرطوب نگه داشتن کوتیکول ها نیز مفید است.

درمان مشکلات پا

اگر پاشنه پاهایتان خشک و ترک خورده شده است، می توانید از روغن آرگان برای آبرسانی و ترمیم پوست این ناحیه استفاده کنید. ۲ قطره از این روغن را روی پاهای خود مالیده و در حین ماساژ به مناطق مشکل دار پوست بیشتر توجه کنید. بسته به میزان خشکی پوست، ممکن است نیاز داشته باشید که چند بار در هفته از این روشن استفاده کنید.

بعد از ماساژ روغن روی پا یک جفت جوراب پنبه ای بپوشید تا روغن جذب پوست شود. حداقل ۲۰ دقیقه از جوراب استفاده کنید. بهتر است از این روش درمانی شب ها استفاده کنید و تا صبح جوراب به پا داشته باشید. برای تمیز کردن روغن اضافه از روی پا از آب ولرم استفاده کنید. سعی کنید از حجم کمی از روغن استفاده کنید تا تمام آن جذب پوست شود.

اثرات جانبی

اگر به آجیل حساسیت دارید؛ هنگام استفاده از روغن آرگان مراقب باشید. اگرچه از نظر فنی میوه این درخت آجیل محسوب نمی شود، اما ممکن است در برخی از افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. بنابراین همیشه ابتدا روغن را ابتدا روی پوست بازو آزمایش کنید تا مطمئن شوید واکنش حساسیتی ندارید.

برخی افراد ممکن است به روغن آرگان حساسیت باشند. حتی اگر آلرژی شناخته شده ای نداشته باشند. اگر این روغن پوست شما را تحریک می کند یا باعث ایجاد بثورات می شود؛ استفاده از آن را متوقف کنید.

اگر از آرگان به صورت خوراکی استفاده می کنید؛ احتمال بروز عوارض جانبی مانند درد معده، نفخ، گاز، حالت تهوع و اسهال وجود دارد. اگر متوجه هر یک از این عوارض جانبی یا هر نوع عارضه جانبی دیگر شدید، فوراً از مصرف آن خودداری کنید.

منابع:

  1. Essential fatty acids and acne
  2. The effect of dietary and/or cosmetic argan oil on postmenopausal skin elasticity
  3. Clinical and instrumental study of the efficacy of a new sebum control cream
  4. A review of applications of tea tree oil in dermatology
  5. Preliminary study on the development of an antistretch marks water-in-oil cream: ultrasound assessment, texture analysis, and sensory analysis