فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم های کم کربوهیدرات یکی از رژیم های لاغری محبوب در سراسر جهان هستند. بعضی افراد ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل چربی زیاد، باعث افزایش کلسترول می شوند و بیماری قلبی به وجود می آورند. با این حال، در بسیاری از مطالعات علمی، رژیم های کم کربوهیدرات ارزش خود را به عنوان یک رژیم غذایی سالم و سودمند ثابت کرده اند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات صحبت خواهیم کرد.

فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات

این رژیم باعث کاهش میل به غذا می شوند

گرسنگی بدترین دشمن رژیم های لاغری است.گرسنگی اغلب عاملی است که موجب می شود افراد رژیم خود را رها کنند. با این حال، مصرف غذاهای کم کربوهیدرات منجر به کاهش خودکار اشتها می شود.

مطالعات نشان داده اند که وقتی مصرف غذاهای کربوهیدراتی کاهش پیدا می کند و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می شود، حجم کالری دریافتی نیز کاهش می یابد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات در ابتدا راه به کاهش وزن کمک می کنند

حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی یکی از ساده ترین و موثر ترین راه های کاهش وزن است. مطالعات نشان داده اند که افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات مصرف می کنند، سریع تر از افرادی که رژیم های کم چربی دارند وزن از دست می دهند. حتی اگر کالری مصرفی خود را محدود نکنند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات برای رهایی از آب اضافه بدن، کاهش سطح انسولین و کاهش وزن سریع در هفته های اول یا دوم بسیار سودمند است.

مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چربی در آن ها مقایسه شده است نشان می دهند، افرادی که از روش محدود کردن کربوهیدرات استفاده می کنند، بدون احساس گرسنگی گاهی ۲ الی ۳ برابر بیشتر از سایر افراد وزن خود را از دست می دهند.

یک مطالعه که بر روی بزرگسالان چاق انجام شد، تاثیر رژیم کم کربوهیدرات با سایر رژیم غذایی کاهش دهنده وزن طی مدت ۶ ماه بررسی شد. پس از این مدت، تفاوت در کاهش وزن بین افراد مختلف ناچیز بود.

در یک مطالعه که بر روی ۶۰۹ بزرگسال مبتلا به اضافه وزن انجام شد مشخص گردید که رژیم های کم چربی و کم کربوهیدرات، هر دو گروه مقدار مشابه ای از وزن را کاهش می دهند.

درصد زیادی از وزن کم شده حاصل آب شدن چربی شکم است

همه چربی های موجود در بدن از نظر ویژگی ها با هم یکسان نیستند. جایی که چربی ذخیره می شود، تعیین کننده سطح سلامت بدن و شانس ابتلا به بیماری ها است.

دو نوع اصلی چربی در بدن عبارتند از چربی زیر پوستی که زیر پوست جمع می شود و چربی احشایی که در حفره شکم تجمع می یابد و علت افزایش وزن اکثر افراد است. چربی احشائی دور اندام های موجود در شکم تجمع پیدا می کند. افزایش چربی احشایی در بدن با التهاب و مقاومت به انسولین ارتباط دارد. مقاومت به انسولین یکی از اختلالات متابولیکی شایع است.

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در کاهش این نوع چربی های مضر شکمی بسیار موثر هستند. در واقع، به نظر می رسد با رعایت این رژیم ها، حفره شکم نسبت به سایر نقاط بدن چربی بیشتری از دست می دهد. به مرور زمان، این روند به شدت منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ می شود.

فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات
فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات

با رعایت این رژیم تری گلیسیرید به شدت کم می شود

تری گلیسیرید یک نوع مولکول چربی است که در جریان خون وجود دارد. پزشکان معتقدند که تری گلیسیرید بالا ناشتا یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. یکی از محرک های اصلی برای افزایش سطح تری گلیسیرید در افراد مستعد، مصرف کربوهیدرات، به ویژه فروکتوز (قند ساده) است.

وقتی افراد مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار را کاهش می دهند، سطح تری گلیسیرید خونشان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر، رژیم های کم چرب اغلب تری گلیسیرید را افزایش می دهند.

سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) “کلسترول خوب” نیز نامیده می شود. افزایش سطح HDL نسبت به LDL (کلسترول بد)، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را پایین می آورد. یکی از بهترین راه های افزایش سطح HDL، رعایت رژیم های کم کربوهیدرات و پر از چربی های سالم است.

بنابراین، سطح HDL با رعایت رژیم های غذایی سالم و کم کربوهیدرات به طور چشمگیری افزایش می یابد. این در حالی است که در رژیم های غذایی کم کربوهیدرات میزان چربی زیاد است.

موجب کاهش قند خون و سطح انسولین می شود

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می توانند برای افراد مبتلا به دیابت و مقاومت به انسولین مفید باشند. دیابت میلیون ها نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. مطالعات نشان داده اند که کاهش کربوهیدرات مصرفی باعث کاهش شدید میزان قند خون و انسولین می شود.

بعضی از افراد مبتلا به دیابت که رژیم کم کربوهیدرات را رعایت می کنند، تقریبا بلافاصله با کاهش ۵۰ درصدی انسولین مواجه می شوند. در یک مطالعه که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد مشخص گردید که رعایت این رژیم غذایی نیاز ۹۵ درصد افراد به دارو را در یک دوره ۶ ماهه کاهش می دهد.

اگر از داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می کنید، قبل از اعمال تغییری در میزان مصرف کربوهیدرات خود، با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است برای جلوگیری از هیپوگلیسمی نیاز به تنظیم دوز دارو داشته باشید.

می تواند فشار خون را کاهش دهد

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر مهم برای ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رعایت رژیم های کم کربوهیدرات یک راه موثر برای کاهش فشار خون است. به این ترتیب خطر ابتلا به این بیماری ها کم می شود و می توانید بیشتر عمر کنید.

بر روی سندرم متابولیک موثر است

سندرم متابولیک بیماری است که به شدت با خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی ارتباط دارد. در واقع، سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • افزایش قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • کلسترول HDL پایین

با این حال، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در درمان تمامی این پنج مورد از علائم بسیار مؤثر است.

سطح کلسترول LDL را بهبود می دهد

افرادی که دارای LDL بالا هستند، بیشتر با خطر ابتلا به حمله قلبی مواجه می شوند. با این حال، اندازه ذرات کلسترول بسیار مهم است. هر چه ذرات کوچکتر باشند شانس ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر می شود. در حالی که ذرات بزرگتر شانس ابتلا را کاهش می دهند.

به نظر می رسد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات باعث افزایش اندازه ذرات LDL و تعداد کل LDL موجود در جریان خون می شود. به همین ترتیب، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند سلامت قلب را ارتقاء دهد.

برای درمان اختلال مغزی مفید است

مغز نیاز به گلوکز دارد، زیرا بعضی از قسمت های آن فقط می توانند این نوع قند را بسوزانند. به همین دلیل است که اگر هیچ نوع کربوهیدراتی مصرف نکنید، کبد از پروتئین گلوکز تولید می کند. از طرفی بخش بزرگی از مغز هنگامی که گرسنگی می شوید یا وقتی مصرف کربوهیدراتتان بسیار کم است، کتون تولید می کند.

این مکانیسم همان مکانیسم رژیم کتوژنیک است که دهه هاست برای درمان صرع در کودکانی که به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند استفاده می شود.

در بسیاری از موارد، این رژیم غذایی می تواند صرع را در کودکان درمان کند. در یک مطالعه، بیش از نیمی از کودکانی که رژیم غذایی کتوژنیک داشتند شاهد کاهش ۵۰ درصدی میزان تشنج خود بودند. این در حالی است که ۱۶٪ از آن ها دیگر تشنج را تجریه نکردند.

در حال حاضر محققان در حال بررسی فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات و رژیم های کتوژنیک برای سایر بیماری های مغزی، از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون هستند.

خلاصه

مطالعات مختلفی که تا کنون در علم تغذیه صورت گرفته است نشان می دهد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات برای بدن فایده دارند. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول، فشار خون و قند خون را بهبود ببخشند، بلکه باعث کاهش اشتها، کاهش وزن و تری گلیسیرید می شوند.

اگر علاقه مند به ارتقاء سطح سلامت بدن خود هستید، میزان کربوهیدرات برنامه غذایی خود را کاهش دهید.

منابع:

  1. The effects of a low-carbohydrate ketogenic diet and a low-fat diet on mood, hunger, and other self-reported symptoms
  2. A Low-Carbohydrate as Compared with a Low-Fat Diet in Severe Obesity
  3. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity
  4. Comparison of energy-restricted very low-carbohydrate and low-fat diets on weight loss and body composition in overweight men and women
  5. Effect of dietary carbohydrate on triglyceride metabolism in humans
  6. Carbohydrate restriction alters lipoprotein metabolism by modifying VLDL, LDL, and HDL subfraction distribution and size in overweight men
  7. HDL-subpopulation patterns in response to reductions in dietary total and saturated fat intakes in healthy subjects
  8. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity
  9. A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes
  10. Has carbohydrate-restriction been forgotten as a treatment for diabetes mellitus? A perspective on the ACCORD study design
  11. Short-term effects of severe dietary carbohydrate-restriction advice in Type 2 diabetes–a randomized controlled trial
  12. Carbohydrate restriction alters lipoprotein metabolism by modifying VLDL, LDL, and HDL subfraction distribution and size in overweight men
  13. An Overview of the Ketogenic Diet for Pediatric Epilepsy