فواید ورزش برای آرتروز

در حالی که شما ممکن است نگران باشید که ورزش برای افراد مبتلا آرتروز می تواند به مفاصل  آسیب برساند و باعث درد شود، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آرتروز می توانند به سادگی ورزش کنند. در واقع پزشکان، ورزش را به عنوان درمان غیر دارویی موثر برای کاهش درد و بهبود حرکت در بیماران مبتلا به آرتروز پیشنهاد می کنند. پس نه تنها ورزش برای آرتروز هیچ مشکلی ایجاد نمی کند بلکه می توانند مکمل یکدیگر نیز باشند.

بهترین ورزش برای آرتروز

هر یک از انواع تمرینات زیر نقش مهمی در حفظ و ارتقای توانایی و عملکرد مفاصل و ماهیچه ها ایفا می کنند:

طیف وسیعی از حرکات کششی: این ورزش ها شامل کشش و حرکاتی است که مفاصل را ملایم باز کرده و حرکت می دهند. انجام این تمرینات به طور منظم می تواند به حفظ و بهبود انعطاف پذیری در مفاصل کمک کند.

ایروبیک و حرکات ورزشی استقامتی: این ورزش موجب تقویت قلب و افزایش کارآمدی ریه ها می شود. ورزش های هوازی با کنترل وزن و با افزایش مقدار کالری مصرفی بدن به کاهش درد آرتروز کمک می کنند. تمرینات هوازی شامل پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری و شنا می باشد.

انجام ورزش های قدرتی: این ورزش ها به حفظ و بهبود قدرت عضلانی کمک می کند. عضلات قوی می تواند از مفاصل حفاظت و حمایت کند.

ورزش های آبی: این ورزش برای افراد که تازه شروع به ورزش کردند یا کسانی که اضافه وزن دارند مفید است. آب کمک می کند تا با از بین بردن فشار وزن بدن بر روی مفاصل مبتلا به آرتروز مثل لگن و زانو، قدرت عضلات را بیشتر کند. ورزش در آب به طور منظم می تواند به تسکین درد و بهبود عملکرد روزانه مفاصل در افراد مبتلا به ران و زانو استئوآرتریتی کمک کند.

فواید ورزش برای آرتروز
ورزش برای آرتروز

چه مقدار ورزش برای آرتروز خوب است؟

توصیه هفتگی برای ورزش های هوازی ۱۵۰ دقیقه با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه با شدت زیاد و یا یک ترکیب معادل آن است. این مساوی است با ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری به مدت پنج بار در هفته. پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری در حالتی که ضربان قلبتان را بالا ببرد به مدت ۲۵ دقیقه، سه بار در هفته نیز می تواند مدت مناسبی باشد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که ورزش برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است. با این حال، شرایط هر کس متفاوت است، بنابراین قبل از انجام هر درمان فیزیکی با پزشک خود مشورت کنید.