همه آن چه که باید در مورد قاعدگی های نامنظم بدانید

طول طبیعی چرخه قاعدگی زنان ۲۸ روز است، اما این مدت می تواند در افراد مختلف تفاوت باشد. قاعدگی های نامنظم زمانی رخ می دهند که طول مدت چرخه قاعدگی بیش از ۳۵ روز باشد یا طول دوره یک قاعدگی بیش از قاعدگی دیگر باشد.

خونریزی قاعدگی بخشی از چرخه قاعدگی است که در آن اندومتری، که همان پوشش رحم است، ریخته می شود. این خونریزی همان خونریزی رحم است که از طریق واژن از بدن خارج می شود. خونریزی ها معمولا در دوران بلوغ، یعنی بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی شروع می شوند و تا زمانی که یائسگی رخ دهد ادامه دارند. زمان یائسگی در زنان ۴۵ تا ۵۵ سالگی است.

قاعدگی های نامنظم که در علم پزشکی به آن oligomenorrhea نیز گفته می شود، در شرایط زیر رخ می دهند:

  • تغییر در روش پیشگیری از بارداری
  • عدم تعادل هورمونی
  • تغییرات هورمونی در طول زمان یائسگی
  • انجام تمرینات استقامتی

درمان قاعدگی های نامنظم در دوران بلوغ و دوران یائسگی معمولا ضروری نیست، اما اگر دوره های نامنظم در طول سال های باروری اتفاق بیفتند، انجام توصیه های پزشکی ممکن است ضروری باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نشانه ها، علل، عوارض، روش های درمان و تاثیر قاعدگی های نامنظم بر روی بارداری صحبت می کنیم.

علائم قاعدگی های نامنظم

چرخه قاعدگی حدود ۲۸ روز طول می کشد، اما بسته به بدن فرد می تواند بین ۲۴ تا ۳۵ روز متفاوت باشد. اکثر زنان هر ساله بین ۱۱ تا ۱۳ بار دچار قاعدگی می شوند. خونریزی معمولا حدود ۵ روز طول می کشد، اما این دوره نیز می تواند از ۲ تا ۷ روز متغییر باشد.

هنگامی که قاعدگی شروع می شود، حدودا ۲ سال طول می کشد تا یک چرخه منظم ایجاد شود. پس از شروع بلوغ، بیشتر قاعدگی ها در زنان به طور منظم رخ می دهند. طول مدت بین هر دوره مشابه است.

با این حال، برای برخی از زنان، زمان بین دوره ها و میزان خونریزی به میزان قابل توجهی متفاوت است. این شرایط به عنوان قاعدگی نامنظم شناخته می شود.

علامت اصلی قاعدگی های نامنظم طولانی شدن زمان بین دو دوره است. در این شرایط طول چرخه ها طولانی تر از ۳۵ روز است. ایجاد تغییر در جریان خون یا خروج لخته ای با قطر بیشتر از ۲٫۵ سانتیمتر از بدن نیز می تواند علامتی از نامنظم بودن قاعدگی باشد.

علل ایجاد کننده قاعدگی های نامنظم

برخی از عوامل باعث افزایش احتمال قاعدگی های نامنظم می شوند. این عوامل بیشتر مربوط به تولید هورمون در بدن هستند. دو هورمونی که قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهند، استروژن و پروژسترون نامیده می شوند. این ها هورمون هایی هستند که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند.

تأثیرات هورمونی

تغییراتی ایجاد شده در چرخه زندگی که بر روی تعادل هورمونی بدن تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • بلوغ
  • یائسگی
  • بارداری
  • زایمان
  • شیردهی

در دوران بلوغ، بدن تغییرات زیادی می کند. با شروع به دوره بلوغ چند سال طول می کشد تا استروژن و پروژسترون به تعادل برسند. وقوقع دوره های نامنظم در این سال ها، تقریبا رایج است.

پیش از یائسگی زنان اغلب دوره های نامنظم دارند و میزان خونریزی شان دچار تغییراتی می شود. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که ۱۲ ماه از آخرین دوره قاعدگی گذشته باشد. پس از یائسگی، زنان دیگر دوره های خونریزی را شاهد نخواهند بود.

در دوران بارداری، قاعدگی متوقف می شود، و اکثر زنان در دوران شیردهی نیز خونریزی ندارند. روش های جلوگیری از بارداری نیز می توانند خونریزی های نامنظم ایجاد کنند. به عنوان مثال نصب دستگاه داخل رحمی (IUD) ممکن است باعث خونریزی شدید شود، در حالی که قرص ضد بارداری می تواند بین دوره ها لکه بینی ایجاد کند.

هنگامی که برای اولین بار از قرص ضد بارداری استفاده می شود نیز ممکن است خونریزی های خفیفی ایجاد شود که عموما کوتاه تر و سبک تر از دوره های طبیعی هستند. این خونریزی ها معمولا پس از گذشت چند ماه از بین می روند.

سایر تغییراتی که با قاعدگی های نامنظم همراه هستند عبارتند از:

  • کاهش شدید وزن
  • افزایش شدید وزن
  • استرس عاطفی
  • اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی یا پرخوری
  • انجام تمرینات ورزشی استقامتی مانند دو ماراتن

برخی از اختلالات نیز با قاعدگی های نامنظم مرتبط هستند.

عوارض جانبی ناشی از  قاعدگی های نامنظم

 قاعدگی های نامنظم بعضی اوقات می توانند وجود یک مشکل را در بدن نشان دهند و برخی از این خونریزی ها می توانند به مشکلات بیشتری مانند مشکلات باروری دامن بزنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیماری است که در آن  کیسه های پر شده با مایع، که در علم پزشکی به آن ها کیست گفته می شود، در تخمدان ها ایجاد می شوند. زنان مبتلا به PCOS تخمک گذاری نمی کنند و ممکن است هر ماه تخمک آزاد نکنند. علائم این سندرم عبارتند از:

  • دوره های نامنظم
  • قطع شدن دوره خونریزی
  • چاقی
  • آکنه
  • رشد بیش از حد مو به خصوص در نواحی صورت

سطح هورمون جنسی مردان، یا همان آندروژن و یا تستوسترون، در بدن زنان مبتلا به PCOS به صورت غیر طبیعی بالا است.

طبق گزارش اداره Women’s Health در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، بین ۱۰ تا ۲۰ زنانی که در سن باروری قرار دارند یا ۵ میلیون زن آمریکایی، تحت تاثیر PCOS هستند. در این گزارش آمده است که برخی از دختران کوچکتر از ۱۱ سال نیز مبتلا به PCOS هستند.

اختلال تیروئیدی نیز می تواند دوره های نامنظم  ایجاد کند. غده تیروئید هورمون هایی را تولید می کند که متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. سرطان دهانه رحم یا خود سرطان رحم، ممکن است در موارد نادر، باعث خونریزی بین دوره یا در طی رابطه جنسی شوند.

همه آن چه که باید در مورد قاعدگی های نامنظم بدانید
همه آن چه که باید در مورد قاعدگی های نامنظم بدانید

سایر علل

اندومتریوز نیز بیماری است که در آن سلول هایی که معمولا در داخل رحم یافت می شوند (سلول های اندومتری)، در جایی خارج از رحم رشد می کنند. به عبارت دیگر، پزشک با وجود این بیماری در بدن، در طی تست های تشخیصی، متوجه می شود که پوشش داخل رحم در خارج از آن رشد کرده است.

سلول های آندومتر، سلول هایی هستند که هر ماه در طی چرخه قاعدگی بر اثر خونریزی از بدن خارج می شوند، بنابراین اندومتریوز بیشتر در طول سال های باروری بر روز زنان تاثیر می گذارد.

رشد سلولی درگیر در اندومتریوز سرطانی نیست. حتی ممکن است با وجود این بیماری در بدن، علائمی وجود نداشته باشد، اما این بیماری ممکن است دردناک بوده و منجر به مشکلات دیگر شود. اگر خونی که قرار است از بدن خارج شود، در بافت اطراف گیر کند، ممکن است به بافت آسیب برساند، باعث درد شدید شود، دوره های نامنظم ایجاد کند و منجر به ناباروری شود.

بیماری التهابی لگن (PID) یک نوع عفونت در سیستم تولید مثل زنان است. عفونت های منتقله از طریق رابطه جنسی (STI)، به غیر از ایدز، در زنان بیشتر عوارض ایجاد می کنند. اگر این عفونت ها به سرعت تشخیص داده شوند، با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اما اگر گسترش پیدا کنند، می توانند به لوله های رحم و رحم آسیب برسانند و موجب درد مزمن یا بلند مدت شوند. علائم زیادی با وجود این بیماری در بدن، ایجاد می شود. خونریزی بین دوره ای و بعد از رابطه جنسی برخی از این علائم هستند.

درمان های خانگی قاعدگی های نامنظم

رعایت سبک زندگی سالم می تواند به کاهش خطر برخی از علل ایجاد کننده قاعدگی های نامنظم کمک کند.

این سبک زندگی باید شامل موارد زیر باشد:

ورزش کردن به صورت منظم برای متعادل نگه داشتن وزن و کاهش استرس
پیگیری رژیم غذایی سالم
مصرف برخی از داروهای گیاهی مانند کوهوش سیاه، پنج اگشت، ریشه شیرین بیان و زردچوبه همگی به جلوگیری از ایجاد قاعدگی های نامنظم کمک می کنند. اما تحقیقات هنوز اثربخشی این داروها را تائید نکرده اند و پزشکان معتقدند که این داروها ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی داشته باشند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن ها با پزشک صحبت کنید.

روش های پزشکی درمان قاعدگی های نامنظم

درمان این نوع قاعدگی، در صورت نیاز، به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد.

بلوغ و یائسگی: دوره های نامنظم که در دوران بلوغ یا یائسگی رخ می دهند، معمولا به درمان نیاز ندارند.

جلوگیری از بارداری: اگر خونریزی نامنظم ناشی از روش های جلوگیری از بارداری باشد، این بی نظمی در عرض چند ماه از بین می رود. اما اگر بیش از چند ماه ادامه پیدا کند باید علتش را بررسی کنید.

PCOS و چاقی: در مورد PCOS، اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن ممکن است به تثبیت قاعدگی کمک کند. وزن کمتر بدان معنی است که بدن نیازی به تولید کمتری انسولین دارد. این کاهش باعث می شود که سطح تستوسترون پایین تر برود و احتمال تخمک گذاری بیشتر شود.

مشکلات تیروئیدی: مشکلاتی تیروئیدی ممکن است با مصرف دارو، درمان ید رادیواکتیو یا جراحی حل شوند.

اختلالات استرسی و اختلال در خوردن غذا: درمان روانشناختی ممکن است به شما کمک کند که استرس احساسی، اختلال خوردن یا کاهش ناگهانی وزن که باعث ایجاد دوره های نامنظم می شوند را کنترل کنید. این روش درمان شامل تکنیک های آرام سازی، مدیریت استرس و صحبت کردن با درمانگر است.

دارو

  • پزشک ممکن است متفورمین را برای زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز کند. این دارو یک داروی خوراکی کاهش دهنده انسولین است و می تواند به تخمک گذاری و جلوگیری از دوره های منظم کمک کند.
  • قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری که ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند نیز ممکن است موثر باشند. این قرص ها باعث کاهش تولید آندروژن شده و به جلوگیری از خونریزی غیرطبیعی کمک می کنند.
  • متناوبا، مصرف پروژسترون هر ۱۰ تا ۱۴ روز یک بار احتمالا این دوره ها را تنظیم می کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

شایع ترین علل عقب افتادن پریود و نامنظم شدن دوره های قاعدگی

قاعدگی دردناک ؛ علل، روش های درمان خانگی و روش های درمان پزشکی

مشکلات قاعدگی در زنان ؛ انواع، علائم، روش های تشخیص و روش های درمان

[/quote]

تاثیر قاعدگی های نامنظم بر روی بارداری

دوره های نامنظم می تواند مشکل باروری را در بدن نشان دهند. اما ممکن است همیشه این چنین نباشد. تخمک گذاری، حتی زمانی که قاعدگی نامنظم است نیز ممکن است رخ دهد. در ادامه به برخی از مواردی که به کمک آن ها می توانید تخمک گذاری را ردیابی کنید، اشاره می کنیم:

  • همه دوره های خونریزی خود را روی یک تقویم بنویسید و الگو تغییرات بدن خود را برجسته کنید.
  • تغییر در مخاط دهانه رحم را بررسی کنید. همزمان با این که تخمک گذاری رخ می دهد، مخاط بیشتری در بدن ایجاد شده و واژن ترشحات واژن لغزنده و شفاف می شود.
  • هر روز دمای بدن خود را اندازه گیری کنید. وقتی دمای بدن بالا می رود، یعنی تخمک گذاری در حال وقوع است.
  • اگر خونریزی های نامنظم به مشکلات باروری مرتبط باشد، باید برای تشخیص و درمان درست به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

What you need to know about irregular periods