چقدر قند در توت فرنگی وجود دارد؟

توت فرنگی ممکن است شیرین باشد، اما در مقایسه با میوه های دیگر، قند آن زیاد نیست. بنابراین به دلیل کم بودن قند در توت فرنگی می توانید بدون نگرانی از این میوه استفاده کنید. مگر این که پزشک طبق تشخیص خود مصرف این میوه را برای شما محدود کرده باشد. توت فرنگی و میوه های دیگر با مواد مغذی غنی شده اند. بنابراین حاوی مزایای بسیاری برای بدن هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به صورت اختصاصی در مورد مقدار قند در توت فرنگی صحیت خواهیم کرد.

قند در توت فرنگی

یک فنجان توت فرنگی خرد شده حاوی ۵۰ کالری، ۱۳ گرم کربوهیدرات، ۸ گرم قند و ۳ گرم فیبر است. با وجود ۴ کالری در هر گرم از این ماده می توان گفت که بیش از ۶۰ درصد کالری موجود در یک فنجان توت فرنگی از قند آن حاصل می شود. اما با این وجود هنوز هم قند کمتر از سایر میوه های محبوب، از جمله موز و سیب دارد. یک فنجان موز خرد شده ۳۴ گرم کربوهیدرات و ۳۰ گرم قند دارد و یک فنجان سیب حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۱۳ گرم قند است.

نکاتی درباره قند میوه ها

قند موجود در میوه فروکتوز نامیده می شود. هنگامی که توت فرنگی می خورید، بدن شما فروکتوز داخل آن را به گلوکز تبدیل می کند. این ماده بعدا برای تامین انرژی بدن استفاده می شود. بدن شما از قند میوه ها مانند همان شکر معمولی که صبح ها مصرف می کنیم، استفاده می کند. با این حال، قند در توت فرنگی همراه با فیبر، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است که خواص زیادی برای بدن دارند. شکر معمولی و سایر قندهای اضافه شده، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، پردازش می شوند و یک منبع متمرکز از کالری هستند و هیچ مزیتی برای بدن ندارند.

اثرات توت فرنگی بر روی قند خون

چقدر قند در توت فرنگی وجود دارد؟
چقدر قند در توت فرنگی وجود دارد؟

در حالی که بدن شما از قند موجود در توت فرنگی مانند شکر معمولی استفاده می کند، اما تفاوت اصلی این است که قند داخل میوه باعث افزایش سریع قند خون نمی شود. توت فرنگی یک غذای دارای شاخص گلیسمی پایین است. این به این معنی است که به آرامی جذب می شود، و تنها باعث افزایش کمی در قند خون خواهد شد. از طرف دیگر، یک قاشق شکر قهوه ای، به سرعت هضم می شود و سبب افزایش سریع و سپس افت ناگهانی قند خون می شود. خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین مانند توت فرنگی ممکن است به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند و وزن را متعادل نگه دارد.

فواید توت فرنگی

توت فرنگی ممکن است منبع قند باشد، اما مقادیر زیادی از مواد مغذی زیر را وارد بدن خواهد کرد:

  • فیبر
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان ها

مزایای این مواد مغذی به میزان قابل توجهی نسبت به میزان قند در توت فرنگی بیشتر است. مواد مغذی موجود در این نوع توت قرمز شیرین موجب ایجاد موارد زیر در بدن می شوند:

  • کاهش التهاب
  • کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی
  • محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها