آیا قهوه برای چربی سوزی خوب است

قهوه حاوی کافئین است که رایج ترین ماده روانگردان در جهان محسوب می شود. البته کافئین امروزه در بیشتر مکمل های چربی سوزی تجاری نیز وجود دارد. علاوه بر این، این ماده یکی از معدود مواد شناخته شده برای کمک به از بین بردن بافت چربی ها و افزایش سوخت و ساز بدن است. اما آیا واقعاً قهوه برای چربی سوزی خوب است و به شما در کاهش وزن کمک می کند؟ ادامه این مقاله مجله پیام سلامت نگاهی دقیق به شواهدی دارد که این سوال را پاسخ داده اند.

چرا قهوه برای چربی سوزی خوب است؟

قهوه دارای محرک است

بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی موجود در دانه های قهوه را می توانید در خود نوشیدنی نیز پیدا کنید. چندین مورد از آنها که می توانند بر روی متابولیسم تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • کافئین: محرک اصلی موجود در قهوه است.
  • تئوبرومین: محرک اصلی موجود در کاکائو است و مقدار کمی نیز در قهوه یافت می شود.
  • تئوفیلین: محرک دیگری است که هم در کاکائو و هم در قهوه یافت می شود و برای درمان آسم کاربرد دارد.
  • اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی موجود در قهوه است که باعث کند شدن جذب کربوهیدرات می شود.

مهمترین آنها کافئین است که بسیار قدرتمند بوده و کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته است. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین بر روی بدن تاثیر می گذارد.

کافئین با مسدود کردن آدنوزین، شلیک نورون ها و آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. این روند به نوبه خود باعث می شود انرژی بالا برود و قدرت بیداری بدن بیشتر شود.

در این روش، قهوه به شما کمک می کند تا فعال بمانید و احساس خستگی نکنید. در واقع این ماده ممکن است به طور متوسط ​​عملکرد ورزشی بدن را ۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود بخشد.

قهوه می تواند به تحرک چربی ها کمک کند

کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند. این سیستم سیگنال های مستقیمی را به سلول های چربی می فرستد و به آنها می گوید چربی را تجزیه کنند. بدن این کار را با افزایش سطح هورمون اپی نفرین در خون انجام می دهد.

اپی نفرین که به نام آدرنالین نیز شناخته می شود؛ از طریق خون به بافت های چربی راه پیدا کرده و به آنها علامت می دهد که چربی ها را تجزیه کرده و آنها را درون خون آزاد کنند.

البته آزاد کردن اسیدهای چرب به خون، به شما در از دست دادن چربی کمک نمی کند مگر اینکه کالری بیشتری را نسبت به کالری که مصرف می کنید؛ بسوزانید. به این حالت تعادل منفی انرژی گفته می شود.

با خوردن کمتر یا ورزش کردن بیشتر می توانید به تعادل منفی انرژی برسید. راه‌کار دیگر مصرف مکمل های چربی سوزی مانند کافئین است. کافئین می تواند سوخت و ساز بدن را سرعت بخشد.

قهوه می تواند میزان متابولیسم را افزایش دهد

سرعت کالری سوزی در هنگام استراحت را متابولیسم استراحت (RMR) می گویند. هر چه میزان متابولیسم بدن شما بیشتر باشد؛ از دست دادن وزن راحت تر و بیشتر است و بهتر می توانید بدون افزایش وزن غذا بخورید.

مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند RMR را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد و هر چه دوز بیشتر باشد تأثیر آن نیز بیشتر است. جالب اینجاست که افزایش متابولیسم بیشتر ناشی از افزایش چربی سوزی است. البته متأسفانه کافئین بر روی افرادی که چاق هستند تأثیر کمتری دارد.

یک مطالعه نشان داد که کافئین باعث افزایش ۲۹ درصدی چربی سوزی در افراد لاغر می شود. در حالی که این افزایش در افراد چاق فقط ۱۰٪ است. همچنین به نظر می رسد که این اثر با افزایش سن کاهش می یابد و در افراد جوان بیشتر است.

تاثیر طولانی مدت قهوه بر روی کاهش وزن

یک نکته اساسی در مورد استفاده از قهوه برای چربی سوزی وجود دارد و آن این است که بدن با گذشت زمان نسبت به تأثیر کافئین بی تفاوت می شود. در کوتاه مدت، کافئین می تواند سرعت متابولیسم بدن را افزایش داده و چربی سوزی را زیاد کند. اما بعد از مدتی افراد نسبت به اثرات این ماده مقاوم می شوند و دیگر کافئین بر روی بدنشان تاثیری ندارد.

با این وجود حتی اگر قهوه باعث شود به مرور زمان میزان کالری سوزی کاهش پیدا کند؛ اما به دلیل تاثیری که این ماده بر روی کنترل اشتها دارد؛ مصرف آن برای کمتر غذا خوردن مفید است.

در یک مطالعه کافئین بر روی مردان تأثیر کاهش دهنده اشتها داشته، اما در خانم ها نه. این موضوع سبب می شود که مصرف کافئین همراه با وعده غذایی باعث شود کمتر غذا بخورید.

اینکه قهوه یا کافئین در کاهش وزن در طولانی مدت موثر است یا خیر؛ ممکن است به بدن فرد بستگی داشته باشد. هیچ مدرکی درباره چنین تأثیرات طولانی مدتی وجود ندارد.

آیا قهوه کربوهیدرات دارد؟

آیا قهوه برای چربی سوزی خوب است
آیا قهوه برای چربی سوزی خوب است

قهوه با داشتن رایحه ای خوش و عطر و طعم قوی  یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. با این حال اگر به دنبال کاهش مصرف کربوهیدرات خود هستید؛ باید به بدانید که هر فنجان قهوه چقدر کربوهیدرات دارد. پاسخ کوتاه این است که میزان کربوهیدرات درون قوه بستگی به نوع قهوه دارد. به این ترتیب میزان کربوهیدرات این نوشیدنی می تواند از صفر تا بسیار زیاد متغییر باشد.

قهوه تلخ و اسپرسو

قهوه ساده و اسپرسو تقریباً فاقد کربوهیدرات هستند. یک وعده ۱۲ اونسی (۳۵۵ میلی لیتر) قهوه تلخ حاوی کمتر از ۱ گرم کربوهیدرات است. در حالی که یک شات ۱ اونسی (۳۰ میلی لیتر) اسپرسو حدود ۰/۵ گرم کربوهیدرات را تأمین می کند. مقدار کافئین موجود در یک نوشیدنی بر روی میزان کربوهیدرات آن تأثیر نمی گذارد.

با این حال اسپرسو یا قهوه ای که با موادی غیر از آب تهیه شده اند حاوی کربوهیدرات هستند. شیر و شربت های طعم دار دو منبع رایج کربوهیدراتند که معمولا به این نوشیدنی اضافه می شوند.

میزان کربوهیدرات بیشتر نوشیدنی هایی که در کافی شاپ ها سرو می شوند؛ به محتوای آنها بستگی دارند. به عنوان مثال شیر کامل حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به شیر بادام است. در ادامه به میزان کافئین موجود در برخی از نوشیدنی هایی که پایه اصلی شان قهوه است اشاره می کنیم.

  • کاپوچینو (نسبت ۱ به ۱ به ۱ با اسپرسو و شیر). کاپوچینو استارباکس ۱۶ اونسی (۴۸۰ میلی لیتر) تهیه شده با شیر ۲٪ چربی دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات است.
  • لاته (نسبت ۱ به ۳ با اسپرسو همراه با شیر). این نوشیدنی کربوهیدرات بیشتری دارد زیرا بیشتر از شیر تشکیل شده است. اگر تصمیم دارید شربت طعم داری مانند وانیل را به این نوشیدنی اضافه کنید باید بدانید که فقط ۱ اونس (۳۰ میلی لیتر) از این شربت می تواند ۲۴ گرم کربوهیدرات را به قهوه اضافه کند.
  • موچاکینو (کاپوچینو شکلاتی). این نوشیدنی به نام کافه موچا نیز شناخته می شود و با شیر و شکلات ، که حاوی کربوهیدرات است تهیه می شود. یک موکاچینو ۱۶ اونسی (۴۸۰ میلی لیتر) تهیه شده با شیر ۲٪ چربی حاوی ۴۴ گرم کربوهیدرات است.

همانطور که مشاهده می کنید میزان کربوهیدرات قهوه یا نوشیدنی هایی که از اسپرسو تهیه می شوند؛ می تواند بسیار متفاوت باشد.

چگونه می توان میزان کربوهیدرات قهوه را کاهش داد؟

اگر باید از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده کنید؛ توصیه می کنیم که با رعایت نکات زیر میزان کربوهیدرات موجود در قهوه را کاهش دهید. بیشتر رژیم های کم کربوهیدرات که بر اساس یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری بنا شده اند پیشنهاد می کنند که میزان مصرف کربوهیدارتان را به کمتر از ۱۳۰ گرم در روز محدود کنید.

حتی اگر به شدت به برنامه غذایی خود پایبند باشید باز هم می توانید با دنبال کردن برخی از نکات زیر، قهوه مصرف کنید:

  • کم کردن حجم قهوه با اضافه کردن شیر.
  • کاهش افزودنی های غنی از کربوهیدرات. اضافه کردن شربت های خامه ای یا شربت های طعم دار به قهوه به شدت میزان کربوهیدرات این نوشیدنی را افزایش می دهد.
  • انتخاب قهوه بدون قند. سعی کنید همیشه نوشیدنی هایی خود را بدون قند، که حاوی کربوهیدرات زیادی است، استفاده کنید.
  • مصرف قهوه بدون اضافه کردن محصولات لبنی. شیر غیرلبنی را به قهوه خود اضافه کنید. شیرهای غیر لبنی مانند سویا، بادام، بادام زمینی، کنف یا نارگیل حاوی کربوهیدرات بسیار کمتری نسبت به شیر معمولی هستند.

خلاصه

حتی اگر کافئین در کوتاه مدت بتواند متابولیسم بدن را تقویت کند، در طولانی مدت به دلیل ایجاد مقاومت از سوی بدن در برابر کافئین، بر روی چربی سوزی تاثیری ندارد. اگر در درجه اول به دلیل چربی سوزی علاقه به مصرف قهوه دارید؛ بهتر است برای جلوگیری از ایجاد این مقاومت، عادت به نوشیدن قهوه پیدا نکنید. شاید چرخه دو هفته ای برای این کار مفید باشد. یعنی دو هفته قهوه مصرف کنید و دو هفته به بدن استراحت بدهید.

البته دلایل بسیار زیادی برای نوشیدن قهوه وجود دارد، از جمله اینکه قهوه یکی از مهمترین منابع آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی ماست.

منابع:

  1. Using caffeine and other adenosine receptor antagonists and agonists as therapeutic tools against neurodegenerative diseases: A review
  2. Effects of caffeine ingestion on exercise testing: a meta-analysis
  3. Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans
  4. Effects of caffeine on the metabolic and catecholamine responses to exercise in 5 and 28 degrees C
  5. Normal caffeine consumption: influence on thermogenesis and daily energy expenditure in lean and postobese human volunteers
  6. Comparison of changes in energy expenditure and body temperatures after caffeine consumption
  7. Effects of caffeine ingestion on NE kinetics, fat oxidation, and energy expenditure in younger and older men
  8. Effects of caffeine on energy metabolism, heart rate, and methylxanthine metabolism in lean and obese women
  9. Biochemical mechanism of caffeine tolerance
  10. Caffeinated coffee does not acutely affect energy intake, appetite, or inflammation but prevents serum cortisol concentrations from falling in healthy men
  11. ?Does Coffee Have Carbs