لامپ نمک هیمالیا چراغ تزئینی است که می توانید برای خانه خود آن را خریداری کنید و از مزایایش بهره مند شوید. این نمک از صخره هیمالیا جدا شده و بسیاری معتقدند که مزایای  مختلفی برای سلامتی دارند.

در حقیقت، طرفداران چراغ خواب های سنگ نمکی ادعا می کنند که این مواد می توانند هوا خانه را تمیز کنند، آلرژی را تسکین دهند، خلق و خوی را بهبود دهند و به ارتقاء سطح سلامتی کمک کنند.

در این مقاله مجله پیام سلامت شواهدی از مزایای چراغ خواب های نمکی تهیه شده از نمک هیمالیا را بررسی می کنیم.

لامپ نمک هیمالیا چیست و چرا مردم از آن ها استفاده می کنند؟

لامپ نمک هیمالیا با قرار دادن یک لامپ در داخل سنگ نمک های بزرگ خارج شده از صخره هیمالیا تهیه می شود. این سنگ نمک ها دارای ظاهری متمایز هستند و زمانی که نور داخل آن ها روشن می شود، به رنگ صورتی روشن در می آیند.

لامپ های نمکی تهیه شده از سنگ نمک هیمالیا، از معدن نمک خورش پاکستان استخراج می شوند.

اعتقاد بر این است که نمک حاصل از این منطقه میلیون ها سال است که روی زمین وجود داشته و اگرچه بسیار شبیه به سنک نمک معمولی است، اما مواد معدنی متفاوت موجود در آن  رنگ صورتی ایجاد می کند.

بسیاری از افراد از این سنگ نمک به دلیل ایجاد رنگ صورتی در خانه هایشان استفاده می کنند. این در حالی است که سنگ نمک هیمالیا و چراغ خواب تهیه شده از آن خواص دیگری نیز برای بدن دارد.

لامپ نمک هیمالیا چگونه کار می کند؟

گفته می شود که چراغ های تهیه شده از سنگ نمک مزایای زیادی برای بدن دارند. زیرا آنها دارای یونیزاسیون طبیعی هستند. این به این معنی است که آنها بار الکتریکی جریان هوا را تغییر می دهند. یون ها ترکیباتی هستند که بار الکتریکی را در هوا حمل می کنند. زیرا تعداد پروتون ها یا الکترون های در هوا نامتعادل است.

وقتی که تغییراتی در جو رخ می دهد، این عدم تعادل به طور طبیعی در هوا تولید می شود. به عنوان مثال، آبشارها، امواج، طوفان، رادیواکتیو طبیعی و گرما، یون های هوا را تولید می کنند.

لامپ نمک هیمالیا دقیقا می تواند مانند تصفیه کننده های تجاری، یون های هوا را متعادل کند.

چراغ تهیه شده از نمک هیمالیا ممکن است با جذب ذرات آب که به عنوان یک محلول در نمک وجود داشته و توسط لامپ گرم شده تبخیر می شود، یون های منفی را تشکیل دهد. با این حال، این نظریه هنوز آزمایش نشده است.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا نمک ها مقادیر معنی داری یون تولید می کنند یا خیر؟

مزایای لامپ نمک هیمالیا برای بدن
مزایای لامپ نمک هیمالیا برای بدن

مزایای لامپ نمک هیمالیا برای بدن چیست؟

سه ادعا در مورد مزایای لامپ نمک هیمالیا برای بدن وجود دارد.

کیفیت هوا را بهبود می بخشند

اغلب ادعا می شود که لامپ های نمکی کیفیت هوا در خانه را بهبود می بخشند. به طور خاص، آنها برای افراد مبتلا به آلرژی، آسم یا بیماری هایی که عملکرد تنفسی را مختل می کنند، مانند فیبروز کیستیک، مفیدند.

با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند با استفاده از چراغ خواب تهیه شده از نمک هیمالیا می توان پاتوژن های بالقوه را حذف و کیفیت هوا در خانه را بهبود بخشید.

این ادعا که این چراغ ها برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مفید است ممکن است تا حدی بر اساس یافته های هالوتراپی باشد. در این درمان، افراد مبتلا به بیماری تنفسی مزمن به دلیل حضور نمک در هوای داخل غارهای نمکی، مدتی در این مکان ها زندگی می کردند.

با این وجود تحقیقات علمی پشتیبانی کننده ای برای این خاصیت وجود ندارد و مشخص نیست که آیا این لامپ ها برای افراد مبتلا به بیماری تنفسی ایمن و موثر است یا خیر؟

علاوه بر این، هنوز مشخص نشده است که یونیزاسیون هوا که باعث انتشار میزان زیادی یون منفی می شود، برای افراد مبتلا به آسم موجب بهبود عملکرد تنفسی می شود یا خیر؟

می توانند حالت روحی شما را تقویت کنند

ادعای دیگری که اغلب در مورد لامپ نمک هیمالیا مطرح می شود این است که این چراغ ها می توانند خلق و خوی شما را تقویت کنند.

برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از یون های منفی در هوا ممکن است سطح سروتونین، که یک ماده شیمیایی تنظیم کنننده خلق و خوی در بدن است را بهبود دهد.

با این حال، مطالعات انسانی در مورد ادعاهای مربوط به اثرات روانی یونیزاسیون هوا، نتایج متفاوتی را نشان می دهند. محققان دریافتند افرادی که دارای علائم افسردگی هستند و در معرض سطوح بسیار بالایی از یون های منفی قرار دارند، بهبود حالات روحی خود را گزارش می دهند.

می توانند به بهبود خواب شما کمک کنند

مطالعات هنوز اثرات لامپ نمک هیمالیا را بر روی خواب بررسی نکرده اند. با این حال، بررسی های انجام شده بر روی تأثیر یونیزاسیون هوا بر آرامش و خواب، هیچ شواهدی از تأثیر مثبت را نشان نمی دهند.

بنابراین، حتی اگر این چراغ ها بر هوا تاثیر بگذارند، نمی توان این نتیجه را گرفت که این تاثیرات بر الگوهای خواب نیز موثر هستند.

ممکن است که با استفاده از این چراغ خواب ها چند ساعت قبل از خواب و قرار دادن بدن در معرض نور ملایم آن، خواب آلودگی در پایان روز ایجاد شود. همان طور که می دانید قرار گرفتن در معرض نور زیاد قبل از خواب می تواند تولید ملاتونین، هورمون خواب را به تاخیر بیاندازد.