علل و روش های درمان لکه های سفید در مدفوع

لکه های سفید در مدفوع  یک اتفاق معمول نیست و می تواند توسط علل بهداشتی زیادی ایجاد شود. گاهی اوقات لکه های سفید در مدفوع به شکل دانه هستند و گاهی نیز شبیه ماده سفید رنگی ظاهر می شوند. معمولا مشاهده یک الی دو بار این لکه ها نشان از چیز نگران کننده ای نیست. اما اگر به طور مداوم بعد از اجابت مزاج، شاهد لکه های سفید در مدفوع هستید، باید برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنید.

دلایل بسیاری برای وجود ذرات سفید و توده های سفید مانند در مدفوع وجود دارد. لکه های سفید در مدفوع گاهی نشانه ای از یک عفونت قارچی یا وجود انگل در روده است. بیماری های گوارش نیز می توانند باعث ایجاد مخاط سفید همراه با مدفوع شوند.

برخی از مشکلات جدی پزشکی نیز گاهی ایجاد مدفوع سفید می کنند. مدفوع ایجاد شده توسط مشکلات مجرای کیسه صفرا، سفالی رنگ یا خاکستری است. معمولا افرادی که در کیسه صفرا مشکل دارند مدفوعشان رنگ پریده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد علل حضور لکه های سفید در مدفوع صحبت کنیم.

علل ایجاد لکه های سفید در مدفوع

جالب است بدانید که ظاهر مدفوع، میزان سلامتی بدنتان را نشان می دهد. در ادامه، عللی را ذکر می کنیم که می توانند موجب ایجاد ذرات سفید در مدفوع شوند.

وجود مخاط در مدفوع

این ماده سفید در مدفوع می تواند مخاط باشد. مدفوع معمولا حاوی مقدار کمی مخاط است که قابل رویت نیست. با این حال، وجود مقدار زیادی موکوس یا مخاط در مدفوع می تواند نشانه ای از یک اختلال گوارشی باشد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که مقدار مخاط زیاد در مدفوع معمولا نشانه ای از عفونت روده است. گاهی نیز تغییر در رنگ مدفوع همراه با درد شکم نشانه ای از بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا حتی سرطان است.

بر اساس گزارش مرکز National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases، مخاط سفید در مدفوع می تواند نشان دهد که شما سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارید. در این بیماری، همراه با ماده سفید در مدفوع، نفخ، درد و احساس ناراحتی شکم، شل شدن مدفوع پس از غذا خوردن و تغییر در تکرر اجابت مزاج ایجاد می شود. مدیریت بیماری سندرم روده تحریک پذیر کمی دشوار است.

انگل

لکه های سفید در مدفوع، از وجود انگل در روده خبر می دهند. بر اساس گزارش کارشناسان مرکز مریلند، انگل همراه با وجود توده سفید در مدفوع، می تواند باعث اسهال، تهوع یا استفراغ، شل شدن مدفوع، خارش اطراف مقعد و کاهش وزن شود. بر اساس گزارش کارشناسان همین مرکز، ذرات سفیدی که در مدفوع وجود دارد نشانه دهنده کرم انگل است که به ترتیب از بدن خارج می شوند.

مجله Saudi Journal of Gastroenterology گزارش می دهد که لکه های سفید یا توپ های کوچک در مدفوع می تواند تخم انگل باشد.

برای خلاص شدن از شر این انگل ها، می توانید از تغذیه درمانی استفاده کنید. یکی از بهترین مواد غذایی برای از بین بردن انگل های روده، سیر است. سیر در بدن مانند یک آنتی بیوتیک عمل کرده و به بدن در از بین بردن انگل ها کمک می کند.

خاک دیاتومه (DE) نیز یکی دیگر از روش های طبیعی و موثر برای از بین بردن انگل های داخلی است. مطالعه ای که در مجله Journal of Poultry Science منتشر شده نشان داد که DE پتانسیل این را دارد که به یک درمان موثر برای کنترل انگل تبدیل شود. هنگام خرید خاک دیاتومه، دقت کنید که باید نوعی از آن را انتخاب کنید که برای مصرف خطری نداشته باشد. در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید.

عفونت قارچی

عفونت قارچی نیز ممکن است گلوله های سفید ناصاف کوچک در مدفوع را ایجاد کند. عفونت های قارچی معمولا توسط رشد بیش از حد مخمر کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. این اتفاق زمانی می افتد که سیستم ایمنی بدن به شدت تضعیف شده است. معمولا پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک، چنین اتفاقی در بدن می افتد. عفونت مخمر کاندیدا خود را به صورت توده های سفید بر روی زبان، خارش واژن و هوس زیاد برای مصرف قند آشکار می کند. لکه های سفید ناشی از عفونت کاندیدایی گاهی نیز در مدفوع برزو پیدا می کند.

مجله Clinical Infectious Diseases  تحقیقاتی را منتشر کرده که ارتباط بین کاندیدا و شل شدن مدفوع را نشان می دهد. محققان این تحقیق کشف کردند که عفونت قارچی قادر است باعث رشد کاندیدا شده و این رشد، خود را در مدفوع نشان می دهد.

مدفوع چرب (استئاتوره)

به دلیل وجود چربی بیش از حد در مدفوع، ممکن است بخش هایی از آن به صورت رنگ پریده تر خود را نشان دهند. این بیماری استئاتوره نام دارد و توسط سوء جذب ایجاد می شود. سوء جذب بیماری است که در آن دستگاه گوارش نمی تواند چربی خاص، قندها، پروتئین ها و یا ویتامین ها را جذب کند. دلیل سفید شدن قسمت هایی از مدفوع نیز این است که صفرا ماده لازم برای تجزیه چربی را ترشح نمی کند. این ماده که توسط صفرا تولید می شود، عامل ایجاد رنگ قهوه ای مدفوع است. بنابراین اگر به اندازه کافی از آن در بدن وجود نداشته باشد ممکن است لکه های سفید روی مدفوع ایجاد شود.

دکتر Stephan Goebei متخصص وبسیات Medscape می گوید که استئاتوره می تواند باعث رنگ پریدگی، بزرگ شدن و یا ایجاد بوی بد در مدفوع شود. گاهی نیز قطرات روغن، پس از خروج مدفوع روی آن شناور هستند. برای ایجاد سوء جذب در بدن دلایل بسیاری وجود دارد. اگر این دلایل برطرف شود، مدفوع نیز به خودی خود به حالت طبیعی باز می گردد.

دیگر علل ایجاد لکه های سفید در مدفوع

برخی از داروها

 برخی داروها می توانند در تولید صفرا تداخل ایجاد کرده و موجب سفالی شدن مدفوع شوند. آنتی بیوتیک ها، داروهای نقرس یا داروهای سوزش سر دل از جمله داروهایی هستند که ممکن است چنین شرایطی در بدن ایجاد کنند. معمولا زمانی که درمان توسط این داروها قطع می شود، شکل مدفوع به حالت طبیعی باز می گردد.

مشکلات کبدی

بیماری های کبدی نیز می توانند تولید صفرا را در بدن دچار اختلال کنند. در نتیجه این اختلال رنگ مدفوع تغییر کرده و تکه های سفید در آن ایجاد می شود. دکتر مایکل پیکو متخصص کلینیک مایو می گوید که اگر کبد به اندازه کافی صفرا تولید نکند، مدفوع سفید یا بسیار روشن می شود.

علائم دیگر بیماری های کبد که باید از آن ها اطلاع داشته باشید عبارتند از:

  • زردی
  • درد شکم
  • ایجاد ادرار زرد تیره
  • کبود شدن بدن به راحتی

سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا نیز با تولید صفرا در دستگاه گوارش مرتبط است. به گفته پزشکان مرکز بهداشت ملی در انگلستان (National Health Service in the United Kingdom)، اگر سنگ کیسه صفرا مجرای صفراوی را مسدود کند، مدفوع کم رنگ می شود. در این حالت همزمان با خروج مدفوع کم رنگ از بدن، علائم زیر نیز وجود دارد:

  • تب بالا
  • درد در قسمت فوقانی شکم
  • زرد شدن پوست

یکی از راه های حذف سنگ کیسه صفرا، نوشیدن هر روزه آب لیمو است. محتوای اسیدی لیمو به حل شدن سنگ کیسه صفرا و دفع سموم از کبد کمک می کند. آب لیمو برای افزایش فرآیند گوارشی و هضم غذا نیز مفید است. اگر با استفاده یک هفته ای از این روش درد و ناراحتی ناشی از سنگ کیسه صفرا بهبود پیدا نکرد، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

پانکراتیت

تغییر در رنگ مدفوع که خود را سفید یا بی رنگ شدن آن نشان می دهد می تواند با بیماری های پانکراس نیز ایجاد شود. پانکراتیت قادر است باعث سوء جذب سیستم گوارشی شده و در پی آن میزان چربی در مدفوع زیاد شود. دکتر John Cunha متخصص وبسایت eMedcineHealth می گوید که مدفوع سفید یا خاکستری رنگ گاهی اوقات به دلیل بیماری لوزالمعده، کیسه صفرا یا کبد به وجود می آید.

برخی از علائم دیگر پانکراتیت عبارتند از:

  • درد تیر کشنده در زیر دنده ها
  • تب
  • تهوع و استفراغ
  • افزایش ضربان قلب

آترزی صفراوی

آترزی صفراوی بیماری است که بشتر نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب انسداد جریان صفرا از کبد به کیسه صفرا می شود. متخصصان مرکز پزشکی جان هاپکینز می گویند که “نوزادانی که به انسداد مجرای صفراوی مبتلا می شوند، مدفوع کم رنگ و یا سفالی رنگی دارند که دارای بوی بد است. این نوزادان معمولا رشد آهسته ای دارند و به سختی وزن اضافه می کنند. اگر متوجه وجود لکه های سفید در مدفوع نوزاد شدید یا مدفوع او سفید و سفالی است، حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.