لکه های سفید پوست از علل تا درمان

لکه های سفید پوست از دلایل مختلفی ناشی می شود. اندازه ی این لکه ها می تواند از نقطه های کوچک تا تکه ها بزرگ متغییر باشد. این تغییر رنگ پوست می تواند در هر جای بدن از جمله گردن، شانه، پشت، ساق و ساعد ظاهر شود.

علل ایجاد لکه های سفید پوست

آسیب های پوستی

آسیب های پوستی یکی از شایع ترین علل برای لکه های سفید پوست است. این آسیب ها با سوختگی، آسیب های نور خورشید، آکنه و یا هر دلیل دیگر ایجاد می شود. اگر شما از هر نوع آسیب به پوست رنج می برید، مهم است که به سرعت مشکل را درمان کنید.

درمان

یکی از راه های بسیار عالی برای درمان آسیب های پوستی مصرف ژل آلوئه ورا به طور مستقیم بر روی منطقه آسیب دیده است. آلوئه ورا خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و حاوی آنتی اکسیدان است. این خواص پوست را مرطوب کرده و به عنوان یک مانع در برابر آسیب های پوستی  عمل می کند. برای استفاده از آلوئه ورا جهت درمان آسیب ها و کمک به جلوگیری از ظهور لکه های سفید پوست باید ژل آلوئه ورا را ۳ بار در روز به منطقه آسیب دیده بمالید.

اگزما یا پسوریازیس

اگزما یا پسوریازیس نیز می تواند از دلایل ایجاد لکه های سفید پوست باشد. در تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه راکفلر کشف شد که در طول یک دور شعله ور شدن اگزما یا پسوریازیس، پروتئین در سلول مهار شده و تولید ملانین کرده که باعث ایجاد لکه های سفیدی نام هیپرپیگمانتاسیون می شود.

درمان

شما می توانید آلوئه ورا و عنبر سائل را برای درمان اگزما و پسوریازیس جهت جلوگیری از تغییر رنگ پوست و لکه های سفید استفاده کنید. همچنین می توانید از روغن نارگیل برای درمان اگزما استفاده کنید.

سرکه سیب نیز علاوه بر خواص بسیاری که دارد یکی از بهترین درمان های طبیعی برای اگزما است. شما می توانید به نسبت مساوی از سرکه سیب و آب را مخلوط کرده و با یک تکه پنبه به منطقه آسیب دیده بمالید. پس از استفاده از سرکه سیب برای جلوگیری از خشک شدن پوست باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. بهترین مرطوب کننده در این مواقع روغن نارگیل است.  روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری است و حاوی اسیدهای چربی است که پوست را تغذیه می کند. مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل  یک ماده طبیعی خوب برای درمان اگزما است.

کچلی تنیا

یک نوع عفونت قارچی وجود دارد که باعث بی رنگ شدن و سفید شدن پوست می شود. محققان کالج Osteopathic آمریکا معتقدند که قارچ این بیماری حاوی اسیدی است که باعث سفید شدن و تغییر رنگ پوست می شود.

درمان

یکی از بهترین روش های درمان عفونت های قارچی برای جلوگیری از لکه های سفید بر روی پوست روغن درخت چای است. محققان کالج Osteopathic توصیه می کنند برای درمان این نوع قارچ بدن را با شستشو دهنده ضد قارچ حاوی روغن درخت چای شتسشو دهید. در صورتی که محلول ضد قارچ معمولی دارید ۸ الی۱۰ قطره روغن درخت چای برای هر ۳۰ میلی لیتر محلول را به آن اضافه کنید. مواد طبیعی دیگری که شما می توانید برای درمان عفونت های قارچی استفاده کنید به قرار زیر می باشد:

  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • آلوئه ورا
لکه های سفید پوست از علل تا درمان
لکه های سفید پوست از علل تا درمان

ویتیلیگو

ویتیلیگو بیماری است که معمولا باعث ایجاد لکه های سفید پوست می شود.  تصور بر این است که ویتیلیگو یک اختلال خود ایمنی است و سلول های رنگدانه ساز در پوست را از بین می برد.

درمان

اگر شما مبتلا به ویتیلیگو هستید، بسیار مهم است که همیشه پوست خود را از اشعه UV محافظت کنید. برای این کار باید از کرم ضد آفتابی که حاوی SPF حداقل ۳۰ است استفاده کنید.

پیتریازیس آلبا

پیتریازیس آلبا با ضایعه های قرمز رنگ فلس دار بر روی پوست آغاز می شود. علت این بیماری ناشناخته است، اما دکتر کوین برمن می گوید که پیتریازیس آلبا با اگزما و آلرژی در ارتباط است.

درمان

بیشتر پزشکان توصیه می کنند برای کاهش خشکی، پوسته پوسته شدن و هیدارته نگه داشتن پوست از یک کرم موضعی استفاده کنید. اما شما می توانید با مواد طبیعی و با یک روش مشابه این بیماری را درمان کنید. استفاده از روغن گل رز و یا ویتامین E یک راهکار عالی برای برطرف کردن خشکی پوست ایجاد شده توسط پیتریازیس آلبا است.

شما همچنین می توانید عصاره آلوئه ورا را برای خواص ضد باکتری و ضد التهابی در درمان پیتریازیس آلبا استفاده کنید. در آزمایش های بالینی بر روی ژل آلوئه ورا نشان داده شد این ماده نسبت به ژل هیدروکورتیزون ۱٪ که اغلب توسط پزشکان برای پیتریازیس آلبا تجویز می شود برای درمان موثرتر است.

هاله ی خال

گاهی اوقات در اطراف خال های بدن هاله ای سفید رنگ ایجاد می شود که به نظر می رسد یک پاسخ ایمنی بدن به خال است. معمولا، هاله خال نیاز به درمان خاصی ندارد اما حتما باید توسط متخصص پوست بررسی شود. همیشه به یاد داشته باشید که باید بر روی هاله های اطراف خال از کرم ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید زیرا نور آسان تر به این مناطق نفوذ می کند.

اسکلروسوس پلان

اسکلروسوس پلان بیماری دیگری است که می تواند در تغییر رنگ پوست و ایجاد تکه های سفید رنگی دخیل باشد. این بیماری یک بیماری نسبتا غیر معمول است که به طور عمده زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم و نشانه های اسکلروسوس پلان وجود تکه های سفید بر روی پست است که از مناطق دیگر آن نازک تر است. این تکه ها می تواند هر منطقه از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما عمدتا آنها در ناحیه تناسلی و مقعد مشاهده می شود. مناطق آسیب دیده توسط این بیماری همچنین می تواند دردناک و خارش دار باشند. از آنجا که پوست را با اسکلروسوس پلان نازک تر می شود، به سادگی خراشیده شده و خونریزی می کند.

علت اسکلروسوس پلان شناخته شده نیست، با این حال، می توان آن را با یک اختلال ایمنی خودکار و یا عدم تعادل هورمون های مرتبط دانست. این بیماری یک بیماری فراگیر است و در صورتی که علائم شروع شود روز به روز بدتر می شود.

مورفه آ

مورفه آ یک بیماری نادر پوستی است که باعث تغییر رنگ پوست می شود. لکه های ایجاد شده توسط این بیماری معمولا هیچ دردی ندارد.

درمان

پزشکان توصیه می کنند از یک مرطوب کننده خوب برای هیدارته نگه داشتن پوست استفاده کرده و از استحمام با آب گرم به مدت طولانی اجتناب شود.