لکه های پیری پوست بر عکس نام خود، ارتباطی با افزایش سن ندارند و بیشتر به علت قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شوند. به زبان ساده، لکه های پیری پوست، کک و مک های ناشی از آفتاب هستند که به طور معمول در پشت دست افراد دیده می شوند. در صورت قرار گرفتن بیش از حد معمول زیر آفتاب ممکن است این لکه ها بر روی شانه ها و صورت نیز نمایان شوند.

وجود لکه های پیری پوست در افراد مسن اتفاقی عادی است ولی در افراد جوان تر تنها با قرار گرفتن شدید در آفتاب می تواند در اواخر دهه های سوم، چهارم و پنجم زندگی، ایجاد شوند. نور خورشید حاوی اشعه های مضر فرا بنفش است و باعث سوختگی و برنزه شدن پوست می شود. برنزه شدن پوست باعث رسوب بیش از حد رنگ دانه ها در پوست می گردد و این موضوع به ایجاد لکه های پیری پوست می انجامد.

لکه های پیری پوست را لکه های کبدی یا کله های خورشیدی نیز می نامند. فراموش نکنید که اگر چه تابش زیاد آفتاب بر روی پوست می تواند منجر به چنین مشکلی شود اما قرار گرفتن بسیار کم در معرض آفتاب نیز می تواند مشکلاتی مانند کمبود ویتامین D ایجاد کنند.

لکه های پیری پوست چیست و چگونه درمان می شود؟
لکه های پیری پوست چیست و چگونه درمان می شود؟

با لکه های پیری پوست چه کنیم؟

خوشبختانه لکه های پیری پوست خطری جز ظاهر نامناسب ندارند. این لکه ها خوش خیم بوده و توان تبدیل شدن به ضایعات بدخیم پوست یا سرطان را ندارند. هر چند این لکه ها به نشانه های سرطان پوست نزدیک هستند، در نتیجه اگر بر پوسته خود این لکه ها را دارید بهتر است سالانه یک بار جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.

اگ لکه های شما بیش از حد تیره و بزرگ نیستند استفاده از کرم های سفید کننده پوست می تواند در پوشش آن ها موثر باشد.

قرار نگرفتن در معرض آفتاب ساده ترین و بهترین روش جلوگیری از گسترش و تیره تر شدن این لکه هاست. استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ برای نواحی پست که در معرض آفتاب قرار می گیرد امری ضروری است. پوشیدن لباس های آستین بلند و کلاه لبه دار نیز در این زمینه کمک کننده است.

فراموش نکنید که اگر چه این راه ها درمان کننده لکه های پیری پوSت نیستند اما در کنترل شدت آن موثرند.

اگر لکه های پیری پوست به قدری بزرگ شود که با سفید کننده پوست از بین نمی رود و یا دچار سوزش، خارش و خونریزی شوند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولا در اولین مرحله درمان لکه های پیری پوست را به وسیله نیتروژن مایع منجمد می کنند. در این روش بعد از ۴ الی ۵ روز لکه ها از بین می روند. همین طور در روشی دیگر تاباندن نور لیزر می تواند لکه های پیری پوست را از بین ببرد.

روش دیگر برای از بین بردن لکه های پیری تراشیدن آن با اسید تری کلرواستیک است. این روش باید توسط پزشک و در مطب او انجام شود. در این روش لایه ای از پوست که لکه ها روی آن هستند برداشته می شود.

تراشیدن پوست با استفاده از ماده شیمیایی رتین A نیز راه حل دیگری برای از بین بردن لکه هاست. این ماده به صورت کرم است و مستقیما بر روی لکه ها مالیده می شود و پس از چند ماه استفاده به صورت روزانه از این روش، پوست آن ناحیه ریخته و لکه ها پاک می شوند.