برخی از افراد که دارای مشکلات گوارشی هستند به پزشک مراجعه کرده و در خلال درمان های خود ممکن است نمونه برداری از بدن آن ها انجام شود. پس از بررسی جواب آزمایش ها برخی از این بیماران با این جمله مواجه می شوند.” شما متاپلازی روده ای دارید”. حال سوال اصلی این جاست که متاپلازی روده ای چیست؟ و چگونه می توان با آن مبارزه کرد؟

متاپلازی روده ای چیست؟

متاپلازی روده ای معمولا به نام Barrett’s esophagus نیز شناخته می شود. این عارضه در واقع زمانی اتفاق می افتد که مری دچار التهاب شدید شده است. التهاب در این عارضه بر اثر بیماری ریفلاکس معده ایجاد می شود. زمانی که اسید معده بیش از حد بالا بیایید و به دفعات مری را تحت تاثیر خود قرار دهد، ممکن است در بافت آن تغییراتی ایجاد شود. این تغییر در بافت مری آن را مستعد ابتلا به سرطان می کند. نام فنی برای این تغییر “متاپلازی روده ای” است. درمان سریع برای متاپلازی روده ای وجود ندارد. اما مهم است که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مری، از یک درمان خوب ضد اسیدی که توسط دکتر تجویز می شود، استفاده گردد.

متاپلازی روده ای چیست؟
متاپلازی روده ای چیست؟

با این حال، بعید است که با جلوگیری از رفلکس اسید معده، متاپلازی از بین برود. بنابراین، متخصصان گوارش توصیه می کنند که کسانی که این عارضه را دارند به طور منظم تحت آندوسکوپی قرار بگیرند تا پزشک با مشاهده بافت مری از نزدیک، از شیوع یا تشکیل سرطان مطمئن شود. مثل همیشه تشخیص توسط تیم مجرب و متخصص دستگاه گوارش و مدیریت استرس توسط خودتان می تواند در درمان و پیشگیری بسیار موثر باشد. حفظ ارتباط منظم با متخصص گوارش برای این دست از افراد بسیار توصیه می شود.

توصیه های ارائه شده در این پاسخ، تنها برای ارائه اطلاعات کلی است و هرگز جایگزین خدمات پزشکی و حرفه ای نمی شود.