مدت و میزان خون قاعدگی چقدر باید باشد؟

مدت و میزان خون قاعدگی مانند سایر خصوصیات قاعدگی می تواند در بین زنان متفاوت باشد اما برای این که بتوانید مقیاس سنجشی به دست آوریم در این مطلب معیارهایی برای طبیعی و یاغیر طبیعی بودن مدت و میزان خون قاعدگی بیان خواهیم کرد.

مدت قاعدگی

مدت عادت ماهیانه به طور متوسط ۴ الی ۵ روز می باشد. که در حدود ۳ روز آن خونریزی شدید و پس از آن به تدریج کم شده و در ساعات پایانی تبدیل به لکه می شود. بنا به شرایط، برخی خانم ها قاعدگی هایی بین ۲ الی ۷ روز را نیز تجربه می کنند. ولی کمتر و یا بیشتر بودن این مدت نشان دهنده اختلال در تخمدان ها و رحم می باشد و باید برای درمان به پزشک مراجعه شود.

عده ای از خانم ها نیز خصوصیات منحصر به فرد خود را در این دوران دارند مثلا در برخی، خونریزی ابتدا کند سپس شدت می گیرد و برخی نیز از همان ابتدا خونریزی شدیدی دارند و یا حتی برخی معترض هستند که دوران قاعدگی آنها ۲ سیکل به هم پیوسته است یعنی خونریزی آغاز و پس از ۱ الی ۲ روز کاملا قطع شده و سپس مجددا خونریزی شدت می گیرد. این عادات همان طور که ذکر شده کاملا شخصی است و نمی تواند نشان دهنده بیماری و یا اختلال خاصی باشد.

مدت و میزان خون قاعدگی چقدر باید باشد؟
میزان خون قاعدگی

میزان خون قاعدگی

مقدار کلی خونی که از بدن خانم ها در هر دوره قاعدگی خارج می شود بین ۶۰ الی ۲۳۰ گرم می باشد. اگر بخواهیم متوسط این مقدار را در نظر بگیریم به طور طبیعی در هر دوره عادت ماهانه ۱۵۰ گرم خون از بدن خارج می شود که در طول یک سال جمعا ۲ لیتر می شود. این میزان خون اگر به طور یک باره از بدن فردی خارج شود می تواند به مرگ وی نیز منجر شود اما فاصله بین دورهای پریود خانم ها زمانی مناسبی است که بدن خون از دست رفته را جایگزین کند به همین خاطر نیز پزشکان توصیه می کنند در این فاصله باید از مواد غذایی خون ساز استفاده کرد.

شکل خون خارج شده از رحم معمولا به شکل لخته های نرم است. رحم به طور طبیعی در ماهیت خون بدن تغییر ایجاد کرده و همین تغییر موجب می شود خون پس از خروج از رحم اصطلاحا ببندد و تبدیل به لخته خون شود. همانطور که گفته شد این لخته ها معمولا کوچک هستند در صورتی که لخته های خون بزرگ در خونریزی قاعدگی دیده شد، نشان دهنده خونریزی شدید بوده و رحم فرصت کافی برای ایجاد تغییر بر روی خون را پیدا نکرده است.