تقریبا همه افراد این روزها در معرض استرس هستند. اما افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)، علاوه بر مشکلات روزمره مانند ترافیک و مشکلات مالی که افراد عادی با آن ها مواجه هستند، اغلب با استرس ناشی از بیماری نیز مواجه می باشند. اگر چه مقداری استرس برای بدن ما مفید است، اما باید سطح استرس کلی خود را متعادل نگه داشته و اقداماتی را برای کاهش آن انجام دهیم. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد مدیریت استرس در بیماران مبتلا به ام اس صحبت می کنیم.

مدیریت استرس در بیماران مبتلا به ام اس

ارتباط بین MS و استرس

بسیاری از افراد مبتلا به MS معتقدند که استرس منفی بر بیماری آنها تاثیر می گذارد و می تواند علائم را بدتر کند. اگرچه مطالعات بالینی نمی توانند به طور قطع بگویند که آیا این موضوع درست است یا نه؟ اما چیزی که مهم است احساس بیماری است. استرس می تواند از لحاظ جسمی وضعیت شما را بدتر کند. هنگامی که بدن در معرض استرس است، انرژی بیشتری برای فکر کردن، تصمیم گیری و رسیدگی به خواسته های خود صرف می کند. اگر عوامل استرس را از بین ببرید، توانایی تان برای مدیریت علائم MS بیشتر خواهد شد.

درک استرس های منحصر به فرد

علاوه بر استرس عادی زندگی، افراد مبتلا به MS دارای مجموعه ای از عوامل استرس زا هستند که باید آن ها را مدیریت کنند. تصمیم گیری در مورد درمان، برخورد با ماهیت غیر قابل پیش بینی بیماری، مرور علائم در محل کار و توضیح بیماری خود به دیگران آسان نیست. آشنایی با عوامل استرس زای کلیدی در مدیریت استرس در بیماران مبتلا به ام اس مهم است.

۵ نکته مهم برای مدیریت استرس در بیماران مبتلا به ام اس
۵ نکته مهم برای مدیریت استرس در بیماران مبتلا به ام اس

تکنیک های کنترل استرس

هنگامی که متوجه شدید چه چیزی باعث استرس در شما می شود، می توانید نحوه مدیریت آن را با روش های سالم یاد بگیرید. در ادامه به چند ایده ای برای مدیریت استرس در بیماران مبتلا به ام اس اشاره می کنیم:

یک سیستم پشتیبانی پیدا کنید. صرف وقت با دوستانی که بیمار شما را می فهمند و مایل به گوش دادن هستند بسیار مفید است. در مورد نگرانی های خود با دوستانی که بیماری شما را دارند آرامتان می کند.

برنامه ریزی کنید. اگر می دانید چه چیزی اضطراب شما را بیشتر می کند، تا آنجا که ممکن است خود را آماده کنید. اگر راه رفتن به دلیل بی تعادلی شما را دچار اضطراب می کند، مسیر رفت و آمد خود را کنترل کنید.

فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش کردن یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کاهش استرس و بهبود علائم MS انجام دهید. اگر قبلا این کار را انجام نداده اید، با پزشک متخصص طب فیزیکی و آشنا به مسائل مربوط به MS مشورت کنید. او می تواند وضعیت شما را ارزیابی کند و یک برنامه تمرینی مناسب برای شما طراحی کند.

ساده زندگی کنید. وقت و تلاش خود را صرف چیزهایی کنید که برای شما معنی دار هستند. سعی کنید به دیگران نه بگویید. ساده سازی زندگی و تمرکز بر زمان و توجه شما بر آنچه که برای شما مهم است می تواند در کاهش استرس بسیار مفید باشد.

شارژ کردن. هر زمان احساس تنش شدید داشتید، وقت خود را صرف شارژ کردن بدن کنید. تنفس عمیق، ماساژ و دوش آب گرم حتی گوش دادن به موسیقی یا بازی کردن با فرزندان خود می تواند شما را مجددا سارژ کند.

نکته مهم

به یاد داشته باشید، جلوگیری از همه تنش ها در زندگی روزمره غیر ممکن است، اما شما می توانید استرس خود را مدیریت کنید و شدت آن را با کمی دانش و آماده سازی کاهش دهید.