نکات مهم جهت مراقبت از پوست برای مردان

هنگامی که صحبت از مراقبت از پوست می شود، مردان به طور سنتی کنار گذاشته می شوند. با این وجود مردان هم مانند زنان به دنبال جوانی و سالم نگه داشتن پوست خود هستند. زیرا پوست بزرگ ترین عضو بدن است و مراقبت از آن به معنی مراقبت از بدن است. اما متاسفانه باور عمومی مردم به گونه ای است که تصور می کنند مراقبت از پوست برای مردان نیست و فقط زنان باید به دنبال چنین کارهایی باشند. این موضوع باعث می شود که مردانی هم که به دنبال مراقبت بیشتر از پوست خود هستند، از ترس این باور غلط، سراغ یادگیری تکنیک های مراقبت از پوست برای مردان نروند.

اگر چه تفاوت های کلیدی بین پوست مردان و زنان وجود دارد، مثلا پوست مردان ضخیم تر از پوست زنان است، اما عناصر اساسی آن ها یکی است و همین موضوع باعث می شود که یک طرح موثر مشابه برای مراقبت از پوست وجود داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با روش ها، نکات و تکنیک های مراقبت از پوست برای مردان ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه کنید.

مراقبت از پوست برای مردان

اول از همه مهم است که همه افراد، از جمله مردان، برای مراقبت اصولی و بهتر از پوست خود، نوع پوستشان را شناسایی و درک کنند. به نظر متخصصان آکادمی درماتولوژی آمریکا (American Academy of Dermatology) انواع پوست را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • پوست های حساس: این نوع پوست ها ممکن است پس از استفاده از محصول مراقبت از پوست معمولی، دچار سوزش شوند.
  • پوست های نرمال: پوست هایی هستند که از نظر رنگ روشن نیستند و حساسیت هم ندارند.
  • پوست های خشک: این پوست ها پوسته پوسته می شوند و خارش دارند و زبر هستند.
  • پوست های چرب: این نوع پوست ها حتی در حالت عادی هم براق و چرب هستند.
  • پوست های ترکیبی: این پوست ها در بعضی مناطق خشک و در بعضی مناطق روغنی و چرب است.

درک نوع پوستتان به شما کمک خواهد کرد تا چگونگی مراقبت از پوست خود را بیاموزید و محصولات مراقبتی را انتخاب کنید که برای شما مناسب هستند.

نکات مهم جهت مراقبت از پوست برای مردان از نظر متخصصان پوست

برای مردانی که به دنیال مراقبت از پوست خود هستند، متخصصین پوست نکات زیر را توصیه می کنند:

برچسب ها و مواد تشکیل دهنده محصولات را با دقت بخوانید

تکنیک ها و محصولات استفاده مناسب برای مراقبت از پوستتان به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوست شما دارای آکنه است، باید به دنبال پاک کننده ها و مرطوب کننده های “فاقد چربی” یا “بدون چربی” باشید. این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی کنند. اگر دارای پوست حساس هستید، از محصولات مناسب پوست ها حساس استفاده کنید. روی این محصولات معمولا کلمه “بدون عطر” درج شده است. زیرا محصولات حاوی عطر می توانند باعث تحریک و خشکی پوست شوند. با این حال، مراقب باشید از محصولات دارای برچسب “بدون بو” استفاده نکنید. زیرا این محصولات از نظر ظاهری بو ندارند. اما ممکن است حاوی عطرهایی باشند که برای پوستتان مضر است.

به صورت روزانه و بعد از ورزش کردن صورت خود را بشویید

از آنجایی که صابون های معمولی معمولا حاوی مواد قوی هستند که می توانند به خشکی پوست منجر شوند، بنابراین صورت خود را با پاک کننده های مخصوص صورت تمیز کنید و به جای آب گرم از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید.

روش اصلاح تان را اصلاح کنید

برای مردان پر مو، استفاده از ریش تراش های چند تیغه می تواند به خوبی تمام موهای زائد صورتشان را از بین ببرد. اما در برخی از افراد، اصلاح صورت با دستگاه های چند تیغه، منجر به رشد موی زیر پوست و جوش پس از اصلاح می شود. به این افراد توصیه می شود که قبل از اصلاح صورت، صورت را با کرم یا روغن گیاهی چرب کنند. استفاده از کرم اصلاح حاوی مرطوب کننده و اصلاح در جهت رشد مو نیز به این افراد در مراقبت بیشتر از پوست خود کمک می کند. پس از هر بار کشیدن تیغ به صورت آن را زیر آب گرفته و به طوری کلی از یک تیغ بیش از ۵ تا ۷ بار استفاده نکنید.

به صورت روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کننده باعث می شود رطوبت در پوست گیر کند. این فرایند می تواند به کاهش خطوط ظریف و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. برای کسب بهترین نتایج، بلافاصله پس از حمام کردن، دوش گرفتن و یا اصلاح کردن پوست، در حالی که هنوز پوستتان مرطوب است، از مرطوب کننده های قوی روی صورت و بدن استفاده کنید.

پوست خود را به طور مرتب بررسی کنید

لکه های جدید یا خال هایی که خارش، خونریزی و یا تغییر رنگ دارند اغلب علائم هشدار دهنده زودرس سرطان پوست می باشند. اگر متوجه هر کدام از این تغییرات مشکوک پوست شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. مردان بالای ۵۰ سال، نسبت به جمعیت عمومی، دارای بیشترین خطر ابتلا به ملانوم، که مرگبارترین نوع سرطان پوست است،  هستند. با این حال، اگر این تغییرات به سرعت شناسایی شوند، بسیار قابل درمان می باشند.

هر زمان که از منزل خارج می شوید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید

برای جلوگیری از آسیب های خورشید که می توانند به چین و چروک، لکه های ناشی از سن و حتی سرطان پوست دامن بزنند، قبل از خروج از منزل، کرم های ضد آفتاب را به تمام قسمت های پوست، از جمله پوست سر، گوش، گردن و لب ها بمالید. برای محافظت بهتر، از کرم ضد آفتاب ضد آب استفاده کنید. SPF 30 یا بالاتر را باید هر دو ساعت یک بار یا بلافاصله پس از شنا یا عرق کردن دوباره تجدید کنید. قرار دادن بدن در سایه و پوشیدن لباس های محافظ، از جمله عینک آفتابی با قابلیت محافظت از چشم در برابر UV و کلاه های لبه دار، نیز جزء نکات مهم مراقبت از پوست برای مردان است.

پوست هر فردی متفاوت از افراد دیگر است. بنابراین هیچ رویکردی ثابتی برای مراقبت از پوست وجود ندارد. اگر در مورد نوع پوست خود شک دارید می توانید این موضوع را با یک متخصص پوست در میان بگذارید.